2771
Sök

Ramlager/vevlagerbyte saab 900 -95

Mr.Mister
37 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, har tagit mig an uppgiften att byta ramlager samt vevlager.
Efter mycket slit har jag lyckats få ut motorn så den ligger upp å ner på en pall, lossat oljetråget. Men till min stora besvikelse så kan jag inte lossa skruvarna som håller fast ramlager/vevlager... Vad behövs för verktyg för dom? Verkar vara olika för dom båda, samt vart i stockholm kan man få tag på dom?

Bilen i fråga är en Saab 900 -95 turbo!


Tacksam för svar!
Senast redigerat av Mr-Berggren (6 juli 2010)


1 915 Inlägg
6 juli 2010
#2
Har du nån bild på hur skruvarna ser ut ?
Brukar vara torx eller 12kant hylsa.
Senast redigerat av Louksor (6 juli 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Mr.Mister
37 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#3
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/vi … rim019.jpg

http://www.vestgote.se/saab/t8silver/vi … rim076.jpg

(edit:hittade en bättre bild på den ena)

där e lite av dom ena, försökt googla men inte hittat så mycket bättre
Senast redigerat av Mr-Berggren (7 juli 2010)


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 juli 2010
#5
e18 om jag inte glömt allt.

Glöm för Reinfelts skull inte momentdra sen när du sätter ihop.
(vet inte om jag tror på stadsministern mer än gud dock)


1 915 Inlägg
7 juli 2010
#6
Du behöver en torxhylsa i passande storlek(E16?) och en 12kanthylsa(14mm?).
Mät storleken på muttrar/bultar och köp på närmaste affär som säljer verktyg, även biltema osv har sånt.

Kom ihåg att dra skruvarna/bultarna med rätt moment.

Mr-Berggren skrev:
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/vintertrim2008/vintertrim019.jpg

http://www.vestgote.se/saab/t8silver/vi … rim076.jpg

(edit:hittade en bättre bild på den ena)

där e lite av dom ena, försökt googla men inte hittat så mycket bättre
Senast redigerat av Louksor (7 juli 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

5 710 Inlägg
7 juli 2010
#7
Har gjort jobbet 2 ggr men nu är det länge sedan....men jag vill minnas att det inte är torx utan en vanligt 12kantshylsa.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 juli 2010
#8
jonTe skrev:
Har gjort jobbet 2 ggr men nu är det länge sedan....men jag vill minnas att det inte är torx utan en vanligt 12kantshylsa.

mvh Jonas

Jadå, du har rätt! Tittar man sen på bild nummer 2 så är det väldigt tydligt att det INTE är torx utan vanlig 12-kantshylsa!


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
8 juli 2010
#9
bumpe skrev:
jonTe skrev:
Har gjort jobbet 2 ggr men nu är det länge sedan....men jag vill minnas att det inte är torx utan en vanligt 12kantshylsa.

mvh Jonas

Jadå, du har rätt! Tittar man sen på bild nummer 2 så är det väldigt tydligt att det INTE är torx utan vanlig 12-kantshylsa!

My bad. hmm
Men skruva saab så är torxhylsorna rätt så smidiga att ha till hands.
Det måste ha vart toppbultarna jag hade i skallen som var torxrackare.


1 915 Inlägg
8 juli 2010
#10
Att tänka på är att han ska ha bort både ramlager och vevlager.
De ena sitter med torx och de andra med 12kant.

Edit: googlade fram en bild på en saabmotor, där syns det att det både är torx och 12kant som behövs.
Sen exakta storleken får TS mäta sig till.

http://forumbilder.se/thumbs/57201091543PM48c3.jpg
Senast redigerat av Louksor (8 juli 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 062 Inlägg
9 juli 2010
#11
E14 till ram och 14mm 12kant till vev har jag bestämt för mig. E16 är till toppen.

M.V.H.



Sök