3422
Sök

Koppla dubbla batterier

3 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej

Ska koppla in ett extra batteri (100Ah) under baksätet i min Transporter T5 för att hjälpa dieselvärmaren samt driva ett slutsteg. Jag tänkte dra 50mm2 kabel för plusen från batteriet som sitter under huven (100 Ah de också) till batteriet under sätet och jorda i karossen och har lite frågor.

Är det rätt att dra från det första batteriet till det där bak eller bör man dra från generatorn?
Hur ska man säkra de?
Räcker de med en säkring nära ett batteri eller bör man ha nära bägge?
Nånting annat att tänka på?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 juli 2010
#2
En säkring i varje ände av sladden så ingen ström kan komma till ett brott och orsaka kortslutning. Har du t.ex. bara ett fram kan det bakre leverera maxström konstant vid kortslutning.

Det är bra om kabeln från generatorn uppgraderas. I övrigt kommer generatorn kopplas till båda batterier om de är anslutna till varandra, då hela ditt system kommer ha en gemensam plusledning. smile


Motborgare
1 099 Inlägg
9 juli 2010
#3
I de installationer jag har gjort i husbilar och båtar, brukar jag alltid montera en batteriavskiljare.
Fördelen med det är att förbrukningen då separeras mellan batterierna. Startbatteriet får bara ta hand om startmotor och strömförbrukare relaterad till motor, medan förbrukningsbanken bara levererar till externa förbrukare, som tillsatsvärmare, kylskåp, interiörbelysning, vattenpumpar, etc. När generatorn börjar ladda, så laddar den bara startbatteriet tills en tröskelspänning uppnås, sen kopplas systemen ihop och sen laddas även förbrukningsbanken.

Ett billigt sätt att göra en batteriavskiljare är att änvända två 70A relän från Kjell & Co. Sen kan du tillexempel låta dom triggas av den automagiska halvljuskretsen.

Vill du även kunna koppla ihop batteribankarna temporärt för hjälpstart från förbrukningsbatteriet, så kan man använda en huvudströmsbrytare för att brygga över bankarna, precis som batteriavskiljaren gör vid laddning.

-- K

3 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
#4
Men är det inte dumt att bara köra ett batteri som startbatteri och det andra som förbrukningsbatteri för då kär man ju ofta ett batteri mkt tommare än de andra och när sedan avskiljaren slår ifrån så tar ju de batteriet som har förbrukat mer (tex. om jag kört dieselvärmaren på det under sätet) från de med mer ström. Ifall jag bara har en parallell koppling med säkringar och kör batterierna lika mkt och att dom laddar ur lika mkt  måste dom ju stoppa längre? Chansen att man tömmer 200Ah så det inte räcker till startmotorn är nog gode minimal...

Jag ska även koppla in en ctek laddare på motorvärmarsladden.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 juli 2010
#5
SirNystrom skrev:
Men är det inte dumt att bara köra ett batteri som startbatteri och det andra som förbrukningsbatteri för då kär man ju ofta ett batteri mkt tommare än de andra och när sedan avskiljaren slår ifrån så tar ju de batteriet som har förbrukat mer (tex. om jag kört dieselvärmaren på det under sätet) från de med mer ström. Ifall jag bara har en parallell koppling med säkringar och kör batterierna lika mkt och att dom laddar ur lika mkt  måste dom ju stoppa längre? Chansen att man tömmer 200Ah så det inte räcker till startmotorn är nog gode minimal...

Jag ska även koppla in en ctek laddare på motorvärmarsladden.

De som kör delade batterier är oftast de som kör massor av stereo och då kör batterierna ner till såna nivåer att startmotorn inte orkar starta motorn. I de lägena är det bättre med avskiljare, men som du säger är det bättre att belasta dem lika mycket om vi ser till batteriers livslängd och styrka.



Sök