2755
Sök

Modifiera insug eller bygga nytt? Volvo b230 Sugmotor,

36 Inlägg
10 december 2010
#21
skjortan skrev:
bättre att börja bygga 16v istället för 8v?

http://www.garaget.org/video/quqmsywdcvi5

Du får inte ha 16v...

36 Inlägg
10 december 2010
#22
kolvas skrev:
tojjan skrev:
kolvas skrev:

Beror ju från bromsbänk till bromsbänk och väder osv. men jag har varit med om en bromsning av en B230 borrad till 97mm (blir väl ca 2,4l) som gav 302hk.

Lundholm hade ju sin 940 2.5l 8v.. gav ju drygt 343hk om ja inte minns fel...

ja, exakt siffrorna kom jag inte ihåg på den, Krökens 740 gav inte så mycket mindre men hade ett kortare register

Vi hade 267hk och 343nm i en 2,3l med 531 topp

4 001 Inlägg
10 december 2010
#23
tojjan skrev:
skjortan skrev:
bättre att börja bygga 16v istället för 8v?

http://www.garaget.org/video/quqmsywdcvi5

Du får inte ha 16v...

jo, fr.o.m 1/1 2011 så får du ha 2,3l 16V i 740/940 i Grupp H (nu handlar iofs. inte denna tråden om Grupp H)

tojjan skrev:
Vi hade 267hk och 343nm i en 2,3l med 531 topp

det är fina siffror det, vem byggde den motorn?

Jag var med och bänkade Saarinens 240 (om jag inte minns fel) och den lämnade 288hk med 531-topp och nåt hemmabyggt slide-system som var tämligen avancerat big_smile

Edit: vart bänkade ni motorn? tycker att vridmomentet verkar vara lite väl högt faktiskt...
Senast redigerat av kolvas (10 december 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

36 Inlägg
10 december 2010
#24
kolvas skrev:
tojjan skrev:
skjortan skrev:
bättre att börja bygga 16v istället för 8v?

http://www.garaget.org/video/quqmsywdcvi5

Du får inte ha 16v...

jo, fr.o.m 1/1 2011 så får du ha 2,3l 16V i 740/940 i Grupp H (nu handlar iofs. inte denna tråden om Grupp H)

tojjan skrev:
Vi hade 267hk och 343nm i en 2,3l med 531 topp

det är fina siffror det, vem byggde den motorn?

Jag var med och bänkade Saarinens 240 (om jag inte minns fel) och den lämnade 288hk med 531-topp och nåt hemmabyggt slide-system som var tämligen avancerat big_smile

Edit: vart bänkade ni motorn? tycker att vridmomentet verkar vara lite väl högt faktiskt...

Den var redan bänkat innan vi köpte den.. värsting på 2,3l med mycket hög rpm

Trafikledare
563 Inlägg
11 december 2010
#25
kolvas skrev:
tojjan skrev:
skjortan skrev:
bättre att börja bygga 16v istället för 8v?

http://www.garaget.org/video/quqmsywdcvi5

Du får inte ha 16v...

jo, fr.o.m 1/1 2011 så får du ha 2,3l 16V i 740/940 i Grupp H (nu handlar iofs. inte denna tråden om Grupp H)

Men då måste man väl ha orginal kammar,insug och grenrör lr?!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

4 001 Inlägg
11 december 2010
#26
Melin skrev:
kolvas skrev:
tojjan skrev:

Du får inte ha 16v...

jo, fr.o.m 1/1 2011 så får du ha 2,3l 16V i 740/940 i Grupp H (nu handlar iofs. inte denna tråden om Grupp H)

Men då måste man väl ha orginal kammar,insug och grenrör lr?!

Har inte sett papprena själv ännu men original insug är det iaf. men sen tror jag att grenrör var fritt.
Kammar vet jag är fritt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

36 Inlägg
11 december 2010
#27
kolvas skrev:
Melin skrev:
kolvas skrev:

jo, fr.o.m 1/1 2011 så får du ha 2,3l 16V i 740/940 i Grupp H (nu handlar iofs. inte denna tråden om Grupp H)

Men då måste man väl ha orginal kammar,insug och grenrör lr?!

Har inte sett papprena själv ännu men original insug är det iaf. men sen tror jag att grenrör var fritt.
Kammar vet jag är fritt.

Volvo 740/940 är numera godkända med B234 16v i grupp h, 16v motor med std ca 158hk.
Det är även ok att byta kammar och chiptrimma original insprutning! Jag uppskattar effekten i en sådan motor till runt 200hk.

.......
2 655 Inlägg
11 december 2010
#28
webber skrev:
evo topp ca. 60 000kr och byggd av dom då har den säkert kostat över 200 000kr+

tänkte precis skriva detta jag också, för att komma upp i runt 300 sughk så är väl en sån evo topp nästan ett måste och har hört vissa som kostar till och me 70tusen.


jag håller på att bygga en m10 sugmotor till röda bmw,n och bara den effekten kommer kosta uta helvete, har räknat me att motorn innan den är klar kommer att ha kostat närmare 30-40 tusen.

kan ta några ex av kostnader jag har framför mej.

kolvar för rätt komp, ventiluttag m.m 7000kr
förgasare 2400kr (köpt)
m3e30 toppackning 1000kr
336graders kam  5700kr
8st större ventiler 4500kr
vevstakar 3400kr
vipparmar i flygplansalu som tål varven motorn behöver 23000kr (finns även billigare modeller)
grenrör som är exakt utformat 12000kr (går att göra mycke billigare själv men är ett jävla jobb)
balansera hela bottendelen
värre koppling
växellåda som håller

sen är det ju en hel del annat som kostar, man bör ju ha nya lager/packningar överallt, ny vattenpump, nya remmar och allt annat runt ikring som bör vara grymt bra skick så man undviker ras.




obs, nu kollade jag bara på en sida, men finns samma grejer flera hundra kr billigare på andra ställen men de kostar ändå sjukt mycke att bygga en så våldsam motor oavsett märke.

4 001 Inlägg
11 december 2010
#29
tojjan skrev:
kolvas skrev:
Melin skrev:

Men då måste man väl ha orginal kammar,insug och grenrör lr?!

Har inte sett papprena själv ännu men original insug är det iaf. men sen tror jag att grenrör var fritt.
Kammar vet jag är fritt.

Volvo 740/940 är numera godkända med B234 16v i grupp h, 16v motor med std ca 158hk.
Det är även ok att byta kammar och chiptrimma original insprutning! Jag uppskattar effekten i en sådan motor till runt 200hk.

Det är Åbergs Cupregler som säger det, inte samma sak som blir i Gr H

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

36 Inlägg
11 december 2010
#30
kolvas skrev:
tojjan skrev:
kolvas skrev:

Har inte sett papprena själv ännu men original insug är det iaf. men sen tror jag att grenrör var fritt.
Kammar vet jag är fritt.

Volvo 740/940 är numera godkända med B234 16v i grupp h, 16v motor med std ca 158hk.
Det är även ok att byta kammar och chiptrimma original insprutning! Jag uppskattar effekten i en sådan motor till runt 200hk.

Det är Åbergs Cupregler som säger det, inte samma sak som blir i Gr H

De vet ja, men ja glömde skriva de i det förra inlägget

Down n`out
514 Inlägg
11 december 2010
#31
tojjan skrev:
skjortan skrev:
bättre att börja bygga 16v istället för 8v?

http://www.garaget.org/video/quqmsywdcvi5

Du får inte ha 16v...

han ska väll ha bilen som gatbil? va det jag menade iallfall

Down n`out

925 Inlägg
13 december 2010
#32
tojjan skrev:
kolvas skrev:
tojjan skrev:

Lundholm hade ju sin 940 2.5l 8v.. gav ju drygt 343hk om ja inte minns fel...

ja, exakt siffrorna kom jag inte ihåg på den, Krökens 740 gav inte så mycket mindre men hade ett kortare register

Vi hade 267hk och 343nm i en 2,3l med 531 topp

Det finns inte en möjlighet att få ut 343 Nm ur en 2,3 liters motor utan Turbo. ALDRIG!
Redan vid 280Nm börjar man sniffa på värdsrekordet.

Mats

10 287 Inlägg
13 december 2010
#33
Precis som Mats skriver så är det fysikaliskt omöjligt att skapa så mycket vrid ur 2.3L NA bensinmotor. Effekten finns det dock ingen sådan gräns för utan där är det storleken på plånboken som avgör. (dvs högt VE och höga varv är dyrt)

/Göran

mats757 skrev:
Det finns inte en möjlighet att få ut 343 Nm ur en 2,3 liters motor utan Turbo. ALDRIG!
Redan vid 280Nm börjar man sniffa på värdsrekordet.

Mats

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

snickare
612 Inlägg
7 januari 2011
#34
alla får väl ha drömmar o fantasier ju,man ska alltid sikta högt! big_smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

382 Inlägg
11 september 2013
#35
http://www.youtube.com/watch?v=0zr7aulvUDE

350 sughästar wink 16v volvo motor

driftsättare
169 Inlägg
11 september 2013
#36
dormdasse skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=0zr7aulvUDE

350 sughästar wink 16v volvo motor

årets trådlyft?


382 Inlägg
12 september 2013
#37
jooeell skrev:
dormdasse skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=0zr7aulvUDE

350 sughästar wink 16v volvo motor

årets trådlyft?

hahah jadå ;D nää men hade faktiskt en fråga och tänkte inte göra en ny tråd så. men vilka spjäll passar på b230ft orginal insug?  vill ha 3'' på orginal insuget ska köra turbina

10 287 Inlägg
12 september 2013
#38
Varför behöver du 3" spjället? Hur mycket effekt skall du ha.
Jag kommer ihåg att Magnum Racing inte fick mera effekt med original insug och 3" spjäll. Uppsvetsat och ombyggt insug är en annat sak.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

382 Inlägg
12 september 2013
#39
Sharky skrev:
Varför behöver du 3" spjället? Hur mycket effekt skall du ha.
Jag kommer ihåg att Magnum Racing inte fick mera effekt med original insug och 3" spjäll. Uppsvetsat och ombyggt insug är en annat sak.

/Göran

tänkte 350/450hk beronde på om jag ska ha h profil eller inte

men vadå är inte 3tums spjället bättre att ha om man ska köra turbo? det är väl 2/2,5tum på orginal?

5 710 Inlägg
13 september 2013
#40
dormdasse skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=0zr7aulvUDE

350 sughästar wink 16v volvo motor

Jäääääklar va den lät gött!cool

MVH Jonas
..............


Sök