4191
Sök

Saab 9-5 vitryker avgaser luktar bränt?!

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej det är så att min saab 95 2,0t -99 vitryker vid gaspådrag mestadels runt 3500v/min och uppåt.. ganska så friskt.

detta började nu idag efter jag satt på ett öppet luftfilter av märket JR.
detta var även ny-inoljat, kan röken ha något med detta att göra?

kan även tillägga att avgaserna luktar "bränt,skumt"

motorn har inte gått varm, inget tyck i expandtionskärlet heller, så tror ej det är topplockspackningen, finns ingen vatten i oljan dock ser den svart och tråkig ut.

tacksam för svar!

mvh / robin

513 Inlägg
19 juli 2010
#2
Låter som om turbon börjat dricka olja, kan även vara att du fått in skit i lmm så motorn inte får rätt värden och inte ger rätt bränsle osv men jag tror på turbon.

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#3
om det är turbon ska den väl blåryka?
tror kanske som du säger det där med värdena, kan de vara så att bilen nu går för magert?

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#4
kan tillägga att jag även chippade bilen idag, bytte box till saabs egna 190hks programvara.. kan de vara så att den är felprogrammerad?

513 Inlägg
19 juli 2010
#5
Kan väl vara så att den är fel programerad, du kan ju prova om det slutar när du byter box, gissar mer på att du öka laddtrycket och trycker ut olja i avgashuset på turbon. då blir det vit rök tro mig

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#6
okej, tack för hjälpen hörde också att den gamla verisionen av vevhusventen inte var någon höjdare, man kanske ska testa att byta den?

fast det lustiga är också att direkt efter monteringen av det öppna luftfiltret så började den ryka. borde ju nästan vara nått krux med den :S sad

513 Inlägg
19 juli 2010
#7
Som tipps så om det skulle vara turbon som gett sig byt då till en 9-5 aero turbo alltså en mit td04.
Oki lite större kostnad men fan så mycket bättre än garreten om du ska köra trimmat...

513 Inlägg
19 juli 2010
#8
Nu är det väll filtret bara för att jag säger att det inte är det. Men gör om vv direkt för den gamla är inget bra. Kostar typ 300 på speedparts om du gör det själv

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#9
jo vevhusventen hade ja tänkt bytt.. hoppas det kan vara en så pass lätt grej som den då.

513 Inlägg
19 juli 2010
#10
Ja du kan ju hoppas på det, hoppas att du kan finna ett svar i morgon. prova att montera tillbaka den gamla styrboxen. Men jag fruktar turbon, låter som frisk luft från ett nytt filter "Brukar inte ta död på lmm så fort"  En ny programvara med mer laddryck "saab orginal ska vara riktigt bra"som har tagit död på den...

690 Inlägg
19 juli 2010
#11
om det öppna filtret var väldigt indränkt i olja så kan det väl vara det som orsakar röken?!?
Dvs att turbon suger i sig oljan från filtret.... kanske låter lite extremt men inte omöjligt tror jag

Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#12
jag tror det kan vara så att när du gett på för högt laddtryck med den nya styrboxen så har vevhusventen satt igen sig. vilket inte är så ovanligt, och du kanske hade en dålig/gammal olja i motorn som hjälpte till på traven med att sätta igen sig. får du ingen ventilation från toppen så trycker sig oljan igenom ventilerna och förbränns med bensinen och sedan ut i turbon och så får du vit rök. du lär nog ha endel olja i ditt avgasystem också. så efter du bytt/fixat vevhusventilationen kör någon mil innan du konstaterar att det slutar ryka vitt om bilen.

jag tror inte det har att göra med att den går för fett eller snålt som någon skrivit i tråden.

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#13
Volvo det där lät vettigt, känns exakt som mitt problem.
Dock tror jag luftmassemätarn redan pajjat av olja från sportfiltret nu för felet blev värre.

Var på väg hem, samma fel kvarstår såklart.
Svängde, bilen tvärdör. Allting slutar fungera.
Startar bilen står check engine.
kollade olja, ingen skillnad och fanns kvar, expansionskärlet bra.
inga andra konstigheter eller ljud

dum som man är så står man mitt på motorvägen vid denna tiden så ja fortsätter rulla
hem jävligt sakta.

tomgången var hel knas 1500 varv.
Skit knepig att köra, kändes nästan som cruisern var på men den fungerade inte att sätta på eller av.
antingen låg han kvar på hastigheten eller så gick han väldigt segt ner.

Vad gör man nu?

Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#14
ja kan vara så att lmm är slut. men det brukar ju ta mer än 1 dag efter man monterat öppet luftfilter tills lmm gjort sitt.

om du har kört bilen varm och öppnar oljepåfyllningslocket, pyser det till typ som när du öppnar en läsk flaska? för isf är det vevhusventilationen. det blir övertryck i toppen.

annars tror jag på att sätt dit orginal styrenheten kan vara lösningen, nr2.

och lmm som fel nr3.


lättast är ju o bara slänga i original enheten om du nu har kvar den och se hur bilen beter sig. bara att börja felsöka.

Gör om gör rätt ;D
Senast redigerat av volvo_r-optik (19 juli 2010)

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#15
1. Körde max 1 timme med luftfiltret som sagt, man tycker ju inte de borde gått så fort för LMM.

2. Nej låter inge konstigt när man öppnar, dock ser det "lite" ut som han trycker ur sig lite olja på kåpan vid oljepåfyllningslocket, men de är ja inte säker på.

3. Det första ja ska göra imorgon är att slänga på orginal boxen, lite skumt bara att de gick hur bra som helst körde 30 mil med den. Men de är nr1 iaf.

Tack för riktigt bra hjälp, hoppas ja kan lösa detta.. nyköpt bil och 2 andra strulbilar har man redan haft på 2 månader. Usch!
Senast redigerat av turboharen (19 juli 2010)

Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#16
ok, testa med original enheten. tror det kan vara det faktiskt. skriv reslutatet i morgon i tråden:)

58 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#17
hoppas på de!  Jajjemen det ska jag! smile

513 Inlägg
19 juli 2010
#18
Som volvo säger. Luftfiltret  borde överleva en dag.
Och när du säger att det är olja på kåpan över insuget tyder det på täppt vv.
Har svårt att tänka mig styrboxen skulle få det att ryka vitt, men lätt att byta och kolla i så fall.

Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#19
testat ännu?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 juli 2010
#20
men om filtret var dränkt i olja så behövs det inte många sec för oljan att hamna på trådarna och bränna dom..

2slow


Sök