3920
Sök

Vad har man en kondensator till ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
#21
Dämpa så mycket som möjligt! Men börja med den ytan som högtalarna sitter i (troligtvis mellanplåten) och den yttre plåten, det ger både mer tryck och minskar ljud utifrån. Dörrsidorna brukar man ofta behöva förstärka innan man dämpar dom så dom kan du ta sist om du inte är nöjd. Se till så att dom inte ligger och slår mot dörrarna bara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

70 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#22
ChriZtoffer skrev:
Dämpa så mycket som möjligt! Men börja med den ytan som högtalarna sitter i (troligtvis mellanplåten) och den yttre plåten, det ger både mer tryck och minskar ljud utifrån. Dörrsidorna brukar man ofta behöva förstärka innan man dämpar dom så dom kan du ta sist om du inte är nöjd. Se till så att dom inte ligger och slår mot dörrarna bara.

okej, vad föreslår du som dämpmaterial ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
#23
Silent coat eller liknande, finns även i ett större bulkpack om man vill vara riktigt seriös och dämpa mycket, väldigt smidig att jobba med och ger ett bra resultat. Kör med föregångaren M1 i min bil.
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juli 2010
#24
ChriZtoffer skrev:
Silent coat eller liknande, finns även i ett större bulkpack om man vill vara riktigt seriös och dämpa mycket, väldigt smidig att jobba med och ger ett bra resultat. Kör med föregångaren M1 i min bil.

Nja M1 är inte föregångarn då detta INTE är STPs matta.
Butiker har ersatt M1-mattan med SC då den ärbilligare.

Det KÄNNS att den är billigare, men den gör likväl sitt jobb.
Sitter 38 mattor i min bil för tillfället wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2010
#25
Aha där ser man! Aja dom gör typ samma jobb och dom gör det bra! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

274 Inlägg
14 juli 2010
#26
ChriZtoffer skrev:
Du menar alltså att man inte kan använda en kondensator för att bygga ett enkelt högpass delningsfilter? Då ska du nog sluta skriva här. Större kondensatorer används visserligen till att ge en stabilare strömförsörjning till effektkrävande applikationer men med bra batteri/er och rejält kablage så behövs sällan en kondensator i dagens läge.

EA: Man kan även göra simpla högpassfilter till koaxialer och liknande om man inte är så kräsen. wink Kör så i en kompis båt för att skona koaxialerna något, ger visserligen bara 6dB/oktav i delning men det är alltid något.

sa inget om att inte använda det som delningsfilter. men nu ville grabben ha reda på va man använder en konding till. och oftast används den till o ge en stabil ström försörjning.Det är oftast det dom 90% som köper o installerar billjud använder den till.
Men För att spela hårdrock o annat för att återgå till ditt ämne så behövs inget speiellt.
Kan rekommendera 10 or istället för en 12. men det går å få 12 å låta riktigt nice med . Men effekt e det som behövs , bra framsystem mm. O det är DU som avgör vad som låter bäst  dina öron.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
14 juli 2010
#27
ChriZtoffer skrev:
Silent coat eller liknande, finns även i ett större bulkpack om man vill vara riktigt seriös och dämpa mycket, väldigt smidig att jobba med och ger ett bra resultat. Kör med föregångaren M1 i min bil.

haha gick in på din länk & bara kollade på bulkpacket, vart ett sånt beställt tongue hade inte tänkt & göra det just nu men ja.. tack för det big_smile


1 400 Inlägg
14 juli 2010
#28
volvotomten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du menar alltså att man inte kan använda en kondensator för att bygga ett enkelt högpass delningsfilter? Då ska du nog sluta skriva här. Större kondensatorer används visserligen till att ge en stabilare strömförsörjning till effektkrävande applikationer men med bra batteri/er och rejält kablage så behövs sällan en kondensator i dagens läge.

EA: Man kan även göra simpla högpassfilter till koaxialer och liknande om man inte är så kräsen. wink Kör så i en kompis båt för att skona koaxialerna något, ger visserligen bara 6dB/oktav i delning men det är alltid något.

sa inget om att inte använda det som delningsfilter. men nu ville grabben ha reda på va man använder en konding till. och oftast används den till o ge en stabil ström försörjning.Det är oftast det dom 90% som köper o installerar billjud använder den till.
Men För att spela hårdrock o annat för att återgå till ditt ämne så behövs inget speiellt.
Kan rekommendera 10 or istället för en 12. men det går å få 12 å låta riktigt nice med . Men effekt e det som behövs , bra framsystem mm. O det är DU som avgör vad som låter bäst  dina öron.

Varför rek 10" istället för 12"

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juli 2010
#29
volvotomten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du menar alltså att man inte kan använda en kondensator för att bygga ett enkelt högpass delningsfilter? Då ska du nog sluta skriva här. Större kondensatorer används visserligen till att ge en stabilare strömförsörjning till effektkrävande applikationer men med bra batteri/er och rejält kablage så behövs sällan en kondensator i dagens läge.

EA: Man kan även göra simpla högpassfilter till koaxialer och liknande om man inte är så kräsen. wink Kör så i en kompis båt för att skona koaxialerna något, ger visserligen bara 6dB/oktav i delning men det är alltid något.

sa inget om att inte använda det som delningsfilter. men nu ville grabben ha reda på va man använder en konding till. och oftast används den till o ge en stabil ström försörjning.Det är oftast det dom 90% som köper o installerar billjud använder den till.
Men För att spela hårdrock o annat för att återgå till ditt ämne så behövs inget speiellt.
Kan rekommendera 10 or istället för en 12. men det går å få 12 å låta riktigt nice med . Men effekt e det som behövs , bra framsystem mm. O det är DU som avgör vad som låter bäst  dina öron.

Finns 18" som spelar brutalt hårt och rappt till rock med wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
14 juli 2010
#30
Brukar man säga 1Farad per 1000w rms eller?

Funderar på en 3 farads isåfall. Någon idé?? Har två batterier, 50 mm2 kablar. men vill ha några volt mera vid tövling och funderar på om en konding skulle hjälpa mig att hålla kanske över 13v vid tävling.

Biljudsveteran sen 1984!

70 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#31
tack alla bra förklaringar. jag tänkte göra som lonefox och ChriZtoffer föreslog och lägga klossar och minska volymen i lådan, och sen bygga stabilare framsystem och dämpa dörrarna, till att börja med sen om de fortfarande inte fungerar bra så återkommer jag. tack för alla tips mvh

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juli 2010
#32
bosabengt skrev:
Brukar man säga 1Farad per 1000w rms eller?

Funderar på en 3 farads isåfall. Någon idé?? Har två batterier, 50 mm2 kablar. men vill ha några volt mera vid tövling och funderar på om en konding skulle hjälpa mig att hålla kanske över 13v vid tävling.

Det är den gamla tummregeln ja....

Dock så är en annan GENERELL tumregel ett batteri per 1KW.....

MEN......anpassa batteribanken efter hur mkt ström stegen drar.
Ju mer de drar ju fler batterier behöver du.

Kan ta ett exempel från Nonne.
8 st steg som lämnar 2x11W i REN klass A kan dra upp mot 64A bara i TOMGÅNGSSTRÖM!
Så ser man till tid så klarar ett batteri på 70Ah detta ungefär en timme (teoretiskt)
Ser du sambandet?

Vad är det för batterier du har och vad för steg har du och vad skall du tävla i? Bassrace? Max DB?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

43 Inlägg
14 juli 2010
#33
det är bättre att man köper ett batteri till istället för att köpa en konding enligt mig.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2010
#34
bosabengt skrev:
Brukar man säga 1Farad per 1000w rms eller?

Funderar på en 3 farads isåfall. Någon idé?? Har två batterier, 50 mm2 kablar. men vill ha några volt mera vid tövling och funderar på om en konding skulle hjälpa mig att hålla kanske över 13v vid tävling.

Om du ska spela musik så kan en kondensator kanske hjälpa, om du däremot ska burpa så hjälper den inte. Och om du nu ska köpa en kondensator, köp då inte nån billig sak som påstås ligga på 3F, lägg istället lite mer pengar på en vettig kondensator som iaf förhoppningsvis håller vad den lovar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
15 juli 2010
#35
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Brukar man säga 1Farad per 1000w rms eller?

Funderar på en 3 farads isåfall. Någon idé?? Har två batterier, 50 mm2 kablar. men vill ha några volt mera vid tövling och funderar på om en konding skulle hjälpa mig att hålla kanske över 13v vid tävling.

Det är den gamla tummregeln ja....

Dock så är en annan GENERELL tumregel ett batteri per 1KW.....

MEN......anpassa batteribanken efter hur mkt ström stegen drar.
Ju mer de drar ju fler batterier behöver du.

Kan ta ett exempel från Nonne.
8 st steg som lämnar 2x11W i REN klass A kan dra upp mot 64A bara i TOMGÅNGSSTRÖM!
Så ser man till tid så klarar ett batteri på 70Ah detta ungefär en timme (teoretiskt)
Ser du sambandet?

Vad är det för batterier du har och vad för steg har du och vad skall du tävla i? Bassrace? Max DB?

Ja jag vet att man inte bara ska kolla på wattantalet.

Jag tävlar redan i SPL och SQ. Men vill nå högre i db.  Jag har två st nordströms 80ah och 700 i coldcrank eller va det heter.  Sen så har jag ett ampiresteg som lämnar 2110 w rms i 1 ohm vilket jag kör på nu.
50mm2 kablar.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
15 juli 2010
#36
ChriZtoffer skrev:
bosabengt skrev:
Brukar man säga 1Farad per 1000w rms eller?

Funderar på en 3 farads isåfall. Någon idé?? Har två batterier, 50 mm2 kablar. men vill ha några volt mera vid tövling och funderar på om en konding skulle hjälpa mig att hålla kanske över 13v vid tävling.

Om du ska spela musik så kan en kondensator kanske hjälpa, om du däremot ska burpa så hjälper den inte. Och om du nu ska köpa en kondensator, köp då inte nån billig sak som påstås ligga på 3F, lägg istället lite mer pengar på en vettig kondensator som iaf förhoppningsvis håller vad den lovar.

Man tycker ju att en kondensatorn ska täcka upp spänningsfallet vid burp.

Men jag undrar om kondensatorn håller eller ska hålla 14.4 eller 12v??

Skulle det bli skillnad med en kondensator?

Hade tänkt en hollywood 3 eller 6farad.

Blir det bättre ju mer farad den är på? Klarar den flera urladdningar innan den måste laddas upp?? Vet att den laddas upp automatiskt igen efter stort effektuttag.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
15 juli 2010
#37
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:
bosabengt skrev:
Brukar man säga 1Farad per 1000w rms eller?

Funderar på en 3 farads isåfall. Någon idé?? Har två batterier, 50 mm2 kablar. men vill ha några volt mera vid tövling och funderar på om en konding skulle hjälpa mig att hålla kanske över 13v vid tävling.

Om du ska spela musik så kan en kondensator kanske hjälpa, om du däremot ska burpa så hjälper den inte. Och om du nu ska köpa en kondensator, köp då inte nån billig sak som påstås ligga på 3F, lägg istället lite mer pengar på en vettig kondensator som iaf förhoppningsvis håller vad den lovar.

Man tycker ju att en kondensatorn ska täcka upp spänningsfallet vid burp.

Men jag undrar om kondensatorn håller eller ska hålla 14.4 eller 12v??

Skulle det bli skillnad med en kondensator?

Hade tänkt en hollywood 3 eller 6farad.

Blir det bättre ju mer farad den är på? Klarar den flera urladdningar innan den måste laddas upp?? Vet att den laddas upp automatiskt igen efter stort effektuttag.

kan säta att vi "burpning" så är kondingar mer ivägen för strömmen än va de gör nytta.. för vid första konutslagen så är kondingen typ tom sen fungerar den bara som ett motstånd.

talar av egen erfarenhet..  har i 2 av mina f.d tävlingsbilar "spelat" högre utan kondingar än med.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 665 Inlägg
15 juli 2010
#38
bosabengt skrev:
Brukar man säga 1Farad per 1000w rms eller?

Funderar på en 3 farads isåfall. Någon idé?? Har två batterier, 50 mm2 kablar. men vill ha några volt mera vid tövling och funderar på om en konding skulle hjälpa mig att hålla kanske över 13v vid tävling.

Du kan aldrig få mera volt med en konding. Kondiongen laddas ju med spänningen från batteriet.
Den lagrar bara energi alltså ström.

Lustigt att höra alla som säger att kondingar är onödiga.
Ni vet tydligen inte vad som sitter i era slutsteg.

I alla slutsteg sitter det ett helt gäng med kondingar som har samma uppgift som den externa ni pratar om.
Koppla loss dem o provspela få se hur det går.......

Kondingen brukar laddas ur vid varje basdunk o är sedan fulladdad till nästa.

Eftersom det handlar om att få mycket ström tillgängligt under en kort tid så är ju slewraten viktig på steget.
På svenska kallas det stigtid. Alltså hur mycket spänning steget kan bygga upp på några microsekunder.
Kan skilja mkt på bra o dåliga steg.
Brukar anges på fina hemmaförstärkare ibland

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
15 juli 2010
#39
Lonefox skrev:
volvotomten skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du menar alltså att man inte kan använda en kondensator för att bygga ett enkelt högpass delningsfilter? Då ska du nog sluta skriva här. Större kondensatorer används visserligen till att ge en stabilare strömförsörjning till effektkrävande applikationer men med bra batteri/er och rejält kablage så behövs sällan en kondensator i dagens läge.

EA: Man kan även göra simpla högpassfilter till koaxialer och liknande om man inte är så kräsen. wink Kör så i en kompis båt för att skona koaxialerna något, ger visserligen bara 6dB/oktav i delning men det är alltid något.

sa inget om att inte använda det som delningsfilter. men nu ville grabben ha reda på va man använder en konding till. och oftast används den till o ge en stabil ström försörjning.Det är oftast det dom 90% som köper o installerar billjud använder den till.
Men För att spela hårdrock o annat för att återgå till ditt ämne så behövs inget speiellt.
Kan rekommendera 10 or istället för en 12. men det går å få 12 å låta riktigt nice med . Men effekt e det som behövs , bra framsystem mm. O det är DU som avgör vad som låter bäst  dina öron.

Finns 18" som spelar brutalt hårt och rappt till rock med wink

NEJ finns inte. 18" är inte till för att spela exakt o fint utan för att flytta luft.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2010
#40
bosabengt> Skaffa bättre batterier då för db-bruk.
Lägre inre resistans, högre CCA och kortslutningsspänning.
Som evil säger så stoppar den mer än dne gör nytta vid BURPAR.

För SQ-bruk kan en kondensator göra nytta då den hjälper dne interna kondensatorbanken att återuppladdas fortare, men likväl så är strömurdragen vid basgång per elektrisk definition (uppbackat av sharky som påpekade detta) långsam vilket gör att kondensatorn ej gör nytta där då transistorerna ej slår om så fort för dessa frekvenser. Däremot i midbas, mellanregister och diskant kan det göra nytta då kondensatorerna ser till att spänningen och strömmen finns där när transistorerna slår om...

rickard-v> Here we go again. Läs ovan och så kan du fråga ingenjören Gran (sharky) om en ingående beskrivning...

Dessutom eftersom du säger att det INTE finns en 18" som inte hänger med och inte är till för att spela exakt och fint säger jag bara DD Z-18. Vet att Robban, Örjan, Björn, Thomas mfl håller med mig. Robbans bubbla var ett bevis på detta förra året wink Dock kostar den en rejäl slant och behöver bra ren effekt bakom sig, så vi snackar minst 75K för detta big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök