3688
Sök

Väldigt konstig tomgång, volvo 740 -88 b230f

214 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#1
Vet egentligen inte när det började men detta är problemet, jag startar bilen så ligger den på mellan 800-900 varv, jag har en dum voltregulator på min generator som startar runt 1500 varv, så jag gasar upp och laddningslampan slocknar men när bilen då går ner i varv går den ner till 500 varv, dör nästan och sedan upp till runt 1200 och ner till 500 sedan till runt 700 och pendlar mellan 600-700 varv..
Ifall jag kör och trycker ner kopplingen så händer det att den dör helt plötsligt..

Lite jag märkt:
Den baksmäller väldigt mycket vid växling, motorbromsning
Trycker jag ner kopplingen så känns det som att den bromsar
Rör jag lite på röret som går till luftfiltret så dör nästan bilen
Tar jag loss kontakten till LMM och gasar lite så baksmäller den som fan
Låter även som om den inte får nog med luft, susar väldigt mycket från luftfiltret på tomgång och vid gaspådrag så låter det som om filtret är igentäppt någonstans (låter väldigt dämpat, kvavt och inte så fritt, öppet)


112 Inlägg
5 augusti 2010
#2
så gjorde min b230f när luftmassemätaren var trasig. har du inte så du kan kolla felkoder? kommer inte på vad de heter på dom, en svart liten dosa som visar blinkningar?


214 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#3
Jag har tyvärr LH 2.2 så kan inte kolla det.. Vissa kan tänka sig att det är glapp i kontakten till LMM eftersom att minsta lilla jag rör röret som går från insug till luftfiltret så dör motorn.


214 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#4
Problemet med tomgång och det är löst, om de med baksmällar är löst vet jag inte än men det var en spricka längs hela böjliga delen på röret mellan lmm och insuget. verkade att tagit sig olja dit vilket hade mjukat upp plasten och förmodligen skapat denna spricka.


112 Inlägg
7 augusti 2010
#5
TTW skrev:
Problemet med tomgång och det är löst, om de med baksmällar är löst vet jag inte än men det var en spricka längs hela böjliga delen på röret mellan lmm och insuget. verkade att tagit sig olja dit vilket hade mjukat upp plasten och förmodligen skapat denna spricka.

åfan, ja de är klart, då fick den väl inte rätt värden då kanske.


Performance meck
342 Inlägg
8 augusti 2010
#6
gör rent vevhusventen om den skickar upp olja till insugas slangen

med olja där brukar det inte dröja länge innan lmmen ger upp om den inte redan har det...

Mvh viktor

214 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#7
wistfors skrev:
gör rent vevhusventen om den skickar upp olja till insugas slangen

med olja där brukar det inte dröja länge innan lmmen ger upp om den inte redan har det...

Mvh viktor

Brukar rengöra vevhusventen med jämna mellanrum nu senaste tiden smile Oljan bör ha legat där länge eftersom plasten kändes ungefär som gummi där oljan legat.


214 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#8
green1991 skrev:
TTW skrev:
Problemet med tomgång och det är löst, om de med baksmällar är löst vet jag inte än men det var en spricka längs hela böjliga delen på röret mellan lmm och insuget. verkade att tagit sig olja dit vilket hade mjukat upp plasten och förmodligen skapat denna spricka.

åfan, ja de är klart, då fick den väl inte rätt värden då kanske.

Ne, det är sant då luften smög förbi LMMen smile nu går den som fan efter att jag fixat problemet och skruvat upp tändningen från 9 grader till 14 grader tongue



Sök