3971
Sök

Volvo 240 82:a b230a förgasare, Hastighetsmätaren studsar vid låg fart

115 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#1
Börjar bli riktigt drygt med min studsande hastighets mätare nu pendlar mellan 10 under och 10 över hastigheten jag kör i. Detta händer oftast när jag kör under 60km/h, vet inte riktigt varför den gör så ibland går det bättre om jag kör på högre varv men det kanske bara är en illusion.

Någon som har någon idé om vart felet ligger någonstans?

Dance till you sleep!

Jävel
2 018 Inlägg
27 juli 2010
#2
Är det inte vajjer på dom? Isåfall kan de hända att vajjerns "ända" som ska vara fyrkantig kanske slitigts ner litegrann o kuggar över. Pröva smörj upp skiten smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

115 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#3
Plankpojk skrev:
Är det inte vajjer på dom? Isåfall kan de hända att vajjerns "ända" som ska vara fyrkantig kanske slitigts ner litegrann o kuggar över. Pröva smörj upp skiten smile

Är inte jätte motorkunnig så det kan jag inte svara på.. och vart hittar jag den fyrkantiga ändan isf?

Dance till you sleep!

115 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#4
SkyRider skrev:
Troligtvis så har vajjern fått en knäck så den ligger å skaver emot i höljet nånstans eller så håller den på att gå av, börjat spreta så den tar i nånstans i en böj i höljet därav "hoppandet". Det har vart de vanligaste felen på 240 som jag haft, byt vajjer så kommer den nog gå finfint igen smile

Låter ju inte som att vore så svårt att bytta smile

Dance till you sleep!

115 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#5
SkyRider skrev:
Nej, 82a, då bordet den bara sitta med en svart plast-bajonett mutter bak på instrumenthuset och sen en gängad alu-mutter nere på lådan. Det smidigaste sättet att känna om den är paj eller knäckt är om du bara lossar vajjermuttern på lådan, sen tar bort den från mätarhuset och sen tar fingrarna och rullar den mellan tummen å pekfingret å känner om den tar emot i "intervaller" eller om den bara glider runt utan motstånd. Troligtvis kommer du känna att den småhugger varje varv eftersom mätaren hoppar, och då är den körd. Om det blir byte så se till att få rätt längd på vajjer beroende på vilken låda du har, så du inte står där med en vajjer som det saknas 1dm på,, det är det sista man vill när man ligger under bilen ;D

Då får man tacka så mycket för instruktionerna smile

Dance till you sleep!

115 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#6
SkyRider skrev:
Inga problem smile
Ingen större idé att bara smörja den om den hugger, det funkar ett tag sen säger det Plopp så ligger mätarnålen på 0,, inre metallhölje och tvinnad metall vajjer som ligger å skaver emot är ingen bra kombination, det svarvar av den tillslut.
Skriv gärna ett inlägg hur det har gått sen,, kan alltid va kul å lära sig nått nytt om det inte skulle va det felet smile

Absolut smile

Dance till you sleep!


Sök