Tillverkares flaggskepp brukar ofta vara avancerade konstruktioner men sällan billiga bilar att äga, detsamma gäller 7-serie och synnerligen 750iL. En V12 på 300hp (Inte 320hp) är sällan billig i drift och M70 är en avancerad konstruktion som är dyr att laga om den går sönder.
En förlängd 7-serie (iL) har dessutom nivåreglering bak, och i många fall EDC (Elektronisk stötdämparkontroll) och dessa dämpare kostar 8000:- styck. Det vill säga 16.000:- att byta stötdämpare bak och det dubbla om den nu har EDC. Har du istället en standard 7-serie kostar det inte mer än till en "vanlig" bil.
M70 är även den avancerad, till exempel är där separat kabelhärva till respektive sida av motorn och det förekommer att motorn enbart går på 6cyl. eftersom det är problem i denna härva.
Det är däremot vanligt att 750i inte går igenom besiktningen på grund av höga avgasvärden, förklaringen citerar jag från Autopower.se:
"Höga avgasvärden är ett problem som är vanligt förekommande. En teori är att orsaken till problemet ligger hos motorns värmeutveckling. Vid hög belastning blir motorn så pass varm att oljans smörjande egenskaper försämras. Detta i samband med slarv med inkörning, val av billig olja och överskridna serviceintervall leder till slitage på kolvringarna. Något som leder till att olja slinker in i förbränningsutrymmet och ger upphov till höga avgasvärden och nedsatt kompression"Jag hade alltså inte köpt denna 750iL, att laga felen kan bli dyrt och det är förmodligen smartare och billigare i längden att köpa en fullt fungerande välskött 750i istället, eller ännu bättre en 730i eller liknande så får du en lyxbil men slipper de värsta ägandekostnaderna.
Och jag hade definitivt inte köpt en defekt 750i för 20-35.000:-, det är den inte värd.