3642
Sök

Volvo 850 TDI, Förbrukning ?

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#21
Jag köper det här rakt av om det är för att man tycker att det är kul att pilla själv, och de tre första åtgärderna verkar ju vara mer eller mindre gratis. Så långt kan man ju spara pengar förutsett att inget går sönder (högre effekt lär ju påskynda slitage). Men när man börjar byta turbo? Man får köra bra många tusen mil för att spara in turbon på mellanskillnaden i dieselförbrukning. Förutsatt att den extra effekten inte medför t ex ett kopplingsbyte som för unpatterned.


2 266 Inlägg
8 november 2011
#22
rangen91 skrev:
drar upp denna tråd igen då jag undrar om automaten klarar detta lika bra som manuell. smile

Kan ju bli lite kortare livslängd, högre vrid som frestar på lådan.

Har själv gjort detta på sambon s/v70 tdi automater ingen rasat än. båda har rullat över 40 tusen mil med original låda, dock tvekar v70 lite på 2an växel men inget slir på dom andra växlarna, fast de felet beror nog på växelväljaren som strular, de har den gjort sen vi köpte den. 3-4000 mil har den gått med evry modd samt pluggad och ryckt wg.

svetsdiff !!!

Skåning
739 Inlägg
8 november 2011
#23
PMPerformance skrev:
rangen91 skrev:
drar upp denna tråd igen då jag undrar om automaten klarar detta lika bra som manuell. smile

Kan ju bli lite kortare livslängd, högre vrid som frestar på lådan.

Har själv gjort detta på sambon s/v70 tdi automater ingen rasat än. båda har rullat över 40 tusen mil med original låda, dock tvekar v70 lite på 2an växel men inget slir på dom andra växlarna, fast de felet beror nog på växelväljaren som strular, de har den gjort sen vi köpte den. 3-4000 mil har den gått med evry modd samt pluggad och ryckt wg.

Och hur mycket drar då denna bil?
Går den mycket bättre än helt orginal? smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 266 Inlägg
8 november 2011
#24
Ibanezman skrev:
PMPerformance skrev:
rangen91 skrev:
drar upp denna tråd igen då jag undrar om automaten klarar detta lika bra som manuell. smile

Kan ju bli lite kortare livslängd, högre vrid som frestar på lådan.

Har själv gjort detta på sambon s/v70 tdi automater ingen rasat än. båda har rullat över 40 tusen mil med original låda, dock tvekar v70 lite på 2an växel men inget slir på dom andra växlarna, fast de felet beror nog på växelväljaren som strular, de har den gjort sen vi köpte den. 3-4000 mil har den gått med evry modd samt pluggad och ryckt wg.

Och hur mycket drar då denna bil?
Går den mycket bättre än helt orginal? smile

0,75 blandad körning med diesel värmaren innan kallstart, ligger där omkring. Är sambon som åker den jag får bara åka när den ska servas, tankas tvättas wink
Japp vrider jag ner evry modd till original känns den hopplöst slö, drar iväg hårt när man stämplar fullt.
Kanske kan fixa nån film nån dag.

svetsdiff !!!

Skåning
739 Inlägg
8 november 2011
#25
PMPerformance skrev:
Ibanezman skrev:
PMPerformance skrev:

Kan ju bli lite kortare livslängd, högre vrid som frestar på lådan.

Har själv gjort detta på sambon s/v70 tdi automater ingen rasat än. båda har rullat över 40 tusen mil med original låda, dock tvekar v70 lite på 2an växel men inget slir på dom andra växlarna, fast de felet beror nog på växelväljaren som strular, de har den gjort sen vi köpte den. 3-4000 mil har den gått med evry modd samt pluggad och ryckt wg.

Och hur mycket drar då denna bil?
Går den mycket bättre än helt orginal? smile

0,75 blandad körning med diesel värmaren innan kallstart, ligger där omkring. Är sambon som åker den jag får bara åka när den ska servas, tankas tvättas wink
Japp vrider jag ner evry modd till original känns den hopplöst slö, drar iväg hårt när man stämplar fullt.
Kanske kan fixa nån film nån dag.

Vad drar den då med evrymodden nerskruvad?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

7 392 Inlägg
8 november 2011
#26
unpatterned skrev:
ja kolla med unpatterned tongue

STEG 1:
Plugga EGR ventilen, gör helt enkelt en ny packning utan hål.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … cgxsaz.jpg
STEG 2:
Koppla ur wastegate skruven
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 8cwe0w.jpg
STEG 3:
Plugga/koppla ur MAP sensorns slang
Denna givare på höger fjäderben (kontakten skall sitta i, men slangen ska bort/pluggas)
http://www1.garaget.org/gallery/archive … yz4yw7.jpg


Min lägsta uppmätta förbrukning är 0,37l/mil.
Mättes i ca 80km/h mellan västerås-gävle med 185/65 15" vinterdäck

funkar dettta på alla dieslar? jag har nämligen en scorpio 2,5 tdi


2 266 Inlägg
8 november 2011
#27
Ibanezman skrev:
PMPerformance skrev:
Ibanezman skrev:

Och hur mycket drar då denna bil?
Går den mycket bättre än helt orginal? smile

0,75 blandad körning med diesel värmaren innan kallstart, ligger där omkring. Är sambon som åker den jag får bara åka när den ska servas, tankas tvättas wink
Japp vrider jag ner evry modd till original känns den hopplöst slö, drar iväg hårt när man stämplar fullt.
Kanske kan fixa nån film nån dag.

Vad drar den då med evrymodden nerskruvad?

vet faktiskt inte har inte åkt med den av så länge av anledning att de är lite tråkigare, men billigare lär de gå få dom utan evry modd  men jag tror dom ligger runt 0,7-0,8 orörda. manuella tdi går betydligt billigare än automaten

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
8 november 2011
#28
granadadr skrev:
unpatterned skrev:
ja kolla med unpatterned tongue

STEG 1:
Plugga EGR ventilen, gör helt enkelt en ny packning utan hål.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … cgxsaz.jpg
STEG 2:
Koppla ur wastegate skruven
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 8cwe0w.jpg
STEG 3:
Plugga/koppla ur MAP sensorns slang
Denna givare på höger fjäderben (kontakten skall sitta i, men slangen ska bort/pluggas)
http://www1.garaget.org/gallery/archive … yz4yw7.jpg


Min lägsta uppmätta förbrukning är 0,37l/mil.
Mättes i ca 80km/h mellan västerås-gävle med 185/65 15" vinterdäck

funkar dettta på alla dieslar? jag har nämligen en scorpio 2,5 tdi

Ja de gör de bara modda lite. Va är de för årsmodell på scorpan hade själv en 94 tdi ett tag

svetsdiff !!!

7 392 Inlägg
8 november 2011
#29
PMPerformance skrev:
granadadr skrev:
unpatterned skrev:
ja kolla med unpatterned tongue

STEG 1:
Plugga EGR ventilen, gör helt enkelt en ny packning utan hål.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … cgxsaz.jpg
STEG 2:
Koppla ur wastegate skruven
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 8cwe0w.jpg
STEG 3:
Plugga/koppla ur MAP sensorns slang
Denna givare på höger fjäderben (kontakten skall sitta i, men slangen ska bort/pluggas)
http://www1.garaget.org/gallery/archive … yz4yw7.jpg


Min lägsta uppmätta förbrukning är 0,37l/mil.
Mättes i ca 80km/h mellan västerås-gävle med 185/65 15" vinterdäck

funkar dettta på alla dieslar? jag har nämligen en scorpio 2,5 tdi

Ja de gör de bara modda lite. Va är de för årsmodell på scorpan hade själv en 94 tdi ett tag

98a med elektrisk pump, så jag funderar på att plugga egr, samt att everymodda den wink men ska jag plugga mapsensorn?? eller låta den vara öppen??


2 266 Inlägg
8 november 2011
#30
Jaha så modernt, ja de är billigt och enkelt med dessa moddar. Ja man pluggar slangen till map sensorn dumt med öppna slangar annars.

svetsdiff !!!

7 392 Inlägg
8 november 2011
#31
PMPerformance skrev:
Jaha så modernt, ja de är billigt och enkelt med dessa moddar. Ja man pluggar slangen till map sensorn dumt med öppna slangar annars.

vad gör det att plugga slangen till mapsensorn??  ger den mer ladd?? lurar man databoxen???


2 266 Inlägg
8 november 2011
#32
Ja då känner sensorn inte av de ökade trycket så den bryter eller sätter felkoder. En diesel laddar aldrig mer än de finns bränsle till. Dvs inget överdrivet extrem ladd kommer de bli utan mer diesel att förbränna

svetsdiff !!!

72 Inlägg
10 november 2011
#33
inte för att verka dum men kan nån förklara vad evrymoden innebär? tongue

2 266 Inlägg
10 november 2011
#34
Den lurar databoxen att den ger för lite bränsle och de kompenserar datorn genom att öka på bränslemängden.
Samma princip som en kcr, dieselkraft box.
Skillnaden är att man kan justera mindre på en kcr box än en evry modd.
Själva evry modden är antingen ett fast motstånd eller vrid potensionmeter 0-1000ohm som man justerar till motorn går ojämt på tomgång

svetsdiff !!!

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 november 2011
#35
Vår gamla V70 TDi automat (99?) rullade på 0.66 L/mil och nån gång under 0.6 vid en 50 milstripp i beskedlig hastighet. Var en av polisens test-tdi så om den var utsatt för modd vet jag inte. Pigg var den.

Köpte den med ny automatlåda som var bytt vid 44000 mil. De brukar ge upp och totalrasa då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

220 Inlägg
1 december 2011
#36
Dieselsmurfen skrev:
Vår gamla V70 TDi automat (99?) rullade på 0.66 L/mil och nån gång under 0.6 vid en 50 milstripp i beskedlig hastighet. Var en av polisens test-tdi så om den var utsatt för modd vet jag inte. Pigg var den.

Köpte den med ny automatlåda som var bytt vid 44000 mil. De brukar ge upp och totalrasa då.

Automatlådorna på dieslarna ger ofta upp betydligt tidigare än 44000 smile Ägt några V70 TDI:er genom åren men bara varit nöjd med manuell,mindre bränsleförbrukning,piggare (kan va känslan mest? ) sedan slipper man att invänta krånglet med automatlådan som alltid kommer. Vi hade en 04:a D5 hemma som bruksbil,t.om på en så pass ny bil då (5 år ) hade de fått byta växellåda smile

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

42 Inlägg
4 september 2012
#37
väcker en gammal tråd, någon som vet om detta funkar på v70 typ fram till -99. Är nämligen sugen på en sån, även om det är tråd lmm?

2 266 Inlägg
4 september 2012
#38
Va tänker du på då? evry modden eller allmänt? msa15,8(tråd lmm) är lite känsligare med evry modden än msa15,7 (klaff lmm)

svetsdiff !!!

42 Inlägg
4 september 2012
#39
det jag tänker på är om man kan göra så som unpatterned skrev, även på v70 tdi, eller om man får felkoder?
Om man får felkoder spelar det någon roll?

2 266 Inlägg
4 september 2012
#40
Ja de kan du, men den kommer nog bryta tidigare än va den gör på äldre v70, ja du får motorlampan att tändas då, fast den brukar slockna när man åkt original en stund.

svetsdiff !!!


Sök