2274
Sök

Automatchoke trasig? (bild) B230K volvo 745 - 87

2 914 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
tjenare jag har en stående förgasare i min volvo 745 b230K

och när jag startar den när det är kanske 14 grader så går den jättedåligt, (funkar dock finfint på tomgång, men gillar inte att man gasar) sen när motorn börjar bli varm så funkar den jättefint och känns pigg för att vara orginal.

(bild)
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=972499
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=972500

min fråga är alltså
vars sitter automatchoken??
Senast redigerat av kalle_kalle (1 augusti 2010)

845 Inlägg
1 augusti 2010
Du har ju manuell choke big_smile

2 914 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:

haha tyvärr, tongue
nu kommer en kille och ska hjälpa mig flytta bilar, men någon får gärna visa mig vars automatchoken är, har inte tid att skriva nu. tongue

845 Inlägg
1 augusti 2010
kalle_kalle skrev:
Jimpiz skrev:

haha tyvärr, tongue
nu kommer en kille och ska hjälpa mig flytta bilar, men någon får gärna visa mig vars automatchoken är, har inte tid att skriva nu. tongue

Om du inte har manuell choke. Så Slå på tändningen, stampa till på gasen i botten, släpp upp gasen å vrid sen på nyckeln. Då har du aktiverat automat choken.

2 914 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
kalle_kalle skrev:
Jimpiz skrev:

haha tyvärr, tongue

Om du inte har manuell choke. Så Slå på tändningen, stampa till på gasen i botten, släpp upp gasen å vrid sen på nyckeln. Då har du aktiverat automat choken.

ska pröva det i morgon bitti tongue lät dock skumt men ska göra så tongue

845 Inlägg
2 augusti 2010
kalle_kalle skrev:
Jimpiz skrev:
kalle_kalle skrev:

haha tyvärr, tongue

ska pröva det i morgon bitti tongue lät dock skumt men ska göra så tongue

Hur hade du annars tänkt att göra, Dra lite i vindrutetorkar spaken, blinka med helljus 2 gånger, svär och sparka på bilen, sen kan du starta.

Jag har gjort så på Volvo och Nissan som haft automat choke å det har fungerar, hade jag inte gjort så, hade inte bilen startat.

629 Inlägg
2 augusti 2010
Jimpiz skrev:
Hur hade du annars tänkt att göra, Dra lite i vindrutetorkar spaken, blinka med helljus 2 gånger, svär och sparka på bilen, sen kan du starta.

Jag har gjort så på Volvo och Nissan som haft automat choke å det har fungerar, hade jag inte gjort så, hade inte bilen startat.

haha! :p

Testa som ovanstående säger...  Har bara pillat på K-motorn engång (och det räcker) , men en polare hade problem att få igång den när den var kall, var det reglaget till chocken på förgasaren som släppt.

Mröh

31 Inlägg
4 augusti 2010
Automatchoken sitter på förgasaren, du ser en rund grej med två slangar till (kylarslang av tunnare slag). I detta hus sitter en bimetallfjäder som sköter det hela. Sedan sitter det lite stag och sådant som höjer tomgången när choken är aktiverad mm. Titta, vrid och fundera så kommer du förstå hur det funkar.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
4 augusti 2010
När automatchoken varit med några år blir det fan riktigt grinig. Köp en konverterings-sats och bygg om till manuell ist, manuell automatik är alltid bäst smile

Sök