2387
Sök

Fel på Volvo 940 -96, desperat efter lösning!

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Hej alla:)

Det började med att jag köpte 968-spridare (het nya) och 3"lmm med slutsiffra 012. Bilen gick bra, men några månader senare så började den hacka, dålig tomgång och gå dåligt (ett tag hade den även svarta avgaser). Lambdalampan på instrumentpanelen började lysa med. Jag provade att nollställa osv utan resultat.

Jag provade först med en kompis felkodsläsare, men den fick inte kontakt med boxen. Sedan åkte jag till en Mekonomen verkstad, men deras data fick inte kontakt med boxen heller... Min bil är en 96:a så den har ingen felkodsläsare med lampor under huven som äldre modeller har.

Jag provade därefter att montera tillbaka original spridare och lmm, sedan nollställa. Därefter gick den jämt och fint!

Då drog jag slutsatsen att det var lmm:en som var kass. Köpte en ny 3":s lmm på Vparts.se, men idag när jag provade så gick den inte bra heller, den hackar när man håller ett jämt varvtal. Ibland även när man accelererar rycker bilen till och svarar inte riktigt på gaspådrag. (Men lambdalampan har inte börjat lysa än).

Så snälla hjälp mig, vad är felet, själv misstänker jag att lambdasonden är kass... Vad tror du?

Detta är lmm:en från en 960 (012)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/968442_y4b2sa.jpg

Detta är lmm:en från Vparts.se http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvod … 960-2.html
Den ser mycket konstig ut om man jämför med original och den från 960!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/968441_46lm0u.jpg

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 juli 2010
de är helt fel lmm så se till å fixa rätt först. återkom när de sitter rätt grejer.

du har fått nya lmm och du ska ha gamla lmm.

du ska ha en lmm från typ 90-92 eller nått sånt men har fått från typ 96-98 skulle jag tro

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
de är helt fel lmm så se till å fixa rätt först. återkom när de sitter rätt grejer.

du har fått nya lmm och du ska ha gamla lmm.

du ska ha en lmm från typ 90-92 eller nått sånt men har fått från typ 96-98 skulle jag tro

Men den de har på Vparts, denna asså: http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvod … 960-2.html

Är de rätt? Är de Vparts som skickat fel eller jag som beställt fel?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 juli 2010
är
0280213012
nr instansat på ny lmm ?

för mig är de där helt fel lmm..

du ska ha gamla lmm typ årsmod 91-94 eller nått..

den du har sitter inte på så gamla 960.
de är jag 100% säker på
om nu inte någon tillverkade har börjat göra någon uppgraderingsmodell eller liknande.

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
är
0280213012
nr instansat på ny lmm ?

för mig är de där helt fel lmm..

du ska ha gamla lmm typ årsmod 91-94 eller nått..

den du har sitter inte på så gamla 960.
de är jag 100% säker på
om nu inte någon tillverkade har börjat göra någon uppgraderingsmodell eller liknande.

Där sitter inte några nummer instansat, men den nya lmm:en ser inte ut som min den ser ut som följande:
http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvod … o-960.html

Kolla själv runt på blocket:
Gammal: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_9 … 11&w=3
Ny: http://www.blocket.se/varmland/Volvo_96 … 11&w=3

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Refined
1 770 Inlägg
24 juli 2010
Precis, du skall ha tag i en från 960 med det gamla styr systemet.
Men varför inte plocka ur elektroniken ur en 016 och sätta i en 3" mätare t.ex 010 (ifrån 740 16v) eller 012 (ifrån 960 äldre modell) om du nu redan har en 3" som är kass el i.

Det gjorde jag till min bil, fungerar helt perfekt smile och är billigare och enklare att lösa smile

Edit: Det där med uppgraderad LMM skulle ju inte kunna vara helt osannolikt, då den nya är utav "likadan" modell som sitter i 800 serien
Senast redigerat av Zwudda (24 juli 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 juli 2010
ja de är helt åt helvete fel lmm.

den lmm du söker ser ut precis som din gamla..

om v-part har gjort fel eller du de vettifan men den lmm är inte kompatibel med lh 2.4 insprutningssystemt du har utan typ motronic 4.3-4.4 från volvo 850 å uppåt med 5-6 cylindrar.

4 670 Inlägg
24 juli 2010
Zwudda skrev:
Men varför inte plocka ur elektroniken ur en 016 och sätta i en 3" mätare t.ex 010 (ifrån 740 16v) eller 012 (ifrån 960 äldre modell) om du nu redan har en 3" som är kass el i.

Det gjorde jag till min bil, fungerar helt perfekt smile och är billigare och enklare att lösa smile

Edit: Det där med uppgraderad LMM skulle ju inte kunna vara helt osannolikt, då den nya är utav "likadan" modell som sitter i 800 serien

Passar på och frågar!
Hur går man tillväga när man ska flytta över elen till en 16v lmm?
Finns de någon beskrivning någon stanns?

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
Xuri skrev:

om v-part har gjort fel eller du de vettifan men den lmm är inte kompatibel med lh 2.4 insprutningssystemt du har utan typ motronic 4.3-4.4 från volvo 850 å uppåt med 5-6 cylindrar.

Står i alla fall på Vparts att man ska få en lmm med 0280213012 !!!

Alltså precis som min gammla som FUNGERADE innan. Så de har gjort fel och skickat mig något annat..

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Refined
1 770 Inlägg
24 juli 2010
mickius skrev:
Zwudda skrev:

Passar på och frågar!

Jag gjorde en grymt utförlig och bra förklaring på detta med bilder och info och lade upp den på Garaget, men den har tydligen försvunnit sad Men jag skall se om jag hittar bilderna nu och försöka knåpa ihop en enkel förklaring lite fort om en stund wink

Refined
1 770 Inlägg
24 juli 2010
BrajjAxx skrev:
Xuri skrev:

Står i alla fall på Vparts att man ska få en lmm med 0280213012 !!!

Alltså precis som min gammla som FUNGERADE innan. Så de har gjort fel och skickat mig något annat..

Ja, det verkar ju inte bättre än att de har gjort en miss.

4 670 Inlägg
24 juli 2010
Zwudda skrev:
mickius skrev:
Zwudda skrev:

Passar på och frågar!

Jag gjorde en grymt utförlig och bra förklaring på detta med bilder och info och lade upp den på Garaget, men den har tydligen försvunnit sad Men jag skall se om jag hittar bilderna nu och försöka knåpa ihop en enkel förklaring lite fort om en stund wink

Skulle vara väldigt snällt! smile

Refined
1 770 Inlägg
24 juli 2010
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27308/968447_wwisyd.jpg
Bild 1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27308/968448_rp1trw.jpg
Bild 2

Börja alltid med att experimentera med den LMM som ni efter operationen INTE skall använda. På så sätt så lär man sig mycket, och ett misstag är inte hela världen smile

1: Börja med att ta en kniv eller värma bort limmet runt luckan på toppen av LMM:en

NOTERA ATT DELARNA MED RINGAR PÅ SKALL SITTA IHOP, OCH INTE VARA SOM PÅ BILDEN (Bild 1)!!!

2: Tag bort de 4 skruvarna som sitter i framkant, väl synliga utanpå LMM:en

3: Tag ett borr 1-2mm bredare än skruvskallarna och borra igenom plasten där de gula ringarna är (Bild 2)

4: Tag bort de två skruvarna

5: Den sista skruven, röd ring, går EJ att få fram efter som den gömmer sig under en gjuten elektronik platta, så man får bända och bryta lite för att den skall släppa ifrån gängorna i plasten. Behövs inte mycket alls för att den skall släppa.

6: Tag och slipa av den röda skruven så den blir slät emot botten (Den behövs inte)

7: Flyta sedan önskad elektronik till önskat hus.

Klart!!! big_smile
Senast redigerat av Zwudda (24 juli 2010)

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
26 juli 2010
Nu är ja lite sleten i kolan men är det inte annat motstånd i original spridarna mot 968:orna, i så fall så har du nog en friterad styrbox.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

-utan 940
1 728 Inlägg
26 juli 2010
_Butcher_ skrev:
Nu är ja lite sleten i kolan men är det inte annat motstånd i original spridarna mot 968:orna, i så fall så har du nog en friterad styrbox.

Hade han friterat styrboxen hade bilen inte startat över huvud taget, det är en transistor som pajar så det räcker med att bara byta den isåfall.

Refined
1 770 Inlägg
26 juli 2010
Jag utgår ifrån att han har omvandlat motståndet för att köra med de spridarna...

56 Inlägg
27 juli 2010
Så jag kan flytta över elektroniken från min 940 lmm med 016 till en 960s 012? passar det rätt på ?

Refined
1 770 Inlägg
29 juli 2010
Ne, då behöver du inte flytta elen, 012 fungerar så som den är

Sök