3341
Sök

Fel på ABS:en Golf iv

7 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena

Jag har ett fel med ABS:en på golfen. ABSlampan började lysa för ett tag sen så jag tog och kollade alla givare vid hjulen runt om men varken givare eller kabel verkade det vara något fel på, allt var helt och rent och ingen korrision alls. Jag sprayade på lite kontaktspray på iallafall men lampan vill ändå inte slockna. Så jag undrar vad det kan vara för fel?
Och sen på senare tid ibland när jag har bromsat i låg hastighet så har pedalen skakat lite, inte som när ABS:en jobbar utan fortare och svagare, jag har ingen aning vad som är fel, är det någon som känner igen felet eller har någon aning om vad det kan vara?

Är tacksam för alla tips och trix!

Filip

273 Inlägg
6 juli 2010
#2
Prova att ta bort batteripolerna i ca 15 minuter och se om felet försvinner, jag hade lite likanade fel på min MK4, jag fick byta en modul (finns en stor och dyr också, sitter ovanför pedalerna) som satt på A stolpen på passagerar sidan, men då tror jag att både ABS och EPS lampan lyste. Men fick något fel ibland på ABS lampan och då kunde man nollställa med att ta bort batteripolen så man nollade felkoden.

1 122 Inlägg
6 juli 2010
#3
tycker det låter som att givaren sitter för nära och då aktiverar absen tidigare. Så var det iaf på min audi och även låtsas farsan passat -00

gasa nu foer faen!

7 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#4
ValP2k skrev:
tycker det låter som att givaren sitter för nära och då aktiverar absen tidigare. Så var det iaf på min audi och även låtsas farsan passat -00

men ABSen är inte aktiv, hjulen låser sig men i lägre fart så vibrerar pedalen, känns inte som ABSen.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
6 juli 2010
#5
Läs felkoder.
Att givarna inte ser ut att vara nåt fel på låter som väldigt seriös felsökning.

Fenomenet med pedalen uppstår när man bromsar lätt strax innan bilen stannar helt eller hur?
Det beror på att nån givare inte ger rätt signaler.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

646 Inlägg
6 juli 2010
#6
Har haft ett likande problem på min a4 för några år sedan, mitt problem var att 2 st givare var trasiga samt en st abs-krans! Detta problem yttrade sig på samma sett som ditt och det gick inte att läsa felkoder för att programmet får ingen kontakt med din styrdator.

Då hävdar många verkstäder att abs styrenheten att e kass och dom bill byta ut den mot en större summa pengar som är lite roligare att lägga på annat.

Jag gjorde så här att jag kopplade loss samtliga givar kontakter och mätte upp resistansen (kontaktstyckerna fram sitter i hjulhuset, bak sitter dom under sätet)( Tror det e likadant i din inte säker dock) Resistansen skall ligga på 1000 - 1200 ohm +- lite.
Visar det mer eller inget så är dom kassa, och skall du köpa nya så rekommenderar jag starkt ebay.de då det finns firmor som säljer orginal prylar för en bråkdel av summan jämfört med firmorna i Sverige.

Skulle det vara så att vänster givare fram samt höger givare bak är sönder så kan det vara så illa att styrdatorn för abs:en e kass dock inget måste! Visar båda givarna fel så är det inbyggt i styrenheten att det skall indikera att boxen behöver bytas dock så är inte fallet så alltid. Enligt V.A.G själva!

Jag hade tur i oturen och fick det felet och alla man frågade sa att det e bara å byta boxen men så träffade jag en mekaniker som sa att jag skulle testa att mäta fram resistansen på samtliga givare samt gå över alla kransar och kolla så att det inte var några sprickor eller för mycket rost på dom då det kan ge fel avstånd till givarna och då tänds lampan automatiskt i kupen.

Så till slut mät alla givarna, Värderna skall ligga inom 1000-1200 ohm är dom hela så gå vidare med att kolla dina kransar och gör rent dom! Skulle inte det hjälpa så går det att tvinga sig in i absboxen via obd uttaget, lyckades göra det på en verkstad där jag kunde utläsa mina koder fast dom på V.A.G sa att det inte skulle vara möjligt!

Till sist är alla givare hela samt kransar då är det dags att kolla boxen, skulle den vara kass så behöver den inte alltid bytas ut utan det går att laga den för nån tusing! Finns firmor både i Sverige och i staterna som gör det billigt och skriftlig garanti på det!



Mvh Mikael
Senast redigerat av Camitz (6 juli 2010)

7 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#7
Frontline skrev:
Prova att ta bort batteripolerna i ca 15 minuter och se om felet försvinner, jag hade lite likanade fel på min MK4, jag fick byta en modul (finns en stor och dyr också, sitter ovanför pedalerna) som satt på A stolpen på passagerar sidan, men då tror jag att både ABS och EPS lampan lyste. Men fick något fel ibland på ABS lampan och då kunde man nollställa med att ta bort batteripolen så man nollade felkoden.

jag var ute nyss och tog loss pluspolen men lampan slockade inte, menar du dosan som sitter under huven brevid bromsvätskebehållaren?

Administratör
2 978 Inlägg
6 juli 2010
#8
Abs är ett aktivt system och så fort du "lagar" felet kommer lampan slockna automatiskt. Du har säkert kortis i en av varvtalssenorerna, läs av felminnet och byt den sensorn du får fel på.

En kopp av den svarta såsen...


Sök