3341
Sök

855 t5 -95 startar inte

Marx Engineering
55 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena, 855:an startar inte och det måste vara bensinrelaterat

den startar på startgas
den får gnista
soppapumpen går
den får soppa fram till fuelrailen

tänkte om det kunde vara insprutningsrelät om nu nått sådant finns?
eller vad tror ni ?

mvh

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se

UNDERGROUND
649 Inlägg
18 juli 2010
#2
Mallle skrev:
Tjena, 855:an startar inte och det måste vara bensinrelaterat

den startar på startgas
den får gnista
soppapumpen går
den får soppa fram till fuelrailen

tänkte om det kunde vara insprutningsrelät om nu nått sådant finns?
eller vad tror ni ?

mvh

kollat fel koder ? kontaker till spidarna ? kamaxelgivaren ?


Marx Engineering
55 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#3
inga felkoder, alla kontakter va fina. jag skulle tro att de är spridar relät men vart sitter det? har hör att de ska sitta på kylaren men hittade bara fläkt relät och relät till typ tomgångsmotorn?

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se

UNDERGROUND
649 Inlägg
19 juli 2010
#4
Mallle skrev:
inga felkoder, alla kontakter va fina. jag skulle tro att de är spridar relät men vart sitter det? har hör att de ska sitta på kylaren men hittade bara fläkt relät och relät till typ tomgångsmotorn?

säkrings boxen ?


Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#5
dåliga tändstift låter det som. testa att koppla ur tomgångsmotor kontakten. sitter framme vid fuelrailen till höger. vid vaccum bryggan.

8 250 Inlägg
19 juli 2010
#6
Mallle skrev:
inga felkoder, alla kontakter va fina. jag skulle tro att de är spridar relät men vart sitter det? har hör att de ska sitta på kylaren men hittade bara fläkt relät och relät till typ tomgångsmotorn?

Bredvid fläktrelät så sitter ett stort grått relä, det står fuel system main relay på det. Det är huvudreläet, det du kallar spridarreläet. Men eftersom du får gnista och bensin så är det helt.


Marx Engineering
55 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Mallle skrev:
inga felkoder, alla kontakter va fina. jag skulle tro att de är spridar relät men vart sitter det? har hör att de ska sitta på kylaren men hittade bara fläkt relät och relät till typ tomgångsmotorn?

Bredvid fläktrelät så sitter ett stort grått relä, det står fuel system main relay på det. Det är huvudreläet, det du kallar spridarreläet. Men eftersom du får gnista och bensin så är det helt.

jo men tänkte om spridarna inte öppna o stänger som dom ska eller nått...
och det kan ju inte vara tändstiften eftersom han tänder på startgas och går fint på de...
De gråa relät går det också till tomgångsmotorn eller? för den "orrar" när det slår till

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se

8 250 Inlägg
19 juli 2010
#8
Mallle skrev:
jo men tänkte om spridarna inte öppna o stänger som dom ska eller nått...
och det kan ju inte vara tändstiften eftersom han tänder på startgas och går fint på de...
De gråa relät går det också till tomgångsmotorn eller? för den "orrar" när det slår till

Det grå reläet ger ström till allt som har med motorstyrningen att göra.

Stift, men även rotor och fördelarlock kan va nåt att kolla upp.


132 Inlägg
19 juli 2010
#9
kördes bilen en kort sträcka för att sedan stängas av. innan problemet uppstod ???


Marx Engineering
55 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#10
svinto23 skrev:
kördes bilen en kort sträcka för att sedan stängas av. innan problemet uppstod ???

Jag tror det, är inte min bil men han surrade om att han tankade sen starta bilen körde typ 10m sen dog den

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se

Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#11
han tankade inte med diesel eller e85 i en tom tank? big_smile

Marx Engineering
55 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#12
volvo_r-optik skrev:
han tankade inte med diesel eller e85 i en tom tank? big_smile

sa de jag me men han hade tydligen kört 10mil på nuvarande tank

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
19 juli 2010
#13
Mallle skrev:
volvo_r-optik skrev:
han tankade inte med diesel eller e85 i en tom tank? big_smile

sa de jag me men han hade tydligen kört 10mil på nuvarande tank

detta är verkligen inte en omöjlighet att komma innan han märker problemet iallfall inte om han kört dessa 10mil med lite tempo

har du luktat på "bensinen" ?

råkade ta fel handtag en dag när jag var stressad på jobbet så jag tankade 40liter bensin i min fordbuss och jag körde den enda till jobbet men insåg att den känndes märkligt men den fungerade realtivt okej

slutade med att jag fick tömma tank osv men den gick på 40literbensin av 60liter

körde den blandningen i min golf och det gick relativt okej smile
körde hexblandingen 20liter hexblandning och 40liter bensin och den gick lite knackigt osv så säg att han kört i diesel så borde den gå medans den är varm sen när det blandat sig för bra så blev det knas och den klarade inte att tända bladningen ordnekligt

eller så har pumpen pajat men fungerar så pass att den pumpar upp lite tryck
bästa sättet är att mäta bränsletrycket

Kör fort så hinner inget hända...

Marx Engineering
55 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#14
Growe skrev:
Mallle skrev:
volvo_r-optik skrev:
han tankade inte med diesel eller e85 i en tom tank? big_smile

sa de jag me men han hade tydligen kört 10mil på nuvarande tank

detta är verkligen inte en omöjlighet att komma innan han märker problemet iallfall inte om han kört dessa 10mil med lite tempo

har du luktat på "bensinen" ?

råkade ta fel handtag en dag när jag var stressad på jobbet så jag tankade 40liter bensin i min fordbuss och jag körde den enda till jobbet men insåg att den känndes märkligt men den fungerade realtivt okej

slutade med att jag fick tömma tank osv men den gick på 40literbensin av 60liter

körde den blandningen i min golf och det gick relativt okej smile
körde hexblandingen 20liter hexblandning och 40liter bensin och den gick lite knackigt osv så säg att han kört i diesel så borde den gå medans den är varm sen när det blandat sig för bra så blev det knas och den klarade inte att tända bladningen ordnekligt

eller så har pumpen pajat men fungerar så pass att den pumpar upp lite tryck
bästa sättet är att mäta bränsletrycket

aa får kolla detta, tackar

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se


Sök