2766
Sök

Missöde ang Öppetluftfilter S60 T5. LMM?

52 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Beställde ett sk "Opti flow" öppetluftfilterset från BSR till min bil (http://sv.bsr.se/products/4900705/). Fick hem det i tisdags och satte på det i onsdags, Jag följde anvisningarna till pungt och pricka. Allt gick bra, inga problem.. Bilen känndes som vanligt när jag kört en stund på Onsdagen, var överlycklig över det härliga ljudet!! smile

MEN, skulle ta ett strög med polarn på torsdag. Jag accelerear kraftigt men vid runt 5000 rpm så tappar bilen all sin kraft och det dyker upp ett fel meddelande på skärmen "Motorprestanda Reducerad"

Jag tänkte WTF?!?! Bilen blev slö och helt "somnig" till slut dog han.

Sedan försökte jag starta, han startar men dör direkt på tomgång, bilen gick om man höll lite gas.
På detta sätt fick jag hem bilen (genom att aldrig släppa på gasen sad )

Väl hemma "Nollar" jag bilen för att se om problemet ligger i bilens dator. Då startar bilen och går i typ 5 min, sen börjar han dö igen.
Byter då tillbaka till Orginal luftburken, nollar igen och testar. Då funkar bilen, T5an känns som vanligt, testar att åka en sväng för att se om han lägger av igen när man pressar lite. Men icke, går normalt.

Åker tillbaka hem, kyler turbon och sedan stänger av. Startar sedan igen Då börjar bilen varna för "Service på motorsystemet erfodras"..

Tänker "aja, får hoppas bilen går till jobbet imon" Jobbar på Volvo..

Kom till jobbet gjorde jag, bilen känndes normal när jag åkte till jobbet. (Observera att jag nu kör med orgfilter)

Kollegorna skall läsa felkoderna jag fått när de får en lucka.. Jag antar att det är LMM som gått.
Men känns som om LMM gått sönder väldigt fort isådanafall. Någon som varit med om något likannde?

Säger bara, se upp för öppetfilter......... hmm

Mr. AUDI !
642 Inlägg
9 juli 2010
#2
Volvos s60/s80 modeller e väldigt känsliga för just de där o speciellt T5..
hänt 2 polare, sen kan ja säga att lmm o spjällhus är det vanligaste ja säljer på jobbet till volvo, testa rengöra lmm men tror inte de funkar...

Sibba/atracco.se

Four Rings To Rule Them All!

52 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#3
Hur rengör jag lmmen?
En kollega på jobbet sa att min bil antagligen bara gått in i "safe mode" eftersom att han går lika bra som vanligt med mitt orginal luftfilter..
De har inte hunnit kolla felkoderna än.
Men finns det en chans att LMM trådarna inte är brända tro?

Mr. AUDI !
642 Inlägg
9 juli 2010
#4
tror knappast att dem e brända om lmm funkar me vanliga luftburken, dem brukar bara va känsliga för vissa öppna filter!!

Sibba/atracco.se

Four Rings To Rule Them All!

52 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#5
SibbSon skrev:
tror knappast att dem e brända om lmm funkar me vanliga luftburken, dem brukar bara va känsliga för vissa öppna filter!!

Sibba/atracco.se

Men då bör väl lmmen inte vara defekt?

52 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#6
Det är konstaterat.. LMMen har gått åt helvete. 2 dagar höll det med det öppna filtret!
Roooooooooooligt

1 268 Inlägg
9 juli 2010
#7
canal skrev:
Det är konstaterat.. LMMen har gått åt helvete. 2 dagar höll det med det öppna filtret!
Roooooooooooligt

LMM klappade ihop efter att jag satt i BSR Insats i min förra T5a så det blev att köra me Original men gick bra det med då det var samma som S60 R

52 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#8
LazerHawke skrev:
canal skrev:
Det är konstaterat.. LMMen har gått åt helvete. 2 dagar höll det med det öppna filtret!
Roooooooooooligt

LMM klappade ihop efter att jag satt i BSR Insats i min förra T5a så det blev att köra me Original men gick bra det med då det var samma som S60 R

Så jävla tråkigt, men din höll mer än 2 dagar? wink

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 juli 2010
#9
säker på att lmm va i sånt ny skick när du satt dit filtret då tycker lmm pajjar titt som tätt hela tiden med dom man känner som har s60 t5

volvo är inte va de va 1 gång i tiden


593 Inlägg
9 juli 2010
#10
Behöver inte alls var a så att LMM gått sönder, de ska tåla en del med ett sånt bra filter tycker ja (släpper inte in så mkt skit).

Har vart ute för detta problem på både en del kundbilar och mina egna, lösningen är att sätta ett rör mellan LMM och det öppna filtret.

Detta problem uppstår när luften passar LMM och inte är speciellt "riktad" ,imed luften kommer från alla möjliga håll i ett öppet filter så kan det bli svårt för LMM att mäta upp den korrekt.

Sätter man ett rör så sugs luften in och blir mer "riktad" i röret om man kan uttrycka det så? Dvs, den kommer en jämnare luftström som då LMM enklare kan mäta.

Min 940 vart precis likadan då jag satte öppet filter och jag fann lösningen. Tycker helt klart det är värt att prova på din också..

mvh

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 juli 2010
#11
canal skrev:
Det är konstaterat.. LMMen har gått åt helvete. 2 dagar höll det med det öppna filtret!
Roooooooooooligt

har du oljat filtret?
Om inte? varför?
Om ja? för mycket olja? kan ha skadat Lmm

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 212 Inlägg
9 juli 2010
#12
värt att mäta upp lambda sonderna. gör en diagnos!!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

52 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#13
Jobbar som sagt på Volvo. Vi utförde en massa tester. LMMen skulle ge 1.4 kg/h tror jag, min gav 1.2kg/h. Sedan korregerade LMM inte värdena riktigt som en fungerande LMM skulle göra. Vi grejjade runt enhel del, kollade så det var kontakt osv osv. Kollade även lambda, allt ok! hmm

52 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#14
epapower skrev:
Behöver inte alls var a så att LMM gått sönder, de ska tåla en del med ett sånt bra filter tycker ja (släpper inte in så mkt skit).

Har vart ute för detta problem på både en del kundbilar och mina egna, lösningen är att sätta ett rör mellan LMM och det öppna filtret.

Detta problem uppstår när luften passar LMM och inte är speciellt "riktad" ,imed luften kommer från alla möjliga håll i ett öppet filter så kan det bli svårt för LMM att mäta upp den korrekt.

Sätter man ett rör så sugs luften in och blir mer "riktad" i röret om man kan uttrycka det så? Dvs, den kommer en jämnare luftström som då LMM enklare kan mäta.

Min 940 vart precis likadan då jag satte öppet filter och jag fann lösningen. Tycker helt klart det är värt att prova på din också..

mvh

Intressant! Värt att testas...! Du har ingen bild eller något? Vore kul att se!

52 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#15
Värt att säga är att ALL mätning gjordes med Orginal filter och burk. Eftersom bilen inte alls går med det öppna..

1 212 Inlägg
9 juli 2010
#16
värt att kolla epapower´s inlägg// tror inte heller att LMM gått sönder//. skicka pm till honom om hur han gått till väga. verkar som du har möjligheterna till att få den att gå rätt. se bara till att avgasvärderna ligger besiktningsdugligt...
mvh kenth

ps. med knasiga felkoder i bilen, med taskig gång fick jag tillslut till att det var bränd lamda utan att diagnosen visade detta. enbart mätning av samtliga gav svar. ds

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 juli 2010
#17
Är LMM kontrollmätt utanför bilen? I annat fall kan andra fel i bilen påverka.

Det som oftast försätter bilat i "safemode" är att det kommer mer luft än det är designat för, med ett öppet filter kan det bli mer flöde och då stänger datorn ner, ger felkod att det hänt och rekommenderar motorservice...



Sök