3219
Sök

Nekad Lån!

Ödesutmanare
389 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Widing_ skrev:
Tjenare allihoppa!

Liten update:

Läst lite vad ni skrivit, och var in på banken idag IGEN, och så sade jag till de att jag inte hade jobbat 6 månader, då fick jag frågan "är du fastanställd?" , "ja det är jag" och ger anställningspappret. "Då ska det inte vara några problem".

Fick en tid av de idag till något möte imorgon med någon kille, så får se hur de hela slutar smile

Man kan nästan glömma att få lån av swedbank och diverse banker om du ringer eller tar de via nätet. De är kass på de viset.
Men tar du de personligen med en bankman och visar de hur du tänkt dig så brukar de utan problem gå att få pengarna samma dag som du varit nere på banken.

Nja, riktigt så var de ju inte. Var på ett möte klockan 10.00 idag med en bankman, inte fan gick de bättre, han skulle kolla upp allt o "ringa mig senare", jag förklarade för honom att jag har minst 14.000 kvar efter varje lön, att om jag inte får lånet, så blir jag av med jobbet, då jag inte har någon bil dit. H*lvete också! Så sa han att de även tar ett par dagar för pengarna att komma. De börjar bli liiiite bråttom nu innan semestern är över.
20 tusen handlar de om, små pengar ju!

Sen babbla han om att jag inte haft någon inkomst förra året, ne va konstigt, jag gick i skolan då?
O de måste tydligen se från året innan o grejer. Skit!

G-e moneybank kan ge mig ett lån, men räntan var på över 12 %, liiiite på tok för mycket ränta kanske..

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

1 436 Inlägg
5 augusti 2010
Widing skrev:

Dåså! Plocka det från sparkontot för oväntade utgifter, för det har du väl?

Widing skrev:
G-e moneybank kan ge mig ett lån, men räntan var på över 12 %, liiiite på tok för mycket ränta kanske..

Kan du lägga undan 11 lök i månaden är lånet med avgifter löst på 2 månader.
Är det värt 400 kr + uppläggningsavgift att behålla jobbet?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Ödesutmanare
389 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Caffe skrev:
Widing skrev:

Dåså! Plocka det från sparkontot för oväntade utgifter, för det har du väl?

Widing skrev:

Kan du lägga undan 11 lök i månaden är lånet med avgifter löst på 2 månader.
Är det värt 400 kr + uppläggningsavgift att behålla jobbet?

Sparkonto ja, pengar där, nix. Allt har gått till körkort, första bil och diverse möbler tills jag flyttar hemifrån.

11 tusen blir nog lite i att ta i, med tanke på att jag har 10 mil om dagen till jobbet, mycket pengar läggs ner på bensin i månaden. Men jag förstår hur du menar. Men somsagt, G-e Moneybank tar ju dagar på sig, först skulle de skicka hem ett skuldbrev, så ska jag fylla i det och skicka in, när det får pappret så tar de ca 3 dagar innan pengarna kommer. Jag vet inte om jag hinner det. sad Känns som allting bara går åt skogen nu..

DFFL
9 020 Inlägg
5 augusti 2010
På 4 månader har du tjänat ~60 000 netto, gratis boende och bara bilsport som utgift.
Och du har inte lyckats spara 20 000kr, undra på att du inte får lån då...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Ödesutmanare
389 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
FireTraXX skrev:
På 4 månader har du tjänat ~60 000 netto, gratis boende och bara bilsport som utgift.

Mina första löner, inte konstigt att de går åt? Klart man blir jävligt "köpkåt" när man gått i skolan med en inkomst på 3000 kr / månaden och nu helt plötsligt har 14-15.000 / månaden.

och hela första lönen gick till skulder till moren min.
Sen blev de billjud, ny mobil osvosv.

Nu har jag dock ca 16.000 kr kvar på kontot. Så de var väl de första 3 månaderna som gick åt skogen, denna har de inte blivit något speciellt alls mer än cigaretter och bilsport. Ingen bensin då min bil e totalt paj och behöver en ny.

DFFL
9 020 Inlägg
5 augusti 2010
Widing_ skrev:
FireTraXX skrev:

Mina första löner, inte konstigt att de går åt? Klart man blir jävligt "köpkåt" när man gått i skolan med en inkomst på 3000 kr / månaden och nu helt plötsligt har 14-15.000 / månaden.

Nu har jag dock ca 16.000 kr kvar på kontot. Så de var väl de första 3 månaderna som gick åt skogen, denna har de inte blivit något speciellt alls mer än cigaretter och bilsport. Ingen bensin då min bil e totalt paj och behöver en ny.

Jag tror inte du förstod vad jag menade.
Och du behöver inte förklara dig för mig, jag är inte din plånbok.
Se det ur bankens synvinkel.
Du har INGA utgifter, 15000 skattade kronor in, NOLL sparade pengar.
Det betyder för banken att du inte har någon koll på din ekonomi och då bajsar de på dig.

Men lycka till iallafall.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Mensa -09
132 Inlägg
5 augusti 2010
köp en 740 eller ngt för 5000.
varför ska du köpa en bil för 20 tvunget? 
köp en bil för pengarna du har och sen när du jobbat dina 6månader eller "sparat" ihop lite pengar sälj skitet och köp något lite finare.

Röda bilar är SNABBAST!

Girls go fast
893 Inlägg
5 augusti 2010
Fick reklam idag igen där de står om SEB banken om lån:

Ring 0774 40 40 42 och ange "svepet" så får du lånebesed direkt

4,84% rörlig ränta.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

4 005 Inlägg
5 augusti 2010
FireTraXX skrev:
Widing_ skrev:
FireTraXX skrev:

Jag tror inte du förstod vad jag menade.
Och du behöver inte förklara dig för mig, jag är inte din plånbok.
Se det ur bankens synvinkel.
Du har INGA utgifter, 15000 skattade kronor in, NOLL sparade pengar.
Det betyder för banken att du inte har någon koll på din ekonomi och då bajsar de på dig.

Men lycka till iallafall.

Jag fattar inte heller vad problemet är för TS..

TS får det låta som om det är bankens fel att de är taskiga... smile
Det är väl inget problem att vara köpkåt, men om det går så långt att du riskerar att bli av med jobbet så kanske du skulle ha tänkt på det tidigare?

Går det inga bussar som du kan ta? Även om det tar 2-3h längre om dagen.
Finns det ingen bil du kan låna ngn månad av ngn släkting eller få hyra billigt?
Kan du inte hyra en liten skitbil? Be föräldrarna eller god vän hyra den.
Kan du inte köpa en 1000kr bil på blocket och köra med?
Kan du inte sälja lite grejjer för att få in pengar?

Låter som om du snart kommer få vara med i lyxfällan. smile

Vafan lös problemet haha

huh?
10 427 Inlägg
5 augusti 2010
Bjork skrev:
Hamilton skrev:
steifan skrev:
Är du med i något LO-fack så kan du ta ett medlemslån hos Swedbank, dock lägst 30 000 för
ett vanligt lån. Tror de har lite "snällare" regler för det pga vissa omständigheter som att facket
betalar räntan på lånet vid arbetslöshet osv.

Även den lånetypen är vilkorad med minst 6-månader och trådskaparen har jobbat i 4

Jag fick ta ett medlemslån på detta sätt, då hade jag jobbat 4.5 månader, men jag sa att jag skulle
bli fastanställd och dom lita på mitt ord.

Då rörde det sig om 60.000kr

Haha, liknande här (40k). Hade iofs jobbat i c:a 15 månader och sa att jag skulle bli
tillsvidareanställd (var dvs inte tillsvidareanställd vid tillfället, valde att inte bli det sen av
olika anledningar dock, OT).

?
1 038 Inlägg
5 augusti 2010
Widing_ skrev:

Som ja skrev tidigare, ta lånet på G-E, du betalar ju av de på 2mån om du vill eller säg 3mån så har du även råd med cigg och bensin till bilen.

Eller som skrivits tidigare, köp en skitbil tillsvidare...

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

Ödesutmanare
389 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Ni verkar då inte förstå?

Jag har inte 15000 rent i månaden, och bankmannen jag talade med sa att ekonomin såg bra ut, men jag hade inge kapital från förra året.
Jag kan spara pengar, men eftersom jag söker lägenhet, så har jag köpt TV, säng, soffa o diverse saker som man behöver, och nej, de är ingen köpeslägenhet som jag måste ta lån för att köpa, jag ska börja med att hyra.

Köpa en skitbil för 5000 kr?
Exakt de jag gjorde, har min 740 gl - 89a  som gick nästan ett år, men pajade för en vecka sedan, därav sitter jag fast nu.
Och bli av med jobbet lär jag väl inte bli så, då de bara är jag och chefen som arbetar där. Men jag måste ju ta mig dit, o jag bor på landet, så bussar går inte ens o prata om här..

Problemet för banken är;

att när de frågar om jag betalar hyra så säger jag "nej" då säger de att de måste skriva in något där, så skrev de in någon summa som jag inte vet om, de sa bara "de måste vara på minst ett par tusen"

Att jag inte har något kapital från förra året, så de vet inte om jag tjänar de där 210.000 kr om året.
ÄVEN fast jag givit papper på det och även givit min arbetsgivares namn och telefon nr.

Men många har sagt till mig att Swedbank e bajs.
OCH jag har sökt på andra, även det klagade bankmannen på idag.
"Jag ser att du sökt på andra ställen än oss"

Men han skulle se vad han kunde göra och ringa mig om några timmar, har gått 7 timmar nu utan ett samtal, Swedbank tar väl hand om sina kunder (Y) och mamma borgar för mig, så ska säga det till honom, då ska de fan inte va några problem.

Men S.E.B och Nordea sa "du är inte kund här och vi utgår från samma syster som Swedbank, så nekar de dig så ser jag inte något i att du ska söka här, men du kan alltid fylla i våra formulär på hemsidan.."

Men somsagt, nu väntar jag bara på hans samtal och sen får man se hur det hela slutar.
Och att köpa en billig bil, de är det ja vill ifrån, jag vill inte va orolig för att den en morgon inte ska starta som hände ofta med min 740, golf 2a, golf 3a , bmw osv. Därför jag vill ha "nyare" bil, en som man kan lita mer på.

smile

4 005 Inlägg
5 augusti 2010
Vanligtvis när man skriver
"men har alltid massa övertid så får ut ca 15.000 i månaden." så betyder detta att man får 15 000 insatt på sitt konto. Får du inte det?

"Sade även att om jag inte får lån, så skiter sig mitt jobb, utan pengarna har jag ingen bil, utan bil kommer jag inte till jobbet, buss eller tåg går inte. "
Tolkar även detta som om att du blir av med jobbet?

Jag har både bra och negativ erfarenhet av swedbank. Har hjälp lite folk att köpa bilar och då har de fått pengarna insatta på kontot samma dag (medlemslån). Tror som Nordea och S.E.B säger att det är likadant överallt.

En annan sak är att ta ett lån hos bilhandlarne, vissa har rätt bra villkor och oftast så kan bilförsäljaren ringa till kreditfirman och säga "godkänn detta ändå" så får man ändå fast man inte uppfyller så många villkor.

Jag hade som du inte så mkt att visa upp deklarationsmässigt tidigare då jag har studerat en del så då uppfyllde jag inte villkoren när jag skulle köpa bilen, först fick jag ett nej av bilkreditbanken men sen ringde de och pratade med en handläggare och så fick jag lånet på 2-3 år med 12% ränta. Dock betalade jag av den på 3 mån så det gjorde ju inte så mkt.

Muttley
5 augusti 2010
hmmm. Du verkar ha noll koll ändå på din ekonomi. Jag förstår varför banken faktiskt inte vill låna ut. De ska vara svårt om du inte har deklarerat någon inkomst förra året. Har du inte möd pengar kvar med noll i utgift så är de nått fel.

Håller helt enkelt med firetraxx.

Köp en bil för 5 lapp. Du är ju lastbilsmekaniker, då torde du nog fasiken kunna skruva en 740 som är enkelt.

undvik lån så länge du kan.

Ödesutmanare
389 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
12 % ränta, är inte de skyhögt? det är den räntan de är på lånet G-E moneybank kan ge mig.

"men har alltid massa övertid så får ut ca 15.000 i månaden." så betyder detta att man får 15 000 insatt på sitt konto. Får du inte det?

Lägg märke till "ca" innan 15 000. Det var 12 första månaden, 15500 andra månaden, 14000 tredje och 13 senaste löningen , nästa månad blir de inte många lappar då jag har obetald semester och fick 3 veckor fast jag inte ville de, men chefen och kontorsnissen skulle ha det så kunde inte va där själv. sad

Men fast har jag ju 17500 innan skatt

""Sade även att om jag inte får lån, så skiter sig mitt jobb, utan pengarna har jag ingen bil, utan bil kommer jag inte till jobbet, buss eller tåg går inte. "

sade jag ju till banken för att pressa dom lite, tips av morsan, haha.

Ja, visst jag kan väl det, men vill inte stå halv sex på morgonen och behöva skruva innan man ska till jobbet.

Ni har helt klart fått fel bild angående min ekonomi, jag har sparat pengar sedan jag var 13 till saker jag ska ha tills jag flyttar hemifrån, körkort osvosv (det sa mamma och mormor alltid att det var bra), spara är något jag alltid kunnat. Att de har runnit iväg dessa månader är ju somsagt saker man alltid velat haft, evenemang, kör lite längre sträckor och ställt upp att skjussa, man har levt livet, varit "kung i baren", men som sagt spara kan jag mycket väl, ni har fått helt fel bild.

Bankmannen från Swedbank ringde aldrig upp, slår han en pling imorgon och frågar varför och sedan vad han kom fram till, är de nej, så blir det nog lånet på G-E moneybank. Men eftersom mamma borgar för mig, så borde de väl inte vara några problem, många har tjatat om de, och nu går hon i borgenären för mig.

men är det någon som har erfarenhet från G-E moneybank?

?
1 038 Inlägg
5 augusti 2010
Widing_ skrev:
Men många har sagt till mig att Swedbank e bajs.
OCH jag har sökt på andra, även det klagade bankmannen på idag.
"Jag ser att du sökt på andra ställen än oss"

Hade du sökt på Lendo hade du bara haft 1 ansökning i UC registret men då du envisades med att  söka här å där så syns varenda ansökning i UC registret.

Du såger att du har 16lax nu, prova att prutat 4lax, om du absolut måste ha en bil för 20lax men va är de som säger att den håller längre å bättre än en "skitbil" för 5lax roll

Och om du köper en till skitbil som kanske håller 1år så hinner du ju spara ihop massor med pengar under den tiden och du kommer även ha jobbat lite längre än dagens 4mån.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

HEAVY METAL
765 Inlägg
6 augusti 2010
Byt bank.. Alla dom gångerna jag har haft med swedbank o göra angående lån så har det strulat på det ena eller det andra settet.. Dåligt bemötande och otrevlig atmosfär..  Jag skulle fan inte rekomendera den banken till han som slog mig på käften ens!!! har haft SEB och har NORDEA och rekomenderar båda bankerna..! Men som många säger Köp en skit bil så länge tills det löst sig med banken och lånet och sälj skräp bilen för 6 så har du tjänat en tusing,. låna 20 eller 25 spelar mindre roll.!! eller laga 740in.. Klart där!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Ödesutmanare
389 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
GTi-R_Danne skrev:
Du såger att du har 16lax nu, prova att prutat 4lax, om du absolut måste ha en bil för 20lax men va är de som säger att den håller längre å bättre än en "skitbil" för 5lax roll

Och om du köper en till skitbil som kanske håller 1år så hinner du ju spara ihop massor med pengar under den tiden och du kommer även ha jobbat lite längre än dagens 4mån.

Har jag skrivit att bilen kostar 20 någonstans? Isf har jag skrivit fel, den ligger på 40 tusen, men har bra kontakt med honom och kunde prutar ner den några laxar. Så my bad om jag skrivit att bilen kostar 20 någonstans.

Har redan kört med det där, och jag vet inte hur många mornar som starta med svordomar pga att bilen inte ville gå igång till jobbet. Behöver åka 6 hemifrån, gick ofta ut till bilen halv 6 för att ha lite extra tid på mig om de var något knas. När kamremmen gick av påväg till jobbet blev man lagom glad (Y)

HEAVY METAL
765 Inlägg
6 augusti 2010
Min audi gav jag 5 lök för och den har gått prickfrittsedan jag köpte den i Aprill.. besiktade den i går,, och fick iofrs nerslag på en styrled.. Men va fan..!! vad handlar det om för dig.. En månad kanske!! tills du har löst bank problemen.. ta ett skit lån bara för att lösa ett Problem snabbt smakar nog mindre än det kostar!! :-) MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (6 augusti 2010)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Ödesutmanare
389 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Får ser hur det hela slutar, ska ringa han jag hade möte med senare idag smile
Senast redigerat av Widing_ (6 augusti 2010)

Sök