2538
Sök

Bilköp

1 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Ska köpa mig min första bil, och har lite funderingar och tankar som jag skulle vilja få svar på.

Mitt förstahandsval som bil skulle vara en fin BMW under 30 000 kr. Dom jag mest har kollat på är 3-serien som jag tycker ser riktigt fräscha ut. Hursomhelst så har jag fått höra att BMW är extremt dyra när det kommer till reparationer, och därför har jag blivit avrådd från att köpa en äldre modell då äldre bilar tenderar att just gå sönder på ett eller annat sätt.

Annars så är jag även sugen på Volvo S40/S70 som också verkar vara bra bilar. Även Mitsubishi Galant är någonting jag kan tänka mig. DÅ undrar jag bara vad ni anser om dessa bilar? Är det någonting att ha?

Sedan undrar jag även vad man bör tänka vid bilköp så att man inte blir lurad. När jag söker bilar använder jag mig bara utav blocket och därmed så är det ju troligt att jag, om jag hittar något, kommer att få köpa en bil av en privatperson. Är det annars att föredra att vända sig till bilfirmor istället för att kolla efter begagnade bilar via internet?

Har ni annars några andra bra tips på bra bilar under 30 000 kr så får ni gärna ge mig tips. Det jag söker efter är väl framför allt en bil som går någorlunda bra och ser fräsch ut och inte drar allt för mycket soppa.

Det var allt jag kunde komma på just nu.

Alla svar uppskattas!

385 Inlägg
22 juli 2010
För det första så är BMW inte så dyra att reparera som alla tror. Kolla själv upp reservdelspriser och jämför med andra märken så ser du. Sen så går de ju dessutom sällan sönder wink Försäkring kan däremot vara något dyrare än andra likvärdiga modeller.

För 30k lär du inte få nån vettig S40. Jag har inga egna erfarenheter av den modellen, men efter att ha läst runt i forumet så har jag förstått att man inte ska köpa de första årsmodellerna av S40 pga bristande kvalitet.
Gällande Galanten så är det ju en fin bil. Har dock hört mkt dåligt om deras GDI-motorer som sotar igen och de bör du kanske undvika. Vet inte mkt om V6an dock, den kanske inte är bra den heller tongue

S70 däremot är en betydligt bättre bil. Ganska rymlig och enligt många väldigt bekväma. Huruvida de är kvicka (GLT:N) vet jag dock inte då jag inte kört en sådan. Kan också tänka mig att de drar en del soppa.

Annars skulle jag kunna rekommendera en Golf 3 GTi. Du kan nog få en fin 16v till de pengarna, eller kanske rent av en Vr6. Roliga bilar, och 16v dricker inte så mkt bensin faktiskt. Det svåra ligger väl i att hitta en som inte är utsliten...
Du kan även kolla lite på Toyota Celica. Du får nog ingen >94 för 30k (iaf inte GT:n med 175 hk, och det andra motoralternativet är väl egentligen inget alternativ...) men en fin 90-93 kan du hitta. Se dock upp med dåliga synkringar i växellådan och se till att provköra den kall.

Kan även rekomdendera en titt på Audi Coupe från -91 (tror faceliften kom då). 2,3an är riktigt hållbar om än lite slö. 2,6an är lite piggare men ingen direkt glädjespridare den heller. Tråkig karaktär helt enkelt, men hittar man en fin så - varför inte? 2,8an är väl det bästa alternativet men det kan bli svårt att hitta en icke sönderkörd skulle jag tro.

Audi A4 kanske vore nåt? Du kan nog hitta en tidig 1,8t för de pengarna. Det är väldigt mkt bil för pengarna, dock så lider de första årsmodellerna av lite klena framvagnsgrejjer. (Kommer inte ihåg exakt vad det är som felar, men det kan säkert någon annan fylla i). Här är ju också V6an ett alternativ men den vet jag tyvärr inte mkt om.

Gällande privatköp vs bilfirma så är det nog sak samma. Det finns många skojare till bilfirmor och det är värt att tänka på att en bilfirma aldrig säljer något billigt. Är det billigt så finns det säkert en anledning till det. Det är nog lättare att hitta en fin bil av en privatperson men nu generaliserar jag ju iofs. Viktigt att kolla upp är att det inte finns någon skuld på bilen och att den är skattad och besiktigad.

Det kan också vara klokt att kolla upp antalet ägare och hur länge nuvarande ägaren har haft bilen. Det kan man göra om du får tag på reg numret. Har bilen haft 20 ägare och nuvarande bara haft den i en månad så bör man kanske tänka både en och två gånger innan man köper den. Är också klokt att ringa till föregående ägare och på så sätt vara mer säker på att informationen man får är korrekt. Förra ägaren har ju troligtvis ingen anledning att dölja något för dig

// Mathias.
Senast redigerat av KG (22 juli 2010)

342 Inlägg
22 juli 2010
Om budgeten är max 30.000 kronor så anser jag (men det är jag det) att bilfirmor går bort.
Inrikta dig på privatmarknaden du, bäst odds att göra en bra affär då.

Vid köp mellan privatpersoner kommer du som köpare att ha en tung undersökningsplikt.
Ta därför som regel att ställa alla möjliga och omöjliga frågor till säljaren. Fråga, fråga och fråga lite till ...
Säljaren får medvetet inte undanhålla information som han/hon rimligen bör känna till om bilens skick som kan ha betydelse för dess funktion, säkerhet eller ditt beslut om affär eller ej.
Gäller dock endast sådant som säljaren rimligen bör känna till, men han/hon kan givetvis backa på att det är okänt för honom/henne och då står ord mot ord.

Om du är ung så skulle jag även ägna mycket tid åt att kontrollera vad försäkringen kommer att hamna på för den bil du tänkt köpa.
Registreringsnummer räcker, sedan är det bara att ringa runt (jag är, när det gäller försäkringar, allergisk mot alla nättjänster, de suger hårt) och bilda sig en uppfattning.
Behöver inte vara någon värstingbil direkt för att få en skyhög premie om man är mellan 18-25 år.

Vad gäller risken att bli lurad ... Finns många fallgropar tyvärr, men.
* Kolla bilens skick.
* Kolla bilens juridiska status (vem äger fordonet? Är det samma person som säljaren?, skatteskuld, säkerhet för lån som måste lösas etc?).
* Se till att säljaren och bilägaren är samma person (ID-kontroll). Alternativt att de finns giltig fullmakt utfärdad av bilens juridiske ägare som ger säljaren rätt att sälja bilen.
* Begär ALLTID legitimation, så du vet vem du gör affär med. Oavsett om du är i rollen som köpare eller säljare.
* Se till att ägarbytespapprena blir ordentligt ifyllda och att ni postar dem gemensamt.
* Att du får tydliga handlingar som visar att du erlagt full likvid för bilen och att det således inte föreligger någon skuld er emellan.
* Oavsett om du är haj på bilar själv eller ej, se till att ta med någon som du vet är kunnig på bilar. Dels ser fyra ögon mer än två, dels kan personen i sig fungera som vittne och dels kanske säljaren då aktar sig för att dra en vals.
Senast redigerat av 9Femma (22 juli 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juli 2010
Som ovanstående skrev, service till Bmw är riktigt billigt, delarna inte dyrare än till samtida Volvo (Då räknat från och med modellerna blev FWD) med flera och dessutom är det slitstarka och hållbara bilar.

Så är du intresserad av en Bmw är det inget sämre val på något vis än de övriga bilar du funderat över.

För 30.000:- kan du köpa en gammal 325i eller 328i, och vad jag tycker och erfar hittar du ingen bättre kombination av körglädje, komfort och driftsäkerhet för det priset smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 883 Inlägg
22 juli 2010
§3 Rubriksanvisningar
Låser och ber dig åtekomma med en informativt och beskrivande rubrik.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök