4392
Sök

Passar b234 topp(16v) på en b230f block?

140 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#1
som rubriken lyder. passar 16ventilaren på en vanlig b230f ?
tack på förhand:)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 juli 2010
#2
Du behöver annat kamremsdrev, kolvar med urtag för ventilerna, kamremsstyrning och har för mej att det ska sitta kraftigare pump i 16v motorerna ddessutom. Sen ska det passa
Senast redigerat av Bensinskallen (18 juli 2010)


2 021 Inlägg
18 juli 2010
#3
Detta måste va Garagets vanligaste motor-fråga, SÖK förfan.


140 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#4
Bensinskallen skrev:
Du behöver annat kamremsdrev, kolvar med urtag för ventilerna, kamremsstyrning och har för mej att det ska sitta kraftigare pump i 16v motorerna ddessutom. Sen ska det passa

okej, men vart får jag tag på dessa kolvar enkelt? vill inte köpa ett helt nytt block för bara kolvarna, då kan jag lika gärna köpa en hel b234f.


23 Inlägg
18 juli 2010
#5
Smidigare att köpa en komplett B234F istället så slipper du bygga om hela kamdrivningen plus att oljepumpen tack vare balansaxlarna är "bättre" än på en vanlig B230.


140 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#6
B_Wikberg skrev:
Smidigare att köpa en komplett B234F istället så slipper du bygga om hela kamdrivningen plus att oljepumpen tack vare balansaxlarna är "bättre" än på en vanlig B230.

okej, men om jag nu skulle bygga en egen, då är det inte säkert att den går igenom besiktningen?
men jag får ta och köpa en då.


2 266 Inlägg
18 juli 2010
#7
man kan ta b230 blocket med 631 toppen för den har lägre kolvar då förbränningsrummet är i kolven istället för i toppen den kan funka. annars är de kamrem från opel och en spännrulle från vw som behövs med, fast smidigast är att köpa komplett motor alternativ hel bil

svetsdiff !!!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 juli 2010
#8
PMPerformance skrev:
man kan ta b230 blocket med 631 toppen för den har lägre kolvar då förbränningsrummet är i kolven istället för i toppen den kan funka. annars är de kamrem från opel och en spännrulle från vw som behövs med, fast smidigast är att köpa komplett motor alternativ hel bil

B230K tänker du på, du tror inte de blir lågt komp om du har dels förbränningskammarna i topplocket och i kolvarna?

Mitt råd till TS är, precis som de flesta andra tycker, att köpa en B234F komplett på en gång. Mellanskillnaden TS sparar (om TS sparar något alls) på att bygga om en b230f för att passa till 1262-topplocket är försumbar, helt klart bättre att byta till en b234f och slippa jävlas..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök