3394
Sök

Ska man låta bilen gå i tomgång? s40 2.0T

173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#1
Lite dum fråga men, bra att veta för den okunniga ..

Har hört massa grejer om att har man turbo och kör ganska hårt (vet inte va ganska hårt är) så ska man bilen låta vila 1-2minuter innan man stänger av..

Gäller detta volvo s40 2.0T ? tongue lätt turbo eller vad de klassas som, eller bara större ? t4 o.s.v. Bra att veta . hehe.


Tack

/Mvh Krister


5 198 Inlägg
15 juli 2010
#2
alltid bra att låta den varva ner och kylas av, ,för den blir ju glödhet när du kör hårt. gäller samtliga turbobilar.. är vad jag alltid fått höra iaf.

1 679 Inlägg
15 juli 2010
#3
Alltid kyla ner turbo efter körning, om du inte skulle ha såndär turbotimer eller vad det är så låter den ju bilen stå på lite åt dig efter du "stängt" av bilen smile


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#4
JimmyAndersson skrev:
Alltid kyla ner turbo efter körning, om du inte skulle ha såndär turbotimer eller vad det är så låter den ju bilen stå på lite åt dig efter du "stängt" av bilen smile
har ingen sån där turbotimer.. tror ja inte iaf.. okej men om man kör lugnt då? tongue va är hård körning och va är normal körning? eller ska man låta den stå 30sek/1min oavsett ?

tack smile


485 Inlägg
15 juli 2010
#5
Krister___ skrev:
JimmyAndersson skrev:
Alltid kyla ner turbo efter körning, om du inte skulle ha såndär turbotimer eller vad det är så låter den ju bilen stå på lite åt dig efter du "stängt" av bilen smile
har ingen sån där turbotimer.. tror ja inte iaf.. okej men om man kör lugnt då? tongue va är hård körning och va är normal körning? eller ska man låta den stå 30sek/1min oavsett ?

tack smile
jag lät min stå mellan 20-50 sekunder beros hur hårt man kör. till skillnad från farsan med sin passat tdi , han stänger av direkt xD

173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#6
Sam1r skrev:
Krister___ skrev:
JimmyAndersson skrev:
Alltid kyla ner turbo efter körning, om du inte skulle ha såndär turbotimer eller vad det är så låter den ju bilen stå på lite åt dig efter du "stängt" av bilen smile
har ingen sån där turbotimer.. tror ja inte iaf.. okej men om man kör lugnt då? tongue va är hård körning och va är normal körning? eller ska man låta den stå 30sek/1min oavsett ?

tack smile
jag lät min stå mellan 20-50 sekunder beros hur hårt man kör. till skillnad från farsan med sin passat tdi , han stänger av direkt xD
vad "händer" om man inte låter den stå ?.. kan den gå sönder då eller ??


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
15 juli 2010
#7
Åker du helt normalt & handlar eller postar ett brev så är det ingen fara, men skulle en lambo åka upp brevid & du bara måste om honom och kör så en bit så kan du ju ha bilen igång en liten stund tongue

Låt den stå lite typ plocka ihop det du ev ska ha med dig ur bilen och öppna dörren, sen stänger du av.

Kör du hårt alltså gasar ganska mycket och varvar ur växlarna mer än vanligt och försöker slå ditt personliga hastighetsrekord kan du ju låta bilen stå en minut eller två:P

Gäller väll som ovan skrev alla turbo bilar vad jag vet.


Lastbilsschaffis
886 Inlägg
15 juli 2010
#8
Oljan rinner undan om den är oljekyld och den kan skära alt lagrena blir överhettade.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#9
Piratstikins skrev:
Åker du helt normalt & handlar eller postar ett brev så är det ingen fara, men skulle en lambo åka upp brevid & du bara måste om honom och kör så en bit så kan du ju ha bilen igång en liten stund tongue

Låt den stå lite typ plocka ihop det du ev ska ha med dig ur bilen och öppna dörren, sen stänger du av.

Kör du hårt alltså gasar ganska mycket och varvar ur växlarna mer än vanligt och försöker slå ditt personliga hastighetsrekord kan du ju låta bilen stå en minut eller två:P

Gäller väll som ovan skrev alla turbo bilar vad jag vet.
haha okej big_smile

inte tänkt köra så fort.. men gasar ju då och då.. men låter den stå lite mer än bara stänga av då smile

tack smile!


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#10
jok3 skrev:
Oljan rinner undan om den är oljekyld och den kan skära alt lagrena blir överhettade.
aa okej. ingen aning smile men låter den stå ett tag efter körning smile tack


806 Inlägg
15 juli 2010
#11
fungerar bra att bara köra lugnt den sista minuten sen bara stänga av


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#12
lodiseN skrev:
fungerar bra att bara köra lugnt den sista minuten sen bara stänga av
aa okej smile bra tips! tack.


485 Inlägg
15 juli 2010
#13
Krister___ skrev:
lodiseN skrev:
fungerar bra att bara köra lugnt den sista minuten sen bara stänga av
aa okej smile bra tips! tack.
turbon håller ju längre som sagt . ett exempel . 1 person kör och stänger av direkt = håller 25 000 mil

en person som låten turbon gå liten stund på tomgång= 30 000 mil eller mer , beroende på hur man kör smile

806 Inlägg
15 juli 2010
#14
Sam1r skrev:
Krister___ skrev:
lodiseN skrev:
fungerar bra att bara köra lugnt den sista minuten sen bara stänga av
aa okej smile bra tips! tack.
turbon håller ju längre som sagt . ett exempel . 1 person kör och stänger av direkt = håller 25 000 mil

en person som låten turbon gå liten stund på tomgång= 30 000 mil eller mer , beroende på hur man kör smile
Bryr man sig om sin bil låter man turbon smörja så det du skrev nu va ju väldigt ointressant


485 Inlägg
15 juli 2010
#15
lodiseN skrev:
Sam1r skrev:
Krister___ skrev:

aa okej smile bra tips! tack.
turbon håller ju längre som sagt . ett exempel . 1 person kör och stänger av direkt = håller 25 000 mil

en person som låten turbon gå liten stund på tomgång= 30 000 mil eller mer , beroende på hur man kör smile
Bryr man sig om sin bil låter man turbon smörja så det du skrev nu va ju väldigt ointressant
var bara ett exempel smile ja säger inte att ingen bryr sig om sin bil , forumet finns till för att fråga och få svar samt lära sig mer

711 Inlägg
15 juli 2010
#16
Såhär gör jag med min T4..
Kör jag helt vanligt utan att jag låter turbon leka av sig så stänger jag av den som vanligt,direkt alltså..

Har jag däremot kört som en biltjuv en stund så kör jag lugnt hem dom sista minutrarna och låter den stå på tomgång ca 1min.

Sen är det noga med att byta oljan ofta,jag kör aldrig mer än 500mil på samma olja/filter.
Kör på statoil PRO Synthetic 5W-40

132 Inlägg
15 juli 2010
#17
nyare bil= inga problem att stänga av direkt,, OBS om du nu inte tok kör ända till parkeringen å tvärnit då är det inte bra....
äldre typ 70 å 80tal nja låt stå någon sec... stänga av sen


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#18
lodiseN skrev:
Sam1r skrev:
Krister___ skrev:

aa okej smile bra tips! tack.
turbon håller ju längre som sagt . ett exempel . 1 person kör och stänger av direkt = håller 25 000 mil

en person som låten turbon gå liten stund på tomgång= 30 000 mil eller mer , beroende på hur man kör smile
Bryr man sig om sin bil låter man turbon smörja så det du skrev nu va ju väldigt ointressant
aa okej smile


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#19
jimbon skrev:
Såhär gör jag med min T4..
Kör jag helt vanligt utan att jag låter turbon leka av sig så stänger jag av den som vanligt,direkt alltså..

Har jag däremot kört som en biltjuv en stund så kör jag lugnt hem dom sista minutrarna och låter den stå på tomgång ca 1min.

Sen är det noga med att byta oljan ofta,jag kör aldrig mer än 500mil på samma olja/filter.
Kör på statoil PRO Synthetic 5W-40
aa okej.. ja ska fortsätta på den service boken som finns..

tror dock de är 2000 mil gräns ? till service - service.. där dom byter då filter/olja o.s.v ?

Den va servad 25tusen mil.. ska servas 27 sen.. är de för långt mellanrum då eller ?

tack


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#20
Sam1r skrev:
lodiseN skrev:
Sam1r skrev:

turbon håller ju längre som sagt . ett exempel . 1 person kör och stänger av direkt = håller 25 000 mil

en person som låten turbon gå liten stund på tomgång= 30 000 mil eller mer , beroende på hur man kör smile
Bryr man sig om sin bil låter man turbon smörja så det du skrev nu va ju väldigt ointressant
var bara ett exempel smile ja säger inte att ingen bryr sig om sin bil , forumet finns till för att fråga och få svar samt lära sig mer
aa jag är bara tacksam för svar smile



Sök