Volvo 740 med T6-motor. Problem med kamrem...

V_Racing
2 augusti 2010 · 935 Inlägg

Har som sagt problem med kamremen den vandrar inåt hela tiden...

Setup:
XC90 T6 block B6294T
960 3,0 Topplock
960 3,0 Kamaxlar
Volvo 850 Kamaxeldrev

Kuggen stämmer då det är dubbelt så många kugg på kamaxeldrev gämfört med vevaxel drev.

Hur jag än beter mig så vandrar kamremen inåt har testa byta kamaxel.. samma fel..
*sitter ny spännrulle på

Någon som har nån ide om vad det kan vara?

Tack på förhand...

Volvo S90 Royal "Till Salu" (1997)
Volvo V90 "Bruksbilen" (1997)
turbo_242
2 augusti 2010 · 70 Inlägg

prova med en annan rem ?

Skoda Pickup "Retard RWD" (1996)
FLindgren
2 augusti 2010 · 5 089 Inlägg

Använder du låsverktyget på kammaxlarna?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
V_Racing
2 augusti 2010 · 935 Inlägg

FLindgren skrev:
Använder du låsverktyget på kammaxlarna?

nej ställde in utan och det stämmer 100% för den startar å går utan problem..
fattar inte va det kan va sad

Volvo V90 "Bruksbilen" (1997)
Volvo S90 Royal "Till Salu" (1997)
V_Racing
2 augusti 2010 · 935 Inlägg

turbo_242 skrev:
prova med en annan rem ?

ja det blir nog snart så om jag inte hittar varför den gör så sad

Volvo S90 Royal "Till Salu" (1997)
Volvo V90 "Bruksbilen" (1997)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
2 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

du kan ha glömt nån bricka eller distans bakom spännrulle eller liknande, samt du kan ha glömt en "plåt" som ska styra remmen nere på vev drevet... det sist nämnda gjorde jag på min motor..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
V_Racing
2 augusti 2010 · 935 Inlägg

Wikstromm skrev:
du kan ha glömt nån bricka eller distans bakom spännrulle eller liknande, samt du kan ha glömt en "plåt" som ska styra remmen nere på vev drevet... det sist nämnda gjorde jag på min motor..

stort tack ska kolla detta smile

Volvo S90 Royal "Till Salu" (1997)
Volvo V90 "Bruksbilen" (1997)
V_Racing
4 augusti 2010 · 935 Inlägg

Har nog löst problemet smile vattenpumpen bestämmer hur långt in kamremen kan gå, då endast den har en (stopp-kant)

Just nu kör jag på volvo x90 T6 vattenpump och på de hjulet sitter stoppkransen/drevet väldigt långt in..

Men volvo 850 vattenpump ska passa/även samma som på volvos 960 3.0a.

*Så ska gämföra om vattenpumps drevet sitter längre ut på denna pump gämfört med xc90 pumpen smile

Kan dock åka på att byta till annan kamrem sad om inte kuggen är lika många..

Volvo S90 Royal "Till Salu" (1997)
Volvo V90 "Bruksbilen" (1997)
bacon_89
5 september 2011 · 20 Inlägg

Du som grejat en del med din rem kanske kan berätta för mig hur jag nollar vevaxeln ?

Ettans kolv i vändläge?
Tjocka Märkningen som sitter på klumpen bredvid drevet utanför oljepumpen/veven? Emot märkningen i blocket?

Har nämligen bytt topp efter kamremen gått av.  Jag har nu satt remen  efter vändläget på 1an å bilen startar å går fint på tomgång men ingen ork i bilen.


Bil
960 med 3.0:an.
1993
Sedan

Senast redigerat av bacon_89 (5 september 2011)

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Raptus
5 september 2011 · 16 Inlägg

bacon_89 skrev:
Du som grejat en del med din rem kanske kan berätta för mig hur jag nollar vevaxeln ?

Ettans kolv i vändläge?
Tjocka Märkningen som sitter på klumpen bredvid drevet utanför oljepumpen/veven? Emot märkningen i blocket?

Har nämligen bytt topp efter kamremen gått av.  Jag har nu satt remen  efter vändläget på 1an å bilen startar å går fint på tomgång men ingen ork i bilen.


Bil
960 med 3.0:an.
1993
Sedan

noll på veven är inte ettan i topp på 6 an
ta loss rem hjulet sitter ett spår bakom som skall stämma med 2 markeringar i blocket
man ser markeringarn bäst från hjulhuset

bacon_89
5 september 2011 · 20 Inlägg

Det kan ju inte riktigt stämma det du skriver raptus, motorn är ju monterad i färdriktningen så att se något från hjulhuset blir inte lätt.
Jag hittar bara en markering på blocket ? och sen en markering på klumpen vid kamremsdrevet på veven/oljepumpen. Kan man lita på markeringarna i plastkåpan när man ställer in kammarna? eller måste ja nolla med spåren på baksidan av kammarna?

tack

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
turboforssen Telge Drifting Team
5 september 2011 · 5 398 Inlägg

bacon_89 skrev:
Det kan ju inte riktigt stämma det du skriver raptus, motorn är ju monterad i färdriktningen så att se något från hjulhuset blir inte lätt.
Jag hittar bara en markering på blocket ? och sen en markering på klumpen vid kamremsdrevet på veven/oljepumpen. Kan man lita på markeringarna i plastkåpan när man ställer in kammarna? eller måste ja nolla med spåren på baksidan av kammarna?

tack

denna hjälper nog dig smile https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/840269_fkiwx4.jpg

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
bacon_89
5 september 2011 · 20 Inlägg

Mjo den hjälper en del, men vilken av märkningarna ska man gå efter ?

finns ju både ett spår på insidan av drevet in mot blocket, som man knappt ser. Och sen finns ju den större märkningen på klumpen utanför drevet .

Veven snurrar ju två varv per varv för kamdreven, något man måste ta hänsyn till ?

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
turboforssen Telge Drifting Team
5 september 2011 · 5 398 Inlägg

bacon_89 skrev:
Mjo den hjälper en del, men vilken av märkningarna ska man gå efter ?

finns ju både ett spår på insidan av drevet in mot blocket, som man knappt ser. Och sen finns ju den större märkningen på klumpen utanför drevet .

Veven snurrar ju två varv per varv för kamdreven, något man måste ta hänsyn till ?

ne du behöver inte bry dig om att veven snurrar två varv jämt emot kamdreven:)
kommer inte ihåg hur jag nolla veven på brors 960 tuvär sad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
bacon_89
5 september 2011 · 20 Inlägg

Ingen som vet vart i sverige man kan köpa tolken för att nolla veven via svänhjulet efter bortmonteringe av startmotorn ?

tolken heter 9995451.

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Marlboroman
5 september 2011 · 8 234 Inlägg

bacon_89 skrev:
Ingen som vet vart i sverige man kan köpa tolken för att nolla veven via svänhjulet efter bortmonteringe av startmotorn ?

tolken heter 9995451.

Tolken finsn på volvo. Kostar några hundre. Alternativet är biltemas sats med verktygen till både vev och kammar för 469:-. Annars kan man använda en borr i rätt dimension också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bacon_89
5 september 2011 · 20 Inlägg

Polarens farsa jobbar som vaktmästare på volvo här i byn, så jag kan få rabatt på tolken. Om jag ber han köpa 9995451 , så ska det inte vara några problem ?

Har du själv använt borr någon gång ? Är det ett hål i svänghjulet eller vad ska ja leta efter när jag trycker i borret ?

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Marlboroman
5 september 2011 · 8 234 Inlägg

bacon_89 skrev:
Polarens farsa jobbar som vaktmästare på volvo här i byn, så jag kan få rabatt på tolken. Om jag ber han köpa 9995451 , så ska det inte vara några problem ?

Har du själv använt borr någon gång ? Är det ett hål i svänghjulet eller vad ska ja leta efter när jag trycker i borret ?

Se till att få rejält med rabatt i så fall, min gick på nästan 300:- och det va något år sedan nu. Det enda problemet brukar kunna vara leveranstiden då specielverktygen inte direkt är lagervaror.

Nej, jag har inte använt en borr. Det är inget hål i svänghjulet. Utan det är något hål i vevaxeln så används.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bacon_89
5 september 2011 · 20 Inlägg

jaho, det är åt det hållet verktyget ska in. Då förstår jag bättre.. är det bara 300:- det handlar om så spelar det ingen större roll ju. Ja kan köpa din för 300 wink ? Så slipper jag vänta på volvo . x)

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Raptus
7 september 2011 · 16 Inlägg

glöm tolken jag har bytt tusen sådana här remar
tänkt inte på att det va 960 motorn men det är samma sak
nedre kugg hjulet har i ytterkant ett spår ca en cm långt som skall stämma mot blockets markerin
eve finns det två markeringar på inner kanten uppe på nokarna då skall block markeringen sitta i mitten
mareringarn i kåpan går fint att använda om du inte har lossat kam hjulen utan att markera hålen
är du osäker på att allt är ok dra runt maskinen för hand två varv så blir det ingen katastrof
har jobbat med volvobilar i snart 15 år
men som sagt ettan i topp är inte övre dödpunkt
många har trott det jag med en gång det va inte kul att berätta för verkaren på jobbet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang