2780
Sök

Motorbyte Saab 9-3

126 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Har fått tillfället at få köpa en Saab 9-3 -99 med rasad motor en 2.0i 130hk
min fundering är om hur det är att byta till en 2.0 LTT 154hk motor istället?
vad behöver man byta mer?eller är det samma system på dessa motorer?

Spännande män luktar diesel

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 augusti 2010
#2
Själva motorbytet i sig är ju inte supersvårt om du kan mecka och har verktyg osv till det men att få bilen laglig för gatan efteråt är betydligt värre...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

126 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#3
TBOC_Razor skrev:
Själva motorbytet i sig är ju inte supersvårt om du kan mecka och har verktyg osv till det men att få bilen laglig för gatan efteråt är betydligt värre...

Det kan jag tänka mej,men tänkte mer på styrboxar m.m. om allt sånt är samma på en 2.0i som på en 2.0ltt

Spännande män luktar diesel

3 295 Inlägg
5 augusti 2010
#4
styrboxen mellan sugmotor och turbomotor är ju givet att det skiljer.


126 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#5
hur är det med kabelhärvan?måste man byta den med?
Senast redigerat av Thobbie80 (6 augusti 2010)

Spännande män luktar diesel

2 164 Inlägg
6 augusti 2010
#6
Då de inte är ens samma styr sysmet.
Bosch mot saabs egna trionic så är de ju hela den som måste bytas.
Sen ska du byta både motor o låda.
De är mitt tips o ta allt nedåt o försök inte lyfta ur motorn de är så mycket extra jobb.

/F


126 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#7
Hur är det då att byta från 2.0i till 2.3i?

Spännande män luktar diesel

1 Inlägg
7 augusti 2010
#8
har haft samma problem och det är ett helvetes mycket jobb

2 164 Inlägg
7 augusti 2010
#9
Lådan är samma till 2,0i och 2,3i.
Hur de är med styr systemet vet jag inte men enklast är att montera i samma motor som innan om du förstår så du slipper allt annant krångel.
Men ta ner motor nedåt så blir de mindre jobb.
Vill du ha mycket att göra så konverterar du den till trionic 5.

/F


126 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#10
Fredrik-79 skrev:
Lådan är samma till 2,0i och 2,3i.
Hur de är med styr systemet vet jag inte men enklast är att montera i samma motor som innan om du förstår så du slipper allt annant krångel.
Men ta ner motor nedåt så blir de mindre jobb.
Vill du ha mycket att göra så konverterar du den till trionic 5.

/F

Det lutat att de blir byte till en likadan motor som innan,verkar va de lättaste.

Spännande män luktar diesel


Sök