2739
Sök

Köpa s40 med trasig handbroms!

18 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Är på g att köpa en s40 classic -04 men handromsen hade gått sönder. det var tydligen någon fjäder som skulle bytas. Låter detta vettigt? och är det svårt att göra själv? Har viss vana att meka med bilar smile
Tycker också att det känns konstigt att handbromsen går sönder på en 7 å gammal bil med 14000 mil på nacken, är detta någonting att oroa sig för eller har förre ägaren bara haft otur?

Tacksam för råd!

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juli 2010
#2
C-Andersson skrev:
Hej!
Är på g att köpa en s40 classic -04 men handromsen hade gått sönder. det var tydligen någon fjäder som skulle bytas. Låter detta vettigt? och är det svårt att göra själv? Har viss vana att meka med bilar smile
Tycker också att det känns konstigt att handbromsen går sönder på en 7 å gammal bil med 14000 mil på nacken, är detta någonting att oroa sig för eller har förre ägaren bara haft otur?

Tacksam för råd!

De är INTE ovanligt att bromsarna på dessa bilar strular...
de sitter kombinerad handbroms och bakbroms.. dvs de är inte trumbromsar.
de är vanligt att dom oken går sönder.. kostar runt 750 spänn på biltema å ingen ide å köpa nya volvo för du lär få byta om 5-6 år igen skulle jag tippa..

du måste ha en special verktyg för att kunna pressa in kolven i oket om du ska börja trixa med dom.
men de är inget svårt å göra om du nu har lite mekvana


18 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#3
Okej, för det finns inget motstånd alls när jag drar i handbromsen, beror det på att ena oket e trasigt då alltså?

De borde jag väl känna vid hård inbromsning i såna fall.. men vad kan han ha snackat om för fjäder? :S

2 174 Inlägg
13 juli 2010
#4
vajern kanske är av? då är det inget motstånd, om oket är trasiigt ska det ändå gå lite kärvt och så. På en av mina bilar hade dom kört med dåliga handbromsbackar förlänge så skivorna var helt slut på insidan blev köpa nya. men inga stora pengar. Att  handbromsen inte funkar är fixat på en förmiddag, till billgit pris smile


18 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#5
Jo de ja tänker, go prutmån på de med wink

Men ingen som har någon aning om va de e för fjäder han tjötar om? Han pratade om att han hade kollat upp att de kosta 3-4000 å byta men jag hänger inte med när han säger vajer hmm

X40 Nordic
784 Inlägg
13 juli 2010
#6
Om du drar i spaken och det inte händer något är det troligen så att det är något knas i vajern. Men om du får bromspåverkan så är det troligen inte det. Det som brukar hända är att returfjädern på bakbromsarna går av. Detta gör att handbromsen ligger i hela tiden.  Eftersom denna fjäder inte finns som en reservdel så åker man på att köpa nytt ok. Men kolla med en volvo verkstad om du inte kan hitta någon returfjäder de brukar kunna ha några liggandes i verkstaden som de har plockat från nån gammal bil.


Muttley
14 juli 2010
#7
på min var de hela oket som fick byttas. De är faktiskt rätt klena handbromsfunktioner på dem. Då många strular.

Sen om du ska skruva kolven behöver du bara en skruvtving och en polygrip tång. Men akta så du inte skadar skyddsdamasken för då måste du bytta den.

18 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#8
Ok, men i vilket fall ska jag inte vara orolig att köpa bilen, felet går att fxa smile

Sedan var det ett annat "problem" jag märkte.
När man släpper upp kopplingen snabbt hörs ett klickande ljud, metall mot metall som jag aldrig hört på någon annan bil men på 2 st s40 års.mod. 03-04. dock var det lite svagare på denna bil

tkd_rille, hör du liknande ljud om du gör samma sak?

Någon som tror att detta är något att bekymra sig över? Bilen rycker inte direkt när man lyfter foten utan det är mest ljudet som oroar

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juli 2010
#9
s40 å dom har lite problem med motorfästet på passagerar sidan... de räcker ibland med å lossa å smörja upp de lite. dom kan låta som du säger.

beroende på hur de ser ut är de inte säkert de ens behöver bytas om du kan leva med lite oljud.


18 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#10
OK! Men de låter ju bra ändå, var orolig att det var fel på koppling eller växellåda, men skönt att det inte är något problem, då blir det nog en s40 för mig smile

Tack för all hjälp!

Muttley
14 juli 2010
#11
ja de felet med handbromsen är ju inget du behöver oroa dig över för de är så simpelt att åtgärda, men om de nu är oket som är väldigt trög i armen  så är oftast inte lönt att smörja, utan bara byt till nytt ok. Enkelt att skruva på.

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#12
C-Andersson skrev:
Ok, men i vilket fall ska jag inte vara orolig att köpa bilen, felet går att fxa smile

Sedan var det ett annat "problem" jag märkte.
När man släpper upp kopplingen snabbt hörs ett klickande ljud, metall mot metall som jag aldrig hört på någon annan bil men på 2 st s40 års.mod. 03-04. dock var det lite svagare på denna bil

tkd_rille, hör du liknande ljud om du gör samma sak?

Någon som tror att detta är något att bekymra sig över? Bilen rycker inte direkt när man lyfter foten utan det är mest ljudet som oroar

Det kan sitta ett tvåmassesvänghjul på bilen som är dåligt, brukar höras när man startar då det ibland kan låta som om man kör morötter i en mixer. Ibland när man gasar/släpper av, då det kan"klonka" lite. Ljudnivån beror helt på hur dåliga dämparna i svänghjulet är.

ServiceTekniker Volvo/Renault

18 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#13
Tack för alla tips men bilen lyckades bli såld innan jag hann höra av mig till honom hmm

Men har börjat spana lite på saab 9-3 ss, någon som har något positivt/negativt att säga om den?
Är det ok å köpa -03 (första årsmodellen) t.ex?
Några svaga punkter?


Sök