2891
Sök

Snart dags för vinterbil, RWD eller 4WD?

136 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#1
hej hej!


Tänkte bara kolla va ni andra tycker o tänker, o va ni har för erfarenheter typ smile


Vintern närmar sig för varje dag som går..


Vad ska ni satsa på för vinterbil? Jag syftar ju då mer på er som funderar på o leka lite då o då iallafall..

De är va jag tänker göra...


MEN! har börjat vela..

först va de inställt på bakhjulsdrivet... har kört 2 vintrar med 240 o de har jag bemästrat ganska väl, tycker jag. Dessutom är de lite väl äckligt o penta, nu när jag har pengar så ska jag ha nått annat! big_smile


De ska va nått lite fräckt iallafall, som nån gammal sur merca, typ diesel eller nått som ryker svart så de bara står härliga till...
Eller nått 4wd! Nått som kan va rätt bra o användbart är ju typ en Nissan KingCab eller liknande.
Lite högre & 4wd

Kan ju erkänna att även om jag klarar av o leka bra med en 240 så går de åt helvete ibland..
Tror bara jag for av vägen en 3-4ggr på en månad(vi hade snö i en månad här nere tongue)
O med en lite smått sänkt 240 så packades snön undertill o lyfte bilen direkt..

O då jag oftast kört av vid typ åkrar där de ligger en snövall så har man något lite högre så forcerar man vallarna bättre..


MEN! de är kanske svårt o få ställ på nån sån bil o därmed är de svårt o ha skoj liksom.

Därför ber jag om lite råd!

är de lätt o ha skoj med 4wd?
Är en kingcab nått o satsa på eller ska man försöka få tag på nån Subaru eller Audi?

eller ska jag gå på bakhjulsdrivet istället?
är diesel ens värt o tänka på? (vet att de inte är gjorda för o varvas o allt sånt, men går de så vill jag ha nått speciellt ju! tongue)



Dela gärna med er utav egna erfaranheter, eller kom med egna frågor o sånt big_smile

Puss på er alla, o hoppas vi får en riktig ordentlig vinter igen, med mycket snö o tidigt som fan!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2010
#2
Skulle säga att det är lätt att ha kul med 4WD, men det är svårare att hantera än RWD när det släpper tycker jag. Lite som en klick smör i en stekpanna, men det har sin charm det med.

Ett tips är Suzuki Grand Vitara, smidig, stryktålig, tar sig fram "överallt" och bjuder på både bak-och-fyrhjulsdrift. Jag hade kul vintertid med min i alla fall!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

152 Inlägg
30 juli 2010
#3
jag skulle satsa på en audi quattro gärna s4 bit smile

Random Hero
4 047 Inlägg
30 juli 2010
#4
Subaru legacy! hade en sån som vinterbil och det gick fan inte ha roligare i snö, boxer4 som mullrar fint, 50-50 drivning, 2.2 L på 136 hk 0 200nm, det gick verkligen inte köra fast och dom kostar inget.

rekommenderar en sån starkt!

Dog food lid. Backwards

12 086 Inlägg
30 juli 2010
#5
Jag köpte min första 4wd i vintras, en 525.. värdelös att sladda med, dock fick jag lite smak för offroad.
I år blir det med största sannolikhet en Cheva Blazer ~97 års modell, rätt snygga ofta välutrustade och fräsha bilar för småpengar!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 juli 2010
#6
har kört både RWD och 4WD på vintern. stor skilnad i körstil.

4WD tar en stund att bemästra.

Att tänka på är att det går jäääävligt mycket snabbare när du leker med 4WD. dvs åker du av åker man av ordentligt.

med en bil som är permanent fyrhjulsdriven får man inte fega heller. då understyr det gärna. bara ge på fullt.

Fördelarna är ju då att du kommer åka ifrån alla 2hjulsdrivna. du kommer sladda förbi allt bakhjulsdrivet.
Och det är jävligt kul att glida baklänges.. ge fullt rattutslag och bara på me gasen o räta ut bilen igen smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

299 Inlägg
30 juli 2010
#7
AUDI ska du ha! Quattro lever upp till sitt namn! det räcker nog med en gammal audi 80 eller 100 om det är halt. turbo är egentligen ingen fördel om man ska lära sig sladda.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

2 021 Inlägg
30 juli 2010
#8
Köp en King cab och lägg ur fuyrhjulsdriften, skitroliga sladdbilar med Rwd i, sen om du kör fast kastar du i 4wd och åker därifrån.


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
136 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#10
härliga svar!

Angående fart o att inte fega ur är inga problem..

Med 240'n kände jag mig så pass säker att iallafall på raksträckor va de inte ovanligt att jag var tvungen o lägga i 4'an för o behålla tillräckligt med spinn på bakhjulen för o inte få fäste.. uppskattningsvis körde jag i minst 65-70km/h
(självklart ensam i bilen)

Nä men seriöst, Vitara som Rquired förslog känns nästan som nått vettigt, att man kan koppla i o från 4hjulsdriften big_smile



Men nått som jag nog missade förut, jag vill/ska inte ligga o leka på en stor öppen parkeringsplats eller så, jag är ute i industriområden o kasar runt!

Jag är inte mycket för o bara "göra donuts", jag gillar o liksom "drifta" på snön, runt kurvor, objekt o.s.v..

175 Inlägg
9 augusti 2010
#11
Behövs ju bra mycket mer fart för att sladda med 4x4, så jag själv hade satsat på rwd. Omegan jag har är en riktig pärla att sladda med, så kan rekomendera dem smile

234 Inlägg
9 augusti 2010
#12
Jag köpte mig en Subaru Trendy 4WD förra veckan smile Har haft två st tidigare och dom är riktigt roliga. dock aningen trötta org men med en lättare snik turbo konvertering (går att ladda 0.4 med allt org) så blir dom genast roligare ;D

Mvh Eric.


820 Inlägg
9 augusti 2010
#13
Audi 100 quattro, antingen med 2.3 sugfemman, eller 2.6 V6an, du kommer inte ångra dig!

Om man säger

SÄNK MER!
389 Inlägg
9 augusti 2010
#14
Panzar_Audi skrev:
Audi 100 quattro, antingen med 2.3 sugfemman, eller 2.6 V6an, du kommer inte ångra dig!

v6an har dock ett dåligt ryckte. brukar bli oljeläckage på dom


812 Inlägg
9 augusti 2010
#15
Se hur kul jag hade med min Quattro i vintras
<------
<------
<------
Senast redigerat av aakesson (9 augusti 2010)


1 482 Inlägg
10 augusti 2010
#16
Efter vad en god vän sagt så är Bmw 528 E28 en riktigt balanserad sladd bil. Jag tror på det då han låg i 110 med 140++ i mätarfart på bredställ på småvägar. Sinnesjukt.

BLT Service
Theracords Music Label

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 augusti 2010
#17
SweeXic skrev:
härliga svar!

Angående fart o att inte fega ur är inga problem..

Med 240'n kände jag mig så pass säker att iallafall på raksträckor va de inte ovanligt att jag var tvungen o lägga i 4'an för o behålla tillräckligt med spinn på bakhjulen för o inte få fäste.. uppskattningsvis körde jag i minst 65-70km/h
(självklart ensam i bilen)

Nä men seriöst, Vitara som Rquired förslog känns nästan som nått vettigt, att man kan koppla i o från 4hjulsdriften big_smile



Men nått som jag nog missade förut, jag vill/ska inte ligga o leka på en stor öppen parkeringsplats eller så, jag är ute i industriområden o kasar runt!

Jag är inte mycket för o bara "göra donuts", jag gillar o liksom "drifta" på snön, runt kurvor, objekt o.s.v..

70km/h?

När jag åkte Fyrkrafs i vintras kom jag på mig själv att jag låg i 120-130 när det slutat spinna.. det som fick mig att bli lite rädd.

Tänk på att när du går på ställ med fyrhjulsdrift så har du ofta driv så du konstant ökar hastigheten.. inte bara på mätaren.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
10 augusti 2010
#18
myran skrev:
SweeXic skrev:
härliga svar!

Angående fart o att inte fega ur är inga problem..

Med 240'n kände jag mig så pass säker att iallafall på raksträckor va de inte ovanligt att jag var tvungen o lägga i 4'an för o behålla tillräckligt med spinn på bakhjulen för o inte få fäste.. uppskattningsvis körde jag i minst 65-70km/h
(självklart ensam i bilen)

Nä men seriöst, Vitara som Rquired förslog känns nästan som nått vettigt, att man kan koppla i o från 4hjulsdriften big_smile



Men nått som jag nog missade förut, jag vill/ska inte ligga o leka på en stor öppen parkeringsplats eller så, jag är ute i industriområden o kasar runt!

Jag är inte mycket för o bara "göra donuts", jag gillar o liksom "drifta" på snön, runt kurvor, objekt o.s.v..

70km/h?

När jag åkte Fyrkrafs i vintras kom jag på mig själv att jag låg i 120-130 när det slutat spinna.. det som fick mig att bli lite rädd.

Tänk på att när du går på ställ med fyrhjulsdrift så har du ofta driv så du konstant ökar hastigheten.. inte bara på mätaren.

A4an jag hade 1.8TQ inte var det ovanligt att man låg 100 - 120 och jazza ut den på nått industri område mitti natten

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Exporterad Colombian
812 Inlägg
5 december 2012
#20
Råkade hitta denna tråd och kände för att väcka lite liv i den smile

Jag har haft en trött 80 Quattro och en rwd-BMW. Skillnaden består mest i att rwd inte går att köra lika brett o snabbt med, men det har ju sin logiska förklaring. Blev lite sur på E36an för att den snurrade för lätt, gillar brottningsmatchen i en 4wd bättre.

Nästa gång blir det Subaru med Turbo big_smile

Aquilla och Panzar_Audi: Även jag kan rekommendera en Quattro. Glöm inte 20V och 2.8 bara wink

"myran" vinner priset för roligaste svar wink



Sök