2965
Sök

Peugeot 206 GTI trasig. Köpt för 25, reparationer för 22 en vecka senare. Hur ska jag göra?

4 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1
Känner mig rätt uppgiven.

Jag köpte den här bilen, ni kan se den på min profil, i torsdags (22:e juli) och redan första natten gick den sönder. Då var, kan inte namnet på den - muttern som anger vilket oljetryck den ska ge till styrservorn som gick vilket gjorde att all olja sprutade rakt ut. Som tur var höll lådan och jag kunde köpa en ny sådan mutter, fyllde på olja och sedan var det bara ut och glida med nya bilen igen.

I Söndags var jag åter igen ute och åkte. Det var riktigt jävla blött, vräkte ner, det var halt, ingen sikt och mörkt - jag var helt enkelt på väg hem från Åtvidaberg. Eftersom jag inte såg någonting kopplade jag på mina extraljus igen eftersom jag fick dem påmonterade när jag köpte bilfan. Kopplade in det, samtidigt som jag hade slutsteget i.

Väl halvvägs från Linkan bara dog bilen - totalt jävla tvärdog. Det blev helt kolsvart typ som att bilen startades om. Tänkte att fan nu har väl den fått kortis för att jag pumpade på rätt bra tillsammans med extraljus. Men icke, jag kopplade ur allt, lät poolen vara av i cirka en kvart och försökte sen starta igen. Får ingen gnista. Det är precis innan den startar, men inget händer. Tur nog stannade skiten (även om det var mitt ute i skogen) precis utanför polarns hus, så att han kunde bogsera mig en bit - hade varken några varningsblinkers eller dyl. på. Vi testade att starta med startkablar, inget funka. Den får inget glöd. Eftersom att fransosbilar är rätt kända för att ha elfel slog det mig lite att det kunde vara någon säkring eller linkande som gått - inte där heller.

Eftersom bilen är svår att låsa ringde jag bärgaren som fick köra mig ner till verkstan. Nu står han där, och har gjort så sedan i måndags. Börjar bli skapligt handikappad, så jag åkte ner igår och skulle ta reda på vad det är för fel - och fyfan, höll på göra i brallan. Detta blir dyrt.

Motorstyrlådan har brunnit, troligtvis att det kommit in vatten i skiten och det har blivit kortis. Det såg ut som så när vi tittade på den. Och även en del av kablaget. Har jag tur är det bara lite som brunnit så man slipper köpa ett helt nytt kablage som går på cirka tio tusen.

Men det är inte det - det är motorstyrboxen som kostar. Den kommer inte att gå att få liv i igen och då tänkte jag, detta är allt jag vill fråga: Kan jag köpa en ny själv och en ny kontakt och sen koppla själv? Borde bli så satans mycket billigare. Har fått ett kostnadsförslag på tjugotvåtusenkronor...

Sen: Ska jag sälja skiten när jag har betalat reparationerna? Jag har inte så mycket alls att lägga på reparationerna. Kom i fel läge, så att säga. Sälj och köpa ny...

Kanske inte har någon direkt frågeställning, men fan vad uppgiven jag känner mig, tar säkert två veckor till innan jag ser min kära bil...

19 Inlägg
30 juli 2010
#2
Fan vad tråkigt, har du inte snackat med personen du köpte bilen av?, han kanske visste felen,iofs måste du kunna bevisa det oxå, synd att du inte tog blockets begagnad försäkring, helförsäkrad några månader framåt!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 juli 2010
#3
OBS: Jag är helt okunnig på Peugeot, men förmodligen så styr databoxen även immobilizern. Det betyder att om du hittar en identisk box så kommer bilen ändå inte att starta med den. (Kanske???) Däremot brukar gurus på forum veta hur man ordnar sånt. Forska runt bland internationella forum och se vad du kan få veta. Du får garanterat inga kloka svar av Peugeot utan jag tror mer på att finna rätt nörd på rätt forum.

En databox borde du sedan kunna plocka upp på Ebay i England/Tyskland/Frankrike för helt andra pengar. Jag köpte en Honda CRX-box i Österrike för 10 spänn plus frakt och även om det var extrem tur så finns det chanser till klipp.

Jag lider förövrigt med dig, inte roligt!

Edit: Vad är det för serienummer/beteckning på ecun?

Här är ett av många exempel, men som sagt du måste kolla så du köper rätt grejer och att det är kompatibelt.
Sökord jag körde peugeot 206 gti ecu
http://cgi.ebay.co.uk/Peugeot-206-GTI-E … 3caeda6dcf
Senast redigerat av caromania (30 juli 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 juli 2010
#4
Om du lyckas ta reda på om det går att använda en annan box så hör av dig till mig.

Jag har en box liggandes och den kan du få om du vill ha den.
Har kabelhärva också, dock kan jag inte svära på att den är komplett i alla ändar. wink
Mvh. David.
Senast redigerat av Torlejf (30 juli 2010)

Bygger rolig bil. :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2010
#5
christofferh91 skrev:
Sen: Ska jag sälja skiten när jag har betalat reparationerna? Jag har inte så mycket alls att lägga på reparationerna. Kom i fel läge, så att säga. Sälj och köpa ny...

Om jag tolkar det rätt så funderar du över om du skall reparera bilen och sedan sälja den när det väl fungerar? Tror inte det är någon idé om du inte hittar någon egen lösning, bilen är värd ungefär det du gav för den. Gör du som ovan, kommer du inte få mer för bilen än när du själv köpte den utan hela kostnader för reparationen är "pengar i sjön" för din del.

Nej om du inte kan lösa det billigt genom tex. en begagnad enhet som du sedan själv installerar (Vilket förmodligen kommer innebära mer än att rent fysiskt montera den, tex. immobilizern som Caromania skrev om) så hade jag sålt den som objekt om jag varit i din sits. Du bör få igen en bra del av inköpspriset på det viset.

Men att reparera den gamla för samma pengar som du kan köpa en ny likadan för tror jag inte blir någon bra lösning, utan i så fall förlorar du mindre pengar på att sälja den gamla som ett objekt och köpa en ny 206 Gti (eller någon annan bil).

Oavsett så var det en tråkig historia att läsa, lycka till och hoppas det löser sig! smile
Senast redigerat av Rquired (30 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

RMR-Crew
478 Inlägg
31 juli 2010
#6
Vad du än gör så betala absolut inte 22,000 för att få igång den, är det så att du kan se själv att boxen har brunnit så åk till en skrot och köp en likadan box, var noga med nummren på boxarna också så att de stämmer.
Eller så kan jag fixa en box för 1000kr så kan jag göra jobbet för 20.000, så sparar du 1000 spänn!
När den funkar, sälj den och köp en icke-fransk.

hellaflush!
1 266 Inlägg
31 juli 2010
#7
Försäkringen täcker inte sådant om du har den helförsäkrad eller? Annars hade det ju varit ett bättre /billigare alternativ smile


4 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#8
Har varit dålig på att svara - ber om ursäkt, min egen tråd, mitt fel.

Jag har försökt kolla lite nu under helgen efter boxar - och om jag har dragit en slutsats själv så måste jag köpa en ny styrbox. Främst för den är kodad efter serienummer.

Har jag TUR behöver jag inga nya kablar, då går allting på under tio tusen, har jag megaotur - ja.

Torlejf: Jag har hör av mig! big_smile
Caromania: Tack så jättemycket för länken och förslagen, har tittat och gett förslag till verksta'n, men tydligen är det något speciellt med min och därav måste jag ha en speciell..?


Sök