2763
Sök

Köpråd: en bil- Vilken modell? Volvo...

* Voff voff *
10 588 Inlägg
11 juli 2010
Hoffmeister2 skrev:
Nejnej.. Inte s80 t6.. Har bara hört dåliga saker om dom bilarna. Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel, men hade inte dom bilarna problem med växellådorna??

Stämmer delvis... S80 T6 99-01 hade trista lådor som rasade! Från 02- är lådorna bättre! Dock är det väl värt att notera att dom allra flesta 99-01 sannolikt nu (efter 9-11 år) antingen rasat och lagats eller helt enkelt fungerar bra! Dvs problemet var mycket större för 5-7 år sedan än vad det är nu...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

173 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Hoffmeister2 skrev:
Mechanimal skrev:
Skulle kunna tänka mig en S80 T6, om man mot förmodan skulle hitta en inte alltför långt milad i fräscht skick. 272 dubbelturbohästar. Men tyvärr endast som Automat =/ Och säkert dyr att äga i förhållande till någon T5-maskin.

Nejnej.. Inte s80 t6.. Har bara hört dåliga saker om dom bilarna. Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel, men hade inte dom bilarna problem med växellådorna??

Trådskaparen. Nu gör du såhär. Gå ut på blocket och sök efter s60 2.4 t. Skaffa inte mindre än 200 hästar. Du kommer tröttna. Jag hade en 850 GLT innan den jag har nu. Och det är skillnad. Man tycker det är bra drag i 170 hk ett tag, sen tröttnar man. Det märks mycket med dom extra 30 hästar man får i 2.4 t.

Men som sagt. På blocket finns många s60 turbosar du kan kolla på. Men tycker en del ligger ganska högt i pris. Finns mycket prutmån där tycker jag. Och man kanske ska leta efter en efter -01 iaf. Fått för mig att första modellerna ska man akta sig för. Även fast jag köpte en -01 hehe

Kolla in dessa tex.

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … 10&w=3

http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S60_2 … 10&w=3

http://www.blocket.se/eslov/Volvo_S60_T … 10&w=3

Kollade, men alla säljer privat. Har inga 60-80tusen i handen. Så vill köpa från bilhandlare big_smile.

Hmm, sen är jag ingen fartdåre så ja tror faktiskt 140hk kommer räcka gott och väl. Sen har jag bara hört dåligt om turbo. Går sönder hit och dit, men de kanske är de som sätter in de själva inte vet jag big_smile!

Tror det blir en s60 iaf. Men från en bilhandlare.

173 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
TurbOla skrev:
Personligen skulle jag sikta på en S60, känns som en normalstor bil men tycker inte om S80-versionen innan faceliften kom, som V8-modellen. smile

S40n känns annars som en liten, relativt nätt bil, men för liten för mig i alla fall.

Aa de är de jag också kommit fram till. S40 (lite för liten kanske). S80, känns onödigt stor big_smile

Så va blir över. S60! big_smile Dessutom är den billigare än S80 i skatt m.m

173 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Brådhis skrev:
Krister___ skrev:
S60 2,4 140HK, är de samma som 2,4 t?

Nej, 2,4T är 200hk (lättrycksturbo) medans 2,4 är, som du skrivit, 140hk (utan turbo)!

2,4T drar bara marginellt mer soppa än 2,4 140hk och är en mycket trevligare motor!

//Brådhis

Jaha okej. Hur märker man om de är Buisness klass och sånt alla snackar om?

140hk räcker nog gott och väl big_smile

173 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
nikotino skrev:
s60 helt klart... En bil som blev mkt populär runt om i världen.

Aa ja har märkt av de mer och mer ute på vägarna.

S40 verkar ute tongue..

173 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Hoffmeister2 skrev:
Mechanimal skrev:
Skulle kunna tänka mig en S80 T6, om man mot förmodan skulle hitta en inte alltför långt milad i fräscht skick. 272 dubbelturbohästar. Men tyvärr endast som Automat =/ Och säkert dyr att äga i förhållande till någon T5-maskin.

Jag har tänkt och köpa en -03 minst. Samt från bilhandlare. Så om du hittar någon annan najs så säg till big_smile! Dessutom tror jag 140hk räcker gott och väl big_smile då ja inte sitter i 300km/h på motorvägen. hehe

4 637 Inlägg
11 juli 2010
Vill du ha Volvo ska du köpa det men kom ihåg att det finns massvis med andra märken, lätt att glömma det om man är volvofrälst...

173 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Någon som vet vad det är för skillnad på.

Volvo s60 2,4

Volvo s60 2,4 Business

Volvo s60 2,4 Business Plus

Volvo s60 2,4 Addition

Volvo s60 2,4 Addition Plus

Blir rätt så förvirrad, de ser lika ut så vad är skillnaden? tongue Någon kunnig big_smile?

Jag kollade på en vanlig 2,4 som har :

Bilen är utrustad med manuell växellåda, farthållare, färddator, multifunktionsratt, metallic lack, aluminiumfälgar, delläderklädsel, elhissar fram och bak, elspeglar, dragkrok m.m.

samt att den verkar ha en vanlig inbyggd stereo också ? tongue

Tack big_smile /Krister

173 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
EmilHammarlund skrev:
Vill du ha Volvo ska du köpa det men kom ihåg att det finns massvis med andra märken, lätt att glömma det om man är volvofrälst...

Har kollat på saab också, men -93 -95 är fula om de inte är kombi.. typ big_smile och vet inte om ja vill ha kombi x)'

Har du tips på andra bilar . länka gärna smile!

60-100 tusen (bilhandlare).
Senast redigerat av Krister___ (11 juli 2010)

huh?
10 427 Inlägg
11 juli 2010
..C70! (igen wink) Finns T5, 2.5/2,4t, 2,0t och 2,4 170 att välja på om jag ej minns fel.
http://www.numar.borec.cz/dok/Volvo/c70%2004.jpg
Lite snyggare än Volvo S60 tycker jag, sen behöver du väl inte mer än två dörrar. cool

467 Inlägg
11 juli 2010
Varför från bilhandlare? Ta ett billån hos din bank o köp en privat ist. Blir billigare. Bilhandlarna lägger ofta på mer på priset än om du köper privat.
Dom modellerna ovanför du nämner, det är bara olika utrustning. Vet inte vad alla står för. Men det ser du ju på infon i annonsen.

Och varför ska du ha en 2.4? Jättetrötta bilar. Det handlar inte om att köra i 300 på motorvägen. 140 hästar e lile tycker jag. Ska man köra om tex så vill man ju att det ska ske idag.
Tror dessutom att bränsleförbrukningen e lägre på en turbo än sugisarna..rätta om jag har fel ni andra..
Och dessutom så e 2.4t en lättrycksturbo. Och en lättrycksturbo belastas väl inte på samma sätt som en fulltryckare, därför håller dom. Rätta gärna igen om jag har fel...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2010
Såg ditt PM men antar att du fått svar ovan? Oavsett så ställer jag mig bakom dem som rekommenderar en 2.4t, med reservation för försäkringen är det marginellt högre kostnader för en mycket piggare och roligare bil. Tycker det är klart du skall köpa en sådan smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
11 juli 2010
Kan även vara relevant att meddela att 2,4 140-motorn går att "chippa"
(inte helt tillåtet dock) till 170hk då den är strypt i mjukvaran.

Men blir iofs ingen lastbilsmotor för det wink

467 Inlägg
11 juli 2010
Köp en turbo. Lite dyrare i inköp. driftskostnader marginellt dyrare.. Men, MYCKET roligare

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
12 juli 2010
Och en 2,4T håller dessutom sannolikt värdet bättre än en 140-hästare då 2,4T helt enkelt är mer populär (som du kanske märkt)! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

173 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Hoffmeister2 skrev:
Varför från bilhandlare? Ta ett billån hos din bank o köp en privat ist. Blir billigare. Bilhandlarna lägger ofta på mer på priset än om du köper privat.
Dom modellerna ovanför du nämner, det är bara olika utrustning. Vet inte vad alla står för. Men det ser du ju på infon i annonsen.

Och varför ska du ha en 2.4? Jättetrötta bilar. Det handlar inte om att köra i 300 på motorvägen. 140 hästar e lile tycker jag. Ska man köra om tex så vill man ju att det ska ske idag.
Tror dessutom att bränsleförbrukningen e lägre på en turbo än sugisarna..rätta om jag har fel ni andra..
Och dessutom så e 2.4t en lättrycksturbo. Och en lättrycksturbo belastas väl inte på samma sätt som en fulltryckare, därför håller dom. Rätta gärna igen om jag har fel...

Från en bilhandlare då jag inte har ett fast jobb = inget lån.

Min pappa kommer ta lånet från bilfirman då.

Okej.

Hmm, inte vet jag big_smile har bara kollat på 2,4 och sånt.. Hittade dock en 2,5T 210HK, i samma prisklass, dock så va ja rädd att "T" turbo kommer att gå sönder lätt tongue?.. Har alltid hört dåligt om turbo tongue går sönder hit och dit.

Håller 2,5T då ?

173 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Såg ditt PM men antar att du fått svar ovan? Oavsett så ställer jag mig bakom dem som rekommenderar en 2.4t, med reservation för försäkringen är det marginellt högre kostnader för en mycket piggare och roligare bil. Tycker det är klart du skall köpa en sådan smile

okej, förstog de, Men en 2,5T då, håller den i samma klass ? (210HK). -04a

173 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Brådhis skrev:
Och en 2,4T håller dessutom sannolikt värdet bättre än en 140-hästare då 2,4T helt enkelt är mer populär (som du kanske märkt)! smile

//Brådhis

Aa har märkt detta, men hittade dock en 2,5T. är de ungefär samma eller? den har 210HK, håller den samma kvalite då? och inte går sönder direkt tongue . Bilen är en -04. gått cirka 18 000

/Krister

173 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Kan ju lägga upp lite bilar som jag kollat på. Så kan ni avgöra vilken ni skulle valt och varför smile.
Helst inga svar "den är dyrast ta den", gärna motivering i såfall.

Ja gillar dock 2 och 3. 2an pga snygg färg o.s.v 3an pga den är nyare.

NR1: S60 2,4 (140hk)  -04 / 74 900:-  Mätarställning: 17600 mil  (5ägare)

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … 15&w=2

NR2: S60 2,5T (210hk) -04 / 85 000:- Mätarställning: 18800 mil (9 ägare)

http://www.blocket.se/halland/Volvo_S60 … 15&w=2

NR3: S60 2,5T (210hk) -06 / 99 900:- Mätarställning: 17990 mil (1 ägare enligt annons men 4 enligt vv)

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … 15&w=2

Sådär big_smile 3st bilar i allafall big_smile. Eller en annan om ni hittar i samma prisklass? smile 

Tack /Mvh krister

Avstängd
1 714 Inlägg
12 juli 2010
Hoffmeister2 skrev:

Köra om? Hur kör ni om egentligen,
jag sitter och formligen flyger förbi alla volvoraggare med s60 och div som ligger och trycker i 20km/h under hastighetsbegränsningen med min 74hk golf cl.
Är väl inget mer än att växla ner och varva 6000?

Sök