2616
Sök

Hur gör man: Byte av kylvattensensor Audi A6 1.8T -01 (oval kontakt)?

34 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
Hej, har kikat runt lite på forumet men inte hittat nått bra svar.

Jag har fått fram felkod 16502/P0118/000280 Coolant sensor (G62) signal to high, och tänkte byta kylvattensensorn på min motor men är lite osäker på hur den sitter fast.

Jag har hittat den här länken som verkar förklara det rätt bra: http://www.audiworld.com/tech/eng66.shtml

Jag var ut och kollade på bilen, trodde inte att man skulle kunna se kontakten från ovansidan, trodde den satt nedåt eller bakåt, men det ser iaf ut att vara en oval kontakt med 4 stift, så nu behöver jag bara veta hur man byter den, eftersom guiden är för den andra kontakmodellen, men det kanske funkar på samma sätt oavsett kontakt?
Det står överallt att det ska va enkelt men då kanske man inte får ha händer som en normal människa :p

Tack på förhand

1 562 Inlägg
16 juli 2010
kan säkert vara jättetrångt men är nog bara att dra bort låsringen å dra ut givaren.ta dig tid ska de nog gå bra.

88 Inlägg
16 juli 2010
Tja, jag bytte igår en exakt likadan sensor på en Seat Leon, hur enkelt som helst.
Den sitter på högra sidan av motorn på en seat i alla fall.
Du kopplar loss kontaktstycket drar upp den låsningen ( den till höger på bilden du länkade ) och bara drar ut sensorn.
MVH. Timmy

34 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Ah, låter inte som det ska vara så svårt asså, jag får helt enkelt förlänga min korta stubin och göra det, eller åka in till en polare som jobbar på VAG så får han göra det åt mig smile

Men jag ska iaf försöka själv så jag lär mig :p

Sök