3464
Sök

Kopplade in elfläkten till en switch och kabeln mellan säkring och batteri blir skit varm!

190 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#1
tjaa...

jag kopplade nu in elfläkten till en switch, kopplade på en 20 eller 25 amp säkring i en säkringshållare från plus på batteriet som går till switchen.. men kabeln mellan batteriet och säkringen blir sjukt varm! kanske är 20cm ifrån, och asså räcker att du har på fläkten 5sek så är kabel jätte varm..

är det för tunna kablar jag kopplat med eller vad kan det vara?

mvh

5 089 Inlägg
7 augusti 2010
#2
gjort samma misstag jag själv första gången. Switchen brann upp helt;P

Man måste ha ett relä som styr sakerna. Jag tog ett vanligt som man har till extraljus vanligtvis. Nu funkar det skitbra för mig iaf.

\Lindgren

190 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#3
okeej tongue jag har nått relä som ligger, ett bosch.. är det bara att koppla plus till relät och sen en sladd som går till switchen? smile hoppas du fattar tongue
spelar det någon roll vart relät sitter?

190 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#4
någon??

21 761 Inlägg
7 augusti 2010
#5
maccan92 skrev:
är det för tunna kablar jag kopplat med eller vad kan det vara?

Antagligen är det för tunn kabel mellan batteri och säkring, grövre kabel bör i så fall användas. Annars håller jag med FLindgren att en vanlig strömbrytare troligtvis är för klen och kommer att gå sönder, relä är ett bättre alternativ. smile

Vilken area är det på den där kabeln?

190 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#6
okeej smile
kabeln är riktigt tunn! vet inte arean men tunn är den.. får fixa grövre smile

hur hur ska jag koppla in relät ? smile

154 Inlägg
7 augusti 2010
#7
Du kopplar ju precis som om det hade varit extraljus i andra änden, istället för en fläkt. Fläkten skall väl ha + via kabel och jorden går gissningsvis via karossen. Kopplings-scheman för extraljus finns i mängder, bara att googla på bilder.

R1 driver!
5 128 Inlägg
7 augusti 2010
#8
http://www.fotoaverick.se/dump/extraljus.jpg
Byt ut extraljusen mot fläkten! smile

Edit: Länk om du inte ser vad det står på bilden! smile
Senast redigerat av _DamnIt (7 augusti 2010)


190 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#9
och vart kopplar man in switchen? ingen som har någon lust att göra ett kopplingschema lite snabbt? smile

sen fattar jag inte hur du kopplar in relät :S asså vart plus o allt ska va och switchen...

Snabb =)
247 Inlägg
8 augusti 2010
#10
Lite snabbt gjort hoppas du förstår.

http://laddauppbilder.se/?dm=412812678386

mvh

Just real power no turbo shit =)

R1 driver!
5 128 Inlägg
8 augusti 2010
#11
maccan92 skrev:
och vart kopplar man in switchen? ingen som har någon lust att göra ett kopplingschema lite snabbt? smile

sen fattar jag inte hur du kopplar in relät :S asså vart plus o allt ska va och switchen...

Okej, där står olika siffror, skriver här hur dom ska kopplas!
87: Plus kabel till fläkten
86: Styrström, helljus för extraljus, men du kan sätta din strömbrytare där
85: Jorden
30: Plus, direkt från batteriet. Glöm ej säkring!


190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#12
Har nu fixat ett relä och kopplade in, men fläkten går inte igång:( jag tog ett vanligt relä inget växlande, kopplade direktström på 30, jord på 85, plus till fläkten 87, och switchen i bilen till 86... Vad är felet? Ska switchen jordas? Har bara en kabel till switchen, om det hjälper så blev switchen en likadan knapp som värmen till bakrutan..

409 Inlägg
12 augusti 2010
#13
dra en kabel till switchen med plus som som du kopplar så att den går till 86an. för då sluter sig relät som det ska när du slår på switchen och matar plus till 86an...
Senast redigerat av svempus (12 augusti 2010)

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

hellaflush!
1 266 Inlägg
12 augusti 2010
#14
du måste ha en kabel från batteriet till switchen, och en vidare till relät.


190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#15
okeej.. så jag ska alltså ha en till kabel på plus?

alltså från relät till switchen, sen från switchen till plus på relät eller på batteriet?

190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#16
okeej nu har jag kopplat såhär,

jordning - 85 på relät till jord på batteriet,
direkt ström med säkring - 30 från relät med säkring och till batteriet,
switchen - 86 från relät och till kupén, sen tog jag pluskabeln från askoppen,
plus från fläkten - 87 från relät till fläkten...

men nu går säkringen så fort jag drar på fläkten.. så nu funkar det ju, eller aa säkringen går ju hela tiden..

men måste fixa det här idag, besiktning imorn!

772 Inlägg
12 augusti 2010
#17
Har du jordat fläkten oxå?

190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#18
Japp fläkten är jordad i karossen:)

190 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#19
Någon som vet?sad

21 761 Inlägg
12 augusti 2010
#20
Går säkringen så fort du slår på eller snurrar fläkten typ några sekunder innan säkringen går?

Det verkar ju iaf vara rätt kopplat om jag förstår din förklaring rätt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 augusti 2010)


Sök