3416
Sök

Termostat som öppnar vid 105 grader ?!

BMW ///M3
404 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Tja har en bmw 318 e46 som jag håller på och servar/renoverar och köpte mig en ny termostat idag och den ska tydligen öppna vid 105 grader, så om jag bara kör på rent vatten nu sommartid kommer inte det att koka  då? eller vad vet jag kanske blir annorlunda under tryck. Ge mig en förklaring tack big_smile

5 198 Inlägg
21 juli 2010
laaaarsson skrev:
Tja har en bmw 318 e46 som jag håller på och servar/renoverar och köpte mig en ny termostat idag och den ska tydligen öppna vid 105 grader, så om jag bara kör på rent vatten nu sommartid kommer inte det att koka  då? eller vad vet jag kanske blir annorlunda under tryck. Ge mig en förklaring tack big_smile

Använd ALLTID glykol i vattnet 50/50 så höjer du kokpunkten... även trycket i kylsystemet gör att kokpunkten höjs

3 235 Inlägg
21 juli 2010
105 grader låter lite sent tycker jag, vanligtvis öppnar en termastat mellan 87-92 C.

32 Inlägg
21 juli 2010
Sibirisk termostat wink
Du skall alltid ha glykol i då det även motverkar korrosion och smörjer vattenpumpen mm mm.

Du har inte läst fel (eller fått fel info) att den är HELT öppen vid 105gr då just det är helt normalt...

BMW ///M3
404 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
nu kör jag iaf med glykol i så hoppas det blir bra nu tongue är ändå lite fundersam över att den öppnar så sent :S men men får väll lita på bmw då wink däremot måste jag ge 1000 tummar NER för bmw's gängor, har fått gänga om hur många som helst och jag drar verkligen inte skruvarna hårt tongue

Sök