För det första så är BMW inte så dyra att reparera som alla tror. Kolla själv upp reservdelspriser och jämför med andra märken så ser du. Sen så går de ju dessutom sällan sönder
Försäkring kan däremot vara något dyrare än andra likvärdiga modeller.
För 30k lär du inte få nån vettig S40. Jag har inga egna erfarenheter av den modellen, men efter att ha läst runt i forumet så har jag förstått att man inte ska köpa de första årsmodellerna av S40 pga bristande kvalitet.
Gällande Galanten så är det ju en fin bil. Har dock hört mkt dåligt om deras GDI-motorer som sotar igen och de bör du kanske undvika. Vet inte mkt om V6an dock, den kanske inte är bra den heller
S70 däremot är en betydligt bättre bil. Ganska rymlig och enligt många väldigt bekväma. Huruvida de är kvicka (GLT:N) vet jag dock inte då jag inte kört en sådan. Kan också tänka mig att de drar en del soppa.
Annars skulle jag kunna rekommendera en Golf 3 GTi. Du kan nog få en fin 16v till de pengarna, eller kanske rent av en Vr6. Roliga bilar, och 16v dricker inte så mkt bensin faktiskt. Det svåra ligger väl i att hitta en som inte är utsliten...
Du kan även kolla lite på Toyota Celica. Du får nog ingen >94 för 30k (iaf inte GT:n med 175 hk, och det andra motoralternativet är väl egentligen inget alternativ...) men en fin 90-93 kan du hitta. Se dock upp med dåliga synkringar i växellådan och se till att provköra den kall.
Kan även rekomdendera en titt på Audi Coupe från -91 (tror faceliften kom då). 2,3an är riktigt hållbar om än lite slö. 2,6an är lite piggare men ingen direkt glädjespridare den heller. Tråkig karaktär helt enkelt, men hittar man en fin så - varför inte? 2,8an är väl det bästa alternativet men det kan bli svårt att hitta en icke sönderkörd skulle jag tro.
Audi A4 kanske vore nåt? Du kan nog hitta en tidig 1,8t för de pengarna. Det är väldigt mkt bil för pengarna, dock så lider de första årsmodellerna av lite klena framvagnsgrejjer. (Kommer inte ihåg exakt vad det är som felar, men det kan säkert någon annan fylla i). Här är ju också V6an ett alternativ men den vet jag tyvärr inte mkt om.
Gällande privatköp vs bilfirma så är det nog sak samma. Det finns många skojare till bilfirmor och det är värt att tänka på att en bilfirma aldrig säljer något billigt. Är det billigt så finns det säkert en anledning till det. Det är nog lättare att hitta en fin bil av en privatperson men nu generaliserar jag ju iofs. Viktigt att kolla upp är att det inte finns någon skuld på bilen och att den är skattad och besiktigad.
Det kan också vara klokt att kolla upp antalet ägare och hur länge nuvarande ägaren har haft bilen. Det kan man göra om du får tag på reg numret. Har bilen haft 20 ägare och nuvarande bara haft den i en månad så bör man kanske tänka både en och två gånger innan man köper den. Är också klokt att ringa till föregående ägare och på så sätt vara mer säker på att informationen man får är korrekt. Förra ägaren har ju troligtvis ingen anledning att dölja något för dig
// Mathias.