3488
Sök

Ingen gnista volvo 740 -87

148 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjena läst som fan här inne och lite på andra sidor.

Har läst om varvtalsmätaren inte fungera. så får man ingen gnista.

Har då från ett tag tillbaka inte haft någon varvtalsmätare.
när jag kopplade in den så gnistade det till sen har inte den fungerat mer.
Men bilen gick dunder fram tills i söndags då den inte ville starta mer.

Så undra om mitt fel kan vara med varvtals mätaren även att jag tycker det verka konstigt men vad vet jag tongue


Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
23 juli 2010
#2
Jag har aldrig hört den teorin om vartalsräknaren. Men ett vanligt fel på 740 är annars tändmodulen.
Den skulle jag testa först o främst.

/// SyyHn

148 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#3
Syyhn skrev:
Jag har aldrig hört den teorin om vartalsräknaren. Men ett vanligt fel på 740 är annars tändmodulen.
Den skulle jag testa först o främst.

Tändmodulen?
Sitter väl ingen på denna modellen yikes
Tändspolen kan jag tänka mig du menar.
Har bytt den.
Och även testat både den gamle och den nya och inga fel på någon av dom.
Är inne på det är brytaren men var sitter den och hur styrs den på en sån här gammal häck.


21 761 Inlägg
24 juli 2010
#4
Tändmodul ska sitta på den modellen om inte motorn eller tändsystemet är utbytt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 juli 2010)

31 Inlägg
24 juli 2010
#5
Har du brytare sitter den under fördelarlocket som vanligt. Kolla också så att det finns plusspänning till tändspolen. (ena flatstiftskontakten)

148 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#6
okej var sitter tändmodulen?
japp har plus till båda.

finns 2lägen. 

först är har tändspolen

+ = + och - = -     Vid till laddning
vid släppning så har den + = + och - = +
det är 12V och så som det ska vara.


148 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#7
Någon som vet hur mycket ohm hallgivaren ska ha på en sån här gammal kärra?


148 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#8
Hopp tänkte se om ni kan veta felet då.
Testat byta tändspole och tändmodul ingen gnista.
Tändspolen får ström.
hallgivaren ge insprutnings relät en signal att slå till.
koppla jag in en egen jord till tändspolen och dutta på karossen så kommer det en gnista.
någon som vet vad man mer kan göra?

Kan man på något sätt koppla på en egen jord på hallgivaren att koppla till tändspolen?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 juli 2010
#9
Rexli skrev:
Hopp tänkte se om ni kan veta felet då.
Testat byta tändspole och tändmodul ingen gnista.
Tändspolen får ström.
hallgivaren ge insprutnings relät en signal att slå till.
koppla jag in en egen jord till tändspolen och dutta på karossen så kommer det en gnista.
någon som vet vad man mer kan göra?

Kan man på något sätt koppla på en egen jord på hallgivaren att koppla till tändspolen?

varför inte bara byta hallgivaren?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

148 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#10
För hallgivaren verka fungera då han ge signal till insprutningen


148 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#11
Sen om någon har ett elschema på datorn till tändsystemet så bifoga mer en gääärna


Bilmekaniker
92 Inlägg
28 juli 2010
#12
Om du får fram soppa så kan du utesluta hallgivaren,

148 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#13
japp det får jag.

Någon som vet hur signal kablen ger utslag med + eller -?


1 562 Inlägg
28 juli 2010
#14
lambda sonden spöka en gång på min, prova å dra ur kabeln-

148 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#15
Nope inte ens det hjälpte.. :S
även kollat det relät på expansions kälet


4 005 Inlägg
28 juli 2010
#16
Bytt fördelarlock och rotor?


148 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#17
Nepp men jag skulle fått gnista även om det var dåligt när jag direkt koppla ett tändstift till tändspolen.


1 313 Inlägg
29 juli 2010
#18
Kolla bakom tändningslåset. "plattan" som kablarna sitter i är utbytbar, sjukdom på gamla 740i-.

hade det felet på min en gång

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

509 Inlägg
29 juli 2010
#19
Rexli skrev:
okej var sitter tändmodulen?
japp har plus till båda.

finns 2lägen. 

först är har tändspolen

+ = + och - = -     Vid till laddning
vid släppning så har den + = + och - = +
det är 12V och så som det ska vara.

Du har alltså + matning och - impulser(12 volt) på tändspolen när du kör på startmotorn?
Då är det inte något fel på hallgivaren eller tändmodulen iallafall.
Ingen gnista med tändstift direkt på tändspolekabeln = tändspolen trasig eller felkopplad + på 15  - på 1.
Koppla ur varvräknaren igen.

Skriv gärna vad det var för fel.
Senast redigerat av Nico-the-kid (29 juli 2010)

148 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#20
Nico-the-kid skrev:
Rexli skrev:
okej var sitter tändmodulen?
japp har plus till båda.

finns 2lägen. 

först är har tändspolen

+ = + och - = -     Vid till laddning
vid släppning så har den + = + och - = +
det är 12V och så som det ska vara.

Du har alltså + matning och - impulser(12 volt) på tändspolen när du kör på startmotorn?
Då är det inte något fel på hallgivaren eller tändmodulen iallafall.
Ingen gnista med tändstift direkt på tändspolekabeln = tändspolen trasig eller felkopplad + på 15  - på 1.
Koppla ur varvräknaren igen.

Skriv gärna vad det var för fel.

Nja Mätt upp att lite bättre nu och den går aldrig ner till jord. gå till ca 4V
Mätte också upp kablen till hallgivaren från tändboxen och blev fundersam där

kablen till hallgivaren ha 3st stift.
1 = +, 2 = signal, 3 = -.

2an har 4V ur kopplad från hallgivaren. alltså den ger också hallgivaren ström.. ska det vara så?


Sen en annan fråga också.
kan man ta en tändbox från en b230F men som har hallgivaren på sprängkåpan till en som har hallgivaren i fördelarlocket?



Sök