3819
Sök

Hur långt håller Volvo 940 turbo original vevstakar

9 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej!

jag har en volvo 940 fulltryck turbo årsm 97.

den är chippat, 3" avgas helavägen och öppet filte.

jag har fått tag i en garrett 32 turbo(stor) och undrar hur länge orginal vevstakar och kolvar hänger med har hört 350 hk men stämmer verkligen detta?.

kommer sätta dit volvos gula spridare och en alu ic samtidigt
hur mkt törs jag ladda?

andra tipps som är bra att tänka på?

den har gått ca 17000 mil.

312 Inlägg
25 juli 2010
#2
Man brukar säga att vevstakarna klarar mellan 300-350 om det inte spikar. Jag skulle rekommendera att du satsar på volvos gröna r-spridare istället som är på 465cc vid 3,8 bars bränsletryck + en 3" lmm.


Load3d
25 juli 2010
#3
jag har hört att de är god för över 400hk men de tidigare stakarna -85 till -89 ska vara veka för de är så smala i b230 motorn.  M-modellen ska vara riktigt stabila och klara av över 600hp finns en bil som kör altered klassen som inte kör sönder dem.. men dom sitter väl i b21 och b23an, vet inte vad du har för stakar dock?!
Senast redigerat av Load3d (25 juli 2010)

593 Inlägg
25 juli 2010
#4
en 230ft efter -93 och b230fk kan man nog köra ca 300hk på orenoverde, om man inte kör som en tok,,¨

Ja åkte ca 300hk och orörd botten på 15 000mil i två somrar, var inga problem alls.

Dock så är det ju vädligt viktigt att det inte spikar när du maxar grejerna så pass. Så minst ett par 465cc spridare och grövre LMM är att föredra..

Edit: skulle INITE åka över 300-320hk med orenoverad org. botten.

9 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#5
tack så mkt för hjälpen.

då blir de gröna spridare istället, någon som har typ serie nr lr någonting sådant på dem? det sitter nämligen gröna spridare i nu men de är väl orginal 940 tror jag iaf.

är 960 LMM större eller är den fortfarande för liten isf?

593 Inlägg
25 juli 2010
#6
stigge skrev:
tack så mkt för hjälpen.

då blir de gröna spridare istället, någon som har typ serie nr lr någonting sådant på dem? det sitter nämligen gröna spridare i nu men de är väl orginal 940 tror jag iaf.

är 960 LMM större eller är den fortfarande för liten isf?

Blir kanon, jau de du har nu är ju orginalspridarna (ca330cc), de har ju bara en grön ring runt sig. Men
r-spridarna (465cc) är helt gröna, de har slutnr -968 och finns att köpa på L-m-r.se och lgspeed.se..

LMM, fungerar bra med 960;ins, slutnr -012, den är inte riktigt 3" men den duger fint., sen en linjär ställbar btr på 3,7-3,8bar soppatryck med bortkopplad vaccumslang.

Sedan skaffa ett chip som lirar bra, antingen från turbocenter eller vikingchip=klart!

mvh

23 Inlägg
16 december 2010
#7
Ska turbokonventera min 745 gl/t i helgen, men är orolig för att stakarna inte ska hålla för det är en 89:a. behöver jag vara orolig om ja inte laddar mer än 0,5-0,6? smile

Uppskattar svar, tack  på förhand:)


10 287 Inlägg
16 december 2010
#8
0.5-0.6 skall inte ställa till något så länge inte motorn spikar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

926 Inlägg
16 december 2010
#9
Jag är lite förvånad över att alla pratar hästkrafter när det gäller vad vevstakar håller för. Eller indirekt cylindertryck.
Någonting som egentligen påverkar med än cylindertrycket är varvtalet. Det behöver inte många hundra rpm mer så har man fördubblat G kraften på vevstaken. Beroende på varvtal och vevstakens läng är kraften ca 3-5000 G   Alltså väger en kolv på 500gr momentant ca 2500kg

Så någonting som är av STOR betydelse för vad vevstaken tål är varvtal.
Laddtrycket är bara en fis i rymden, om man jämför med cylindertryck vid förbränning och G- kraft när kolven vänder. Dock har cylindertrycket stor betydelse av vilket laddtryck man har. Men den variationen är ganska stor.

Mats

23 Inlägg
16 december 2010
#10
okej tack för svaret och informationen så om vi säger att ja skulle ladda 1,0 och inte kör varvstopp hela dagen om man säger så. Då så är det inga bekymmer ?


10 287 Inlägg
16 december 2010
#11
Som Mats säger så skall man egentligen inte diskutera laddtryket. Börjar man ladda lite mer än, tja, fisladda med 0.5-0.6, så bör man inse att en optimerad motor med 1.0 bar kan spränga stakarna som späntved medans en orörd motor man matar med 1.0 bar kan hålla. Fast då är det problemet med spiknigar också man har att ta hänsyn till.

Jag skulle vilja säga att ingen kan lämna dig några garantier.

/Göran


JRASKK skrev:
okej tack för svaret och informationen så om vi säger att ja skulle ladda 1,0 och inte kör varvstopp hela dagen om man säger så. Då så är det inga bekymmer ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
16 december 2010
#12
okej, har en 15t och guldboxar som ska sitta på. tack för hjälpen hoppas allt går i sin ordning när det är färdigt. smile


486 Inlägg
16 december 2010
#13
mats757 skrev:
Jag är lite förvånad över att alla pratar hästkrafter när det gäller vad vevstakar håller för. Eller indirekt cylindertryck.
Någonting som egentligen påverkar med än cylindertrycket är varvtalet. Det behöver inte många hundra rpm mer så har man fördubblat G kraften på vevstaken. Beroende på varvtal och vevstakens läng är kraften ca 3-5000 G   Alltså väger en kolv på 500gr momentant ca 2500kg

Så någonting som är av STOR betydelse för vad vevstaken tål är varvtal.
Laddtrycket är bara en fis i rymden, om man jämför med cylindertryck vid förbränning och G- kraft när kolven vänder. Dock har cylindertrycket stor betydelse av vilket laddtryck man har. Men den variationen är ganska stor.

Hur är det med tändninggrad? Det måste väl också har betydelse för hur mycket vevstakar håller för?  Anledningen till att jag frågar är att jag har knäckt original m-stakar (940T-94) med 290hk, utan spikningar. Och jag antar att det berodde på närmare 30° tändning och därför hade cylindertrycket knäckt staken?

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 758 Inlägg
19 december 2010
#14
Tomas_H skrev:
Hur är det med tändninggrad? Det måste väl också har betydelse för hur mycket vevstakar håller för?  Anledningen till att jag frågar är att jag har knäckt original m-stakar (940T-94) med 290hk, utan spikningar. Och jag antar att det berodde på närmare 30° tändning och därför hade cylindertrycket knäckt staken?

// Tomas

Hör kanske inte riktigt hit, men blev lite nyfiken när du skriver "original m-stakar (940T-94)"!
M-stakar har aldrig suttit original i någon B230!

486 Inlägg
19 december 2010
#15
schnauz skrev:
Hör kanske inte riktigt hit, men blev lite nyfiken när du skriver "original m-stakar (940T-94)"!
M-stakar har aldrig suttit original i någon B230!

Asså? Det står ju M instansat i dom..

Men som sagt det hör ju inte till min fråga.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 758 Inlägg
19 december 2010
#16
Tomas_H skrev:
schnauz skrev:
Hör kanske inte riktigt hit, men blev lite nyfiken när du skriver "original m-stakar (940T-94)"!
M-stakar har aldrig suttit original i någon B230!

Asså? Det står ju M instansat i dom..

Men som sagt det hör ju inte till min fråga.

Den instansade bokstaven är bara ett viktindex som användes när man byggde motorerna, så alla stakar ska väga ungefär lika mycket.


Sök