du kan ha glömt nån bricka eller distans bakom spännrulle eller liknande, samt du kan ha glömt en "plåt" som ska styra remmen nere på vev drevet... det sist nämnda gjorde jag på min motor..
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
du kan ha glömt nån bricka eller distans bakom spännrulle eller liknande, samt du kan ha glömt en "plåt" som ska styra remmen nere på vev drevet... det sist nämnda gjorde jag på min motor..
Du som grejat en del med din rem kanske kan berätta för mig hur jag nollar vevaxeln ?
Ettans kolv i vändläge? Tjocka Märkningen som sitter på klumpen bredvid drevet utanför oljepumpen/veven? Emot märkningen i blocket?
Har nämligen bytt topp efter kamremen gått av. Jag har nu satt remen efter vändläget på 1an å bilen startar å går fint på tomgång men ingen ork i bilen.
Du som grejat en del med din rem kanske kan berätta för mig hur jag nollar vevaxeln ?
Ettans kolv i vändläge? Tjocka Märkningen som sitter på klumpen bredvid drevet utanför oljepumpen/veven? Emot märkningen i blocket?
Har nämligen bytt topp efter kamremen gått av. Jag har nu satt remen efter vändläget på 1an å bilen startar å går fint på tomgång men ingen ork i bilen.
Bil 960 med 3.0:an. 1993 Sedan
noll på veven är inte ettan i topp på 6 an ta loss rem hjulet sitter ett spår bakom som skall stämma med 2 markeringar i blocket man ser markeringarn bäst från hjulhuset
Det kan ju inte riktigt stämma det du skriver raptus, motorn är ju monterad i färdriktningen så att se något från hjulhuset blir inte lätt. Jag hittar bara en markering på blocket ? och sen en markering på klumpen vid kamremsdrevet på veven/oljepumpen. Kan man lita på markeringarna i plastkåpan när man ställer in kammarna? eller måste ja nolla med spåren på baksidan av kammarna?
Det kan ju inte riktigt stämma det du skriver raptus, motorn är ju monterad i färdriktningen så att se något från hjulhuset blir inte lätt. Jag hittar bara en markering på blocket ? och sen en markering på klumpen vid kamremsdrevet på veven/oljepumpen. Kan man lita på markeringarna i plastkåpan när man ställer in kammarna? eller måste ja nolla med spåren på baksidan av kammarna?
Ingen som vet vart i sverige man kan köpa tolken för att nolla veven via svänhjulet efter bortmonteringe av startmotorn ?
tolken heter 9995451.
Tolken finsn på volvo. Kostar några hundre. Alternativet är biltemas sats med verktygen till både vev och kammar för 469:-. Annars kan man använda en borr i rätt dimension också.
Polarens farsa jobbar som vaktmästare på volvo här i byn, så jag kan få rabatt på tolken. Om jag ber han köpa 9995451 , så ska det inte vara några problem ?
Har du själv använt borr någon gång ? Är det ett hål i svänghjulet eller vad ska ja leta efter när jag trycker i borret ?
Polarens farsa jobbar som vaktmästare på volvo här i byn, så jag kan få rabatt på tolken. Om jag ber han köpa 9995451 , så ska det inte vara några problem ?
Har du själv använt borr någon gång ? Är det ett hål i svänghjulet eller vad ska ja leta efter när jag trycker i borret ?
Se till att få rejält med rabatt i så fall, min gick på nästan 300:- och det va något år sedan nu. Det enda problemet brukar kunna vara leveranstiden då specielverktygen inte direkt är lagervaror.
Nej, jag har inte använt en borr. Det är inget hål i svänghjulet. Utan det är något hål i vevaxeln så används.
jaho, det är åt det hållet verktyget ska in. Då förstår jag bättre.. är det bara 300:- det handlar om så spelar det ingen större roll ju. Ja kan köpa din för 300 ? Så slipper jag vänta på volvo . x)
glöm tolken jag har bytt tusen sådana här remar tänkt inte på att det va 960 motorn men det är samma sak nedre kugg hjulet har i ytterkant ett spår ca en cm långt som skall stämma mot blockets markerin eve finns det två markeringar på inner kanten uppe på nokarna då skall block markeringen sitta i mitten mareringarn i kåpan går fint att använda om du inte har lossat kam hjulen utan att markera hålen är du osäker på att allt är ok dra runt maskinen för hand två varv så blir det ingen katastrof har jobbat med volvobilar i snart 15 år men som sagt ettan i topp är inte övre dödpunkt många har trott det jag med en gång det va inte kul att berätta för verkaren på jobbet