2621
Sök

Ang krock i en rondell - Synpunkter

7 274 Inlägg
21 juli 2010
Den bilen som korsade linjen blir troligtvis skyldig. Så om du hann köra ut framför tysken innan han körde in i ditt körfält så är det nog du som åker på det.

Men jag anser att ligger man i högerfilen så ska man svänga ut antingen på första eller på andra "utfarten".
Vänster körfält ligger man i tills att man passerat utfarten innan man ska av, då ska man byta fil till den yttre för att sedan när man har kommit fram till utfarten köra ut.

Tyvärr har dom ändrat regler lite si och så tidigare med rondeller så många äldre fattar inte ett dugg.
Jag anser att det ska vara lagkrav som nu, högerblink när man ska ut. Men även om man har i syfte att köra till vänster så ska man vänsterblinka tills att det passar att högerblinka och sedan köra ut.
Dessutom ska man ha en vettig PLACERING!!!!
Ska du till vänster så lägger du dig då fan inte till höger inför rondellen...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 juli 2010
Sheba skrev:
Man måste inte ligga i innerfilen för att svänga vänster, men det är rekommenderat.

Borde vara ett lagkrav.

Jonas

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 juli 2010
A har gjort fel.

Du får aldrig göra ett filbyte eller korsa ett körfält utan att kolla ordentligt att det är fritt fram.

Hadde det varit heldragna linjer ut ur rondellen vore det en annan sak. (vilket det inte är enligt bilden).

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

4 005 Inlägg
21 juli 2010

347 Inlägg
21 juli 2010
Jag tycker att det ser ut som ni båda två är lika mycket vållande eftersom om man följer filerna så ser man att ni båda gjorde ett filbyte ungefär samtidigt.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
21 juli 2010
Utlandsreggad bil. I regel får man stå för självrisken då.

Titta i dina försäkringsvilkor.

Smoke Tires Not Drugs.

139 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
mickecorrado skrev:
Utlandsreggad bil. I regel får man stå för självrisken då.

Titta i dina försäkringsvilkor.

Vad menar du ? även om han skulle vara vållande?

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
21 juli 2010
http://img215.imageshack.us/img215/696/olyckan1.jpg

Som du ser på bilden du bifoga så går höger körfält bara rakt fram genom rundellen och detta visas även med pil före rundellen.

Så med andra ord är det inte du som byta fil utan tysken som byta då han kör över den streckade linjen.

Men som jag skrev tidigare: utlandsreggat fordon och man får stå för självrisken.

Smoke Tires Not Drugs.

Cupra_
21 juli 2010
Growe skrev:
vadå krånglig? en vanlig 2filig rondell
hur överlever du i övriga stockholms trafiken om du anser den där rondellen som krånglig
finns 1miljon ställen som är betydligt mycket krångligare

en rondell ska ses som en helt vanlig 2filig rondell där alla har väjningsplikt i infarterna på rondellen
och man använder helt enkelt samma regeler för filbyte som på alla andra 2-3-4filiga vägar

med en sån inställning att man gör rätt när man åker ut framför någon
så är det alltså helt okej att ligga i fil 4 och åka av vid en avfart utan att titta
det är exakt lika illa  smile

Jag klarar mig kalas i övriga stockholmstrafiken. Vad jag menade egentligen var väl körsättet, vilken fil man bör ligga i vid körning i rondell. Självklart är det en bedömning man gör i varje situation, självklart korsar jag inte 3-4 filer rakt av och självklart kör jag inte bara rakt ut framför någon i en rondell utan att se mig för att det är fritt innan. Ber om ursäkt om jag var lite för otydlig men det där påståendet är bara löjligt. Man gör ju inte alltid allt likadant som du förstår. Visst FÅR man ligga i ytterfil hela vägen runt men man BÖR ligga i innerfil om man skall rakt över eller till vänster. Det är vad jag alltid hört.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
22 juli 2010
man kan aldrig svänga av till vänster i en rondell

sen att det står kör anvisningar och att jag oxå tycker att man ska följa anvisningarna och även visar mitt missnöje när idioter inte följer reglerna så är det faktist så att man har ingen rätt när man byter fil och krockar vid filbytet då är man skyldig så länge den andra inte gjort något lagbrott men eftersom han inte gjort det eftersom det inte var heldraget ut till första höger filen så är det fetkört
både polis och försäkringsbolag kommer tolka det exakt likdant

sunt förnuft gäller i rondeller och man måste alltid anta att alla andra är korkade blinda och iq befriade annars krockar man istort sätt varje gång man åker in i en 2filig rondell  smile

förstår vad trådskaparen menar men detta gör ingen skillnad enligt lagen då det inte är förbjudet att köra runt i högerfilen om det ens är 32varv kommer inte detta göra någon skillnad
mer än moraliskt

har faktist ärligt sluta åkt innervarvet i rondellen pga folk är så kassa i rondellen för man blir alltid prejad eller så skiter folk i anvisningarna drygt som f-n men smäller man när man byter fil är man fetkörd då kan man likagärna köra safe och ligga yttervarv och aldrig kunna bli vållande

hade den sett ut som i länken hade det varit en annan sak..nu är det ganska svårt att se linjerna i denna rondell men tittar man så ser man exakt hur dom gjort för att stoppa folk från att åka yttervarvet längre än 1utfart
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&a … %3C/pts%3E

Kör fort så hinner inget hända...

186 Inlägg
22 juli 2010
Quadrablast skrev:
Growe skrev:
vadå krånglig? en vanlig 2filig rondell
hur överlever du i övriga stockholms trafiken om du anser den där rondellen som krånglig
finns 1miljon ställen som är betydligt mycket krångligare

en rondell ska ses som en helt vanlig 2filig rondell där alla har väjningsplikt i infarterna på rondellen
och man använder helt enkelt samma regeler för filbyte som på alla andra 2-3-4filiga vägar

med en sån inställning att man gör rätt när man åker ut framför någon
så är det alltså helt okej att ligga i fil 4 och åka av vid en avfart utan att titta
det är exakt lika illa  smile

Jag klarar mig kalas i övriga stockholmstrafiken. Vad jag menade egentligen var väl körsättet, vilken fil man bör ligga i vid körning i rondell. Självklart är det en bedömning man gör i varje situation, självklart korsar jag inte 3-4 filer rakt av och självklart kör jag inte bara rakt ut framför någon i en rondell utan att se mig för att det är fritt innan. Ber om ursäkt om jag var lite för otydlig men det där påståendet är bara löjligt. Man gör ju inte alltid allt likadant som du förstår. Visst FÅR man ligga i ytterfil hela vägen runt men man BÖR ligga i innerfil om man skall rakt över eller till vänster. Det är vad jag alltid hört.

Fick lära mig av min körskolelärare att man alltid skall ligga i innerfältet tills den infarten till rondellen som kommer innan man skall köra ut ur rondellen då blinka kolla och byta körfält, sedan om man kollar noga på bilden som TS bifogat ser man att tysken "byter körfält" då den yttersta filen går rakt fram för att sedan "byta körfält" och komma runt. Tror inte TS blir vållande.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

5 089 Inlägg
22 juli 2010
Jag har inte orkat läsa igenom vad alla andra har skrivit. men det är ju uppenbart och det är samma rondell som på bilden. Kolla bara på hur pilarna visar. man får inte åka åt vänster när man ligger i högerfilen. och vänsterfilen får man köra rakt och till vänster..  Inget snack om saken tycker jag.

\Lindgren

Supraman
2 300 Inlägg
22 juli 2010
Väjningsplikt gäller.
Väjningsplikten säger att man ska lämna företräde åt fordon som kommer från höger, gäller inte bara i korsningar utan även om man kör åt samma håll i två filer t,ex.

Tysken gjorde nog tyvärr i ditt fall inte fel.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
22 juli 2010
tarmac skrev:
Jag tror att det är du som blir vållande då du svänger in i den andra bilens fil.
Var glad att det inte såg ut så här istället :

http://www.ellemosh.com/wp-content/uplo … dabout.jpg

smile

Vad i helvete!! haha  vart är det där??

8 883 Inlägg
22 juli 2010
Kinshi skrev:
Growe skrev:
Kinshi skrev:

Jasså varför är det då markerat på vägen med pilar hur man ska köra dvs höger fil framåt, vänster fil framåt och vänster och inte vänter på högerfilen?? det hade vart en annan sak om det inte var markerad.

det har ingen betydelse eftersom du endå måste lämna företräde när du byter fil
hur du än vänder på det så blir man vållande så länge inte han bryter mot tex en heldragen linje
stopplikt

det är fetkört försäkringsbolaget kommer att göra dig skyldig i detta läge utan tvekan

hade det varit heldraget hade det varit en annan 5:a
du borde dessutom ha bytt fil betydligt mycket tidigare för att göra det på det säkraste sättet
men åtminstånde orka vrida på skallen  man kan liksom inte bara skita i att titta

Hur ofta bruka du ligga i ytterst fil när du ska till vänster i en rondell ? fall du gör det så skulle jag inte vilja köra bakom eller närheten av dig för du bara blockerar för oss alla andra, en oskriven regel är att folk som ska till vänster ska alltid ligga i innerst filen.

Oskrivna regler är inte tillämpningsbara i trafiken det är dom faktiska reglerna som gäller, händer att jag ligger i högerfilen i rondeller när jag ska till vänster för att "komma rätt" efter rondellen.

Fotograf på tierpidag.se

OEM Rox
245 Inlägg
22 juli 2010
Som jag lärt mig (kan ju mycket väl vara fel)

Innerfilen får endast användas om du ska vänster eller köra 180Grader, samt ytterfilen används om man skall köra rakt fram alt. vänster, så kör jag. Det har fungerat ypperligt hittills!

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

139 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Om vi säger så här, Polisen var på plats och tyckte inte att jag var vållande men har inte velat lyfta fram det i tråden pga att se andras synpunkter. Så FETKÖRT är det inte, sen vill påpeka jag är inte efter att folk ska på peka om det är fetkört för mig eller om att du ryker på det för försäkringsbolaget, vi diskuterar och delar synpunkter ang KÖRNING ENDAST.

Ber om ursäkt om jag är otrevlig eller så, men blir trött att folk ska direkt -DU det är kört för dig eller det är Fetkört för dig osv. Det är upp till FB att avgöra det.

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2010
Kinshi skrev:
Jag förstår inte hur ni menar med körfälts byte jag kör på mitt körfält där det är lov att köra fram som markeringarna på marken säger. vilket jag gör men kollar ni noga på bilden jag har bifogat så ser ni att enligt hans körfält så får han inte svänga åt vänster.

Tänk dig att det är en rak väg  med 2 filer i samma riktning du kör på,  t ex motorvägen. Du gör egentligen samma manöver som om du skulle byta fil fastän det redan ligger en bil i den andra filen.

Edit: Det är klart olämpligt att använda ytterfilen om man ska vänster, men eftersom det inte finns några heldragna linjer är det precis som så många säger fritt att använda vilket körfält man vill när man passerat infarten till rondellen. En av filerna är mer lämplig än den andra, men det är fortfarande tillåtet att välja. Vad som däremot är otillåtet och riktigt farligt är att byta fil utan att se sig för. Hade jag varit du, och så kör jag också, hade jag lagt mig i ytterfil från början eftersom jag ska rakt fram, och sedan bytt fil efter rondellen. Det näst sämsta är att byta fil inne i rondellen till ytterfil. Är det inte heldraget ska man försöka undvika att lämna rondellen från innerfil så långt det går, det kan ju vara ett litet helvete speciellt om det är tät trafik. Som gjort för att få problem.

Och vad Polisen och FB tycker skiljer sig ibland markant åt. Ditt FB gör ju dock det de kan för att du (de) ska slippa betala.
Senast redigerat av Andromeda (22 juli 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juli 2010
o_lindh skrev:
Jag tycker att det ser ut som ni båda två är lika mycket vållande eftersom om man följer filerna så ser man att ni båda gjorde ett filbyte ungefär samtidigt.

Tysken gör väl inte ett filbyte? Det är väl Kinshi som korsar "hans" fil för att komma ut ur rondellen?

139 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Andromeda skrev:
o_lindh skrev:

Tysken gör väl inte ett filbyte? Det är väl Kinshi som korsar "hans" fil för att komma ut ur rondellen?

klart han gör filbyte där det är markerad på marken att han ednast ska köra fram.

Sök