3215
Sök

Förklaring av slutartid

35 Inlägg
26 juni 2006
Jo jag håller med de är en mindre vetenskap...och orka släppa med sig 3 st 600Ws paraplyblixtar (men snart kommer de med...vi har ordnat ström!..hehe) men du du du de med bildstabilisator är en bra grej så länge man inte kommer under 1/15..men om man har ett objekt som rör sig så kan jag tycka att de funkar bättre. Men de är väl kanske enligt mina personliga tester..haha big_smile
Men så har jag fått en massa idéer som jag ska dela med mig efter massa tester nu den månaden som följer. Så håll utkick bland mina bilder på min S40. För jag ska tillämpa studio trixen utomhus nu big_smile jag fick en idé hur man ska göra de möjligt...men som sagt tills dess att ni får se och höra om mina storys så får ni hålla er i skinnet big_smile

Administratör
11 899 Inlägg
26 juni 2006
Zeissman skrev:
Jo jag håller med de är en mindre vetenskap...och orka släppa med sig 3 st 600Ws paraplyblixtar (men snart kommer de med...vi har ordnat ström!..hehe) men du du du de med bildstabilisator är en bra grej så länge man inte kommer under 1/15..men om man har ett objekt som rör sig så kan jag tycka att de funkar bättre. Men de är väl kanske enligt mina personliga tester..haha big_smile
Men så har jag fått en massa idéer som jag ska dela med mig efter massa tester nu den månaden som följer. Så håll utkick bland mina bilder på min S40. För jag ska tillämpa studio trixen utomhus nu big_smile jag fick en idé hur man ska göra de möjligt...men som sagt tills dess att ni får se och höra om mina storys så får ni hålla er i skinnet big_smile

Jag har aldrig fotat med bildstabilisator, men av vad jag läst så funkar det bäst när man kan hålla kameran så stilla som möjligt. Måsta man följa ett objekt med kameran så kör det till sig. och rör sig objektet och man själv är still och ska plåta med 1/15 sek så säger det sig självt att det kör ihop sig även där smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

111 Inlägg
26 juni 2006
Fotografering är och kommer alltid vara en subjektiv syn på ett objekt man väljer att fota...allt är upp till fotografens fantasi och kundskap! därför har du dom manuella inställningsmöjligheterna på systemkameror...för att själva kameran inte skall begränsa fantasin..

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto

Administratör
11 899 Inlägg
26 juni 2006
Dj_Aleks skrev:
Fotografering är och kommer alltid vara en subjektiv syn på ett objekt man väljer att fota...allt är upp till fotografens fantasi och kundskap! därför har du dom manuella inställningsmöjligheterna på systemkameror...för att själva kameran inte skall begränsa fantasin..

...eller för att inte ens den dyraraste kameran kan avgöra hur en bild ska exponeras "rätt" i alla lägen. Det finns en gräns för allt, och mörkerfoto brukar oftast vara ett problem vad gäller exponering och fokus. Då har man manuella inställningar...

35 Inlägg
26 juni 2006
Precis smile

35 Inlägg
26 juni 2006
Fast i de med bildstabilisator...i ett visst läge så blir ju bilen stila i den takt som du panorerar med smile så de är samma sak

Administratör
11 899 Inlägg
26 juni 2006
Zeissman skrev:
Fast i de med bildstabilisator...i ett visst läge så blir ju bilen stila i den takt som du panorerar med smile så de är samma sak

Ok. Det ska bli intressant och prova när det väl kommer. Efterfrågan är stor och tillgången är i det närmaste obefintlig hmm

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
26 juni 2006
en bra regel är att kör man på frihand med en systemkamera och man ställer objektivet på brännvidd 70 så ha slutartiden på max 1/70 och vid 200 max 1/200sek osv.

att använda ett objektiv med bildstabilisator kan hjälpa lite men ger avkall på skärpan om man är riktigt petig eftersom linsen är "flytande" i objektivet.

Smoke Tires Not Drugs.

8 156 Inlägg
26 juni 2006
Vi kanske skulle skapa en foto tips & tricks tråd? Tror många här inne skulle bli riktigt glada om det fanns en sådan tråd. wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

35 Inlägg
26 juni 2006
JAAAA men de är ju de jag gått och tänkt på hela tiden...men jag är ju så ny här så man vågar inte hitta på något avvikande hyss big_smile

SSS -12
3 217 Inlägg
27 juni 2006
Zeissman skrev:
JAAAA men de är ju de jag gått och tänkt på hela tiden...men jag är ju så ny här så man vågar inte hitta på något avvikande hyss big_smile

Det är man aldrig för ny för att göra!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

35 Inlägg
28 juni 2006
Jag röstar för en tipsar tråd. Där man skriver ner alla hyss man gjort med bilderna osv. Vilka inställningar och "riggningar" som behövdes för fotograferingen.
Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter för att hjälpa till smile

1 256 Inlägg
15 april 2007
Jag behöver alla tips & trix jag kan få smile

Har precis inhandlat en jättefin systemdigitalcamera smile

Miklen
16 april 2007
Ja eller en allmän fototråd hade vart skoj me.. fast d strider väl mot policyn här då d måste va motorrelaterat eller offtopic.. Men en tråd me andra bilder än på bilar me lite tips & tricks  hade vart guld..annars får man väl fortsätta slänga in grejerna i offtopic.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
16 april 2007
Jag har några bra tips. Jag skrev en fotoskola för några år sedan, en hel del är lika användbart för digitalkompakter som för de analoga systemkameror jag skrev den för,,,

Har nu publicerat en egen tråd om detta:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 45#p373545

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök