3243
Sök

Tips på snygg kabeldragning i hatthylla volvo 744

70 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Tjena, första tråden jag skriver så bli inte alltför sura för lite "konstig" skrivning:P.

Ja, som rubriken lyder behöver jag lite hjälp / tips på hur jag kan dra kablarna snyggt eller göra typ en liten "låda" så kablarna inte sticker ut som dom gör nu riktigt, jag har då satt dit 2 st 8" basar, och kablarna bara hänger ner till slutsteget, då undrar jag ifall någon har ett tips på hur man kan dra kablarna snyggt i hatthyllan eller ifall man kanske borde göra en liten låda där till dom så kablarna blir lite gömda? tacksam för svar:)

PS: kommer bild senare om ni inte förstår riktigt hehe

Billackerare
231 Inlägg
22 juli 2010
Kan nog behövas en bild...! Vart sitter steget?

Man har det inte roligare än man gör på sig!

70 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Det sitter på den lilla "hyllan" under hatthyllan

400 Inlägg
22 juli 2010
har du plåt direkt framför steget? (alltså bakom ryggstödet) eller är det intäckt med matta? Har du matta där kan du helt enkelt pilla in kabeln bakom mattan så är den puts väck smile Bild skulle ju underlätta förstås!

Mvh. Jonatan

70 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Steget sitter direkt på mattan och fastskruvad i plåten, men ska försöka dra det i mattan, tackar för tipset:)

2 914 Inlägg
22 juli 2010
sätt inte slutsteget direkt på plåt (dessutom på en ojämn bit) då kan slutsteget kortsluta.

70 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Det sitter inte i själva plåten, har ju orginal mattan som den ligger på, men ska förmodligen sätta om det med träklossar så det blir lite kallare=)

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
23 juli 2010
kalle_kalle skrev:
sätt inte slutsteget direkt på plåt (dessutom på en ojämn bit) då kan slutsteget kortsluta.

Är inte chassiet på steget jordat? Isf ska det inte vara några problem eller? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 juli 2010
Jo det är just det det är, och om det då kommer i kontakt med nån komponent inne i steget (alltså steget sitter på ett ojämnt underlag) så kan det kortsluta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

70 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Sitter inte på ojämn yta, mina brödrar håller på med sånt här, då "skaneraggaren" är medlem på hemsidan här:) så något sådant kan inte hända hehe

1 785 Inlägg
23 juli 2010
Volvo_744gl skrev:
Sitter inte på ojämn yta, mina brödrar håller på med sånt här, då "skaneraggaren" är medlem på hemsidan här:) så något sådant kan inte hända hehe

Om plåten på baksidan av steget trycks in tillräckligt finns risken att plåten kortsluter mot kretskortets utstickande ben på undersidan. Undvik att montera slutsteg på ytor av plåt då dessa också kan släppa ifrån sig kondensvatten vilket inte händer med spån eller MDF plattor.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
23 juli 2010
Volvo_744gl skrev:
Tjena, första tråden jag skriver så bli inte alltför sura för lite "konstig" skrivning:P.

Ja, som rubriken lyder behöver jag lite hjälp / tips på hur jag kan dra kablarna snyggt eller göra typ en liten "låda" så kablarna inte sticker ut som dom gör nu riktigt, jag har då satt dit 2 st 8" basar, och kablarna bara hänger ner till slutsteget, då undrar jag ifall någon har ett tips på hur man kan dra kablarna snyggt i hatthyllan eller ifall man kanske borde göra en liten låda där till dom så kablarna blir lite gömda? tacksam för svar:)

PS: kommer bild senare om ni inte förstår riktigt hehe

Det finns t ex små plattor med dubbehäftande tejp som du kan sätta buntband igenom och på så sätt dra kablarna snyggt under hatthyllan. Sedan får de gå ner på någon sida gärna under bagagets klädsel så blir ju kablarna inte synliga. Men tänk på att om du lastar tunga grejer ovanpå så kan de komma i kläm.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök