3550
Sök

Saab 9000 CSE 2,3t 1996 Skakar/vibrerar vid jämt varvtal

202 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej! Har ett problem med min Saab, trodde det berodde på dåliga däck men icket. Det är så att när man håller ett jämt varv kring 2000/2500 varv så börjar ratten och pedalerna och lite i karossen att skaka utav bara den.

Varför jag trodde det var däcken var för att jag hade samma problem med min volvo och det försvan när jag köpte nya däck.

När det inte blev bättre med nya däck testade jag att stå still med bilen och hålla ett jämt varvtal kring 2000 varv och då började bilen skaka.

Har hört mig omkring med kunniga och har hört att det kan vara svänghjulet,motorkuddar,inre drivknut.

Har även ett missljud i bakvagnen, ett slagande ljud när någon sitter i baksätet eller när jag har något lastat i bilen. Har testat bakdämparna och de gungar utav bara den alltså tror jag att bakdämparna har gjort sitt. Kan de vara orsaken för missljudet?

Skulle vara tacksam för svar.


Mvh. Johan


202 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#2
Ingen som vet?


7 275 Inlägg
6 juli 2010
#3
Om bilen vibrerar även när du står still och varvar så låter det mest som ett motorfäste har gått av.


202 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#4
Det lät dyrt. Hur kan jag se om det är det?


7 275 Inlägg
6 juli 2010
#5
Titta på dom, det syns om dom är trasiga.
Bussningen kan vara torrsprucken, inre delen kan vara lös.
Vet iaf att förstärka bussningar till min gamla 9-3 gick på 1000 - 1500/st.
Speedparts.se har dom flesta delar till saab.

Eller ligger ditt avgassystem emot karossen?
Vid just rätt varvtal kan den säkert ge en hel del vibrationer i bilen.


202 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#6
Okej. Ja jag ska kolla bussningarna.

Avgassystemet kan det inte vara efter som de vibrera med de gamla och det nya BSR systemet. och de är inte den skakningen som uppstår det är mer i ratt och växellåda. Ska in med bilen på service den 14e då ska jag be dom kolla. men tänkte höra på ett ungefär vad det kan vara så man är beredd med plånkan


36 Inlägg
7 juli 2010
#7
är du säker att bilen ggår på alla cylindrar ? går den endast på 3 ibland så skakar allt i hela bilen

202 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#8
den går på alla cylindrar annars går den oehört bra på 3 cylindrar ^^


42 Inlägg
8 juli 2010
#9
dålig balansaxelkedja?

202 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#10
Är sjukt dålig på sådant, vars ligger en balansaxelkedja? hur felsöker man en sån?


42 Inlägg
9 juli 2010
#11
Det kanske låter konstigt! men ha bilen igång och förardörren öppen! Håll i dörrkarmen o känn efter vibrationer!

202 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#12
Okej! Ja jag ska kika det genast!


761 Inlägg
10 juli 2010
#13
Skulle tro att balansaxelkedjan hoppat för det är inte hel ovanligt på 9000.. Men kolla över motorfäste mm först..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

202 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#14
Okej, bilen ska in på verkstad på onsdag så ska be dom kolla på det. Tack så mycket för alla svar!


plankan
10 juli 2010
#15
Jag vågar sätta en månadslön på att det inte är kedjan....

Många plockar t o m bort den vid renovering och trim och inte 17 blir det dom "vibbarna" efteråt roll

Skulle nog luta mera åt ett motorfäste kan vara på bommen.

Har du bra handbroms på bilen kan du testa att dra den,starta upp motorn och lägg i 1:an

Släpp kopplingen upp till dragläge medan nån kompis tittar på motorn för att se om den evt "hoppar/rycker" till då.


Stöddämpare som är helt på bommen kan mycket väl ge den sortens ljud som du beskriver här....

202 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
#16
Okej, ska kolla det!

Mvh. Johan


287 Inlägg
11 juli 2010
#17
Min bror hade samma symtom som du har på sin 9000 då var tändkasseten som hade pajjat

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

202 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
#18
Jollez skrev:
Okej, ska kolla det!

Mvh. Johan

Testade de du sa med handbromsen och bad en att kolla om motorn rörde sig, och den hoppade som rätt glatt. Så jag hoppas det är motorfästen/kuddar som är problemet och inte  tändkasseten eller balansaxel.


287 Inlägg
11 juli 2010
#19
bara köpa en på skroten för 300 kr

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 juli 2010
#20
säkert motorbussningarna.. (övre) skulle inte tro på nå annat. tongue



Sök