3236
Sök

Uträckning av volym i baslådor samt bygga showlådor?

69 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
Hallå, Är nybörjare inom ljud håller på lite smått med bilen hemma men ska köpa en nyare bil som jag vill göra något riktigt ordentligt ljud i. pratat med personer som jag känner om att använda så kallas "Teddy bomull och eppoxi lim eller hur det stavas. Behöver gärna en guide om hur jag bygger lådor / "sammanfogade" lådor som går ihop med bilen ifall ni förstår hur jag menar. Som man sedan lackar. Hittar en massor med glasfiberväv och vinyl till dörrar men ingenting hur man räknar ut volym eller bygger något. Bilder, sidor där det finns att köpa matrialet. Pratade med en person igår som var lite smått haj på ljudbyggen men inte helt, precis som alla andra och det är lite svårt att börja göra något utefter det då. Tack för svar i förhand.

Frågor som jag gärna vill ha svar på är:
1. Material
2. Verktyg
3. Volym uträckning till basar (info om watt, rwms, OHM och liknade)
4. Guider med bilder och liknade bra snabbfattad information.
5. Vad mera som jag inte helt har räknat med som kan behöver för bra tips

Tackar verkligen i förhand för bra svar till tråden. Mvh Robert.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juli 2010
Enklaste lösninge för att få det både snyggt och rätt volym på lådorna är att bygga dom i MDF/spån och sen bygga "covers" i glasfiber till dom som har den form man vill ha. Du finner mycket bra information i boken Bilstereo i praktiken. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

69 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Enklaste lösninge för att få det både snyggt och rätt volym på lådorna är att bygga dom i MDF/spån och sen bygga "covers" i glasfiber till dom som har den form man vill ha. Du finner mycket bra information i boken Bilstereo i praktiken. smile

Tack så mycket för svar. Har kollat boken men vissa sidor får jag inte upp och en hel del att läsa för att fatta principen av allt. Tar för lång tid. Finns inga mera snabbfattande sidor med mera bilder eftersom jag har lässvårigheter. Sågspåns skivor fattade jag att jag måste använda. Men vissa säger att man bygger själva mallen eller ramen av ljudbygget i sågspåns skivor och sedan lägger teddy bomull över det och epoxsi lim över det och det fogas efter själva ramen som man sedan slipar och lackar efteråt. Men vart får jag tag i materialen? Tack annars för svar. Mvh Robert

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juli 2010
Teddybomull och epoxy var nåt nytt, glasfiber och båtplast är det man brukat använda och det finns hos t.ex. Biltema. smile Ett problem dock om du ska bygga en ram som du sen plastar på är att volymen kanske inte blir helt rätt, mycket enklare att få till den om du först bygger riktiga lådor dom du sen gör covers till.

Resten av dina frågor finner du garanterat svar på här på forumet om du söker och läser lite.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

69 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Teddybomull och epoxy var nåt nytt, glasfiber och båtplast är det man brukat använda och det finns hos t.ex. Biltema. smile Ett problem dock om du ska bygga en ram som du sen plastar på är att volymen kanske inte blir helt rätt, mycket enklare att få till den om du först bygger riktiga lådor dom du sen gör covers till.

Resten av dina frågor finner du garanterat svar på här på forumet om du söker och läser lite.

Okey, Tackar så mycket för svar. Har kollat runt lite och börjar fatta lite smått hur allting fungerar. Tack för svar. Mvh

812 Inlägg
7 augusti 2010
Här är lite tips från mitt bas bygge i Glasfiber / MDF

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 80&p=7

Sök