3680
Sök

Hur ska jag koppla in GAS Alpha 4100 steg med monokanal från radio??

Under upplärning
368 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Hallo sitter här med halv panik för att de tre senaste dagarna har jag spenderat på att bygga ljud i bilen och nu när allt bara skulle kopplas in och provspelas så blev det inte som jag tänkt mig..

Jag har varit inne på BRC och köpt en Hillman bilsterio (den för typ 780 om ni vill kolla den på brc hemsida) Sen hade jag ett GAS Alpha 4100 4 kanal steg som jag ska använda och ett par basar så jag ska alltså brygga steget till 2 kanaler men när jag skulle spela så var basarna sten döda sad Men steget lyser smile Och om jag prövar och byta kanal in (alltså lågsingnalkabeln från stereon som ska in i steget) så hoppar basarna till så det verkar inte helt dött smile Men frågan är då hur ska jag koppla in dem för att få dem till börja spela lägger upp lite bilder så ni får se hur det ser ut och hur jag kopplat wink

Denna här har jag prövat i alla hålen..
http://i37.tinypic.com/2dhi6hv.jpg

Jag fatta det som att båda - ska vara till höger och båda + till vänster och jag har satt höger bas där nere och vänster bas där uppe
http://i35.tinypic.com/qs4bpw.jpg

Sen funderar jag på om inte nån av X-overna borde stå på off??
http://i38.tinypic.com/16betz6.jpg

Tackar på förhand väldigt tacksam för all hjälp som kan få basarna till att spela big_smile!!
Senast redigerat av Dogge_93 (7 augusti 2010)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

Under upplärning
368 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Hallå igen, jag vill inte "köra upp" tråden eller vad det kallas men har läst lite om monokanaler från stereon och har hittat att vissa använder "splitters" som då ser ut som y med en från stereon fast två in till steget men jag borde väl kunna få basarna till spela ändå för han på brc sa att det inte skulle vara några problem med en lågsignalkabel från stereon? Hmm som sagt väldigt tacksam för all hjälp:d

stRaend
7 augusti 2010
testa skaffa en y-splitt. vet inte vad felet kan vara iförsig. Men en sak vet jag , dra aldrig ur lågnivåkabeln när systemet är igång. Detta kan skada signaljorden. det finns ingen knapp / spak eller något som man ändrar från 4/3/2 kanaler? Det hade jag på mitt gamla steg iallafall. smile Som sagt, ingen vetenskapsman när det gäller detta ^^

Under upplärning
368 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Hmmm ja okej ja det ser ju inte bättre ut än att man för pröva köpa en splitter tycker bara det verkar konstigt att han på BRC inte nämde någonting om detta.. Ok tackar för tipset med lågsignalkabeln;) ingen som har mer tips och idéer att komma med?sad :d

16 197 Inlägg
7 augusti 2010
ska du brygga kanal 1-2 å 3-4 så måste du ju ha signal in på alla kanaler annars funkar de inte.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Under upplärning
368 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
ska du brygga kanal 1-2 å 3-4 så måste du ju ha signal in på alla kanaler annars funkar de inte.

Äntligen, dig känner jag igen från andra ljudtrådar:d Menmen nu till de väsentliga:p Ja det du säger låter ju väldigt lågiskt:) men då är alltså kopplingen till basarna rätt? Men hur ska jag få signal på alla kanaler? Räcker det inte med ett y (splitter) som går till kanal 1 och 2 in till steget? Fast det är bara min tanke.. Svara gärna på den frågan hur och vilka kanaler jag ska ha signal på och jag har alltså bara en lågsignalkabel från stereon;)

Tack än en gång på förhand:d
Senast redigerat av Dogge_93 (7 augusti 2010)

Under upplärning
368 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Smyger in en punkt till i tråden wink Eftersom ingen verkar vara så sugen på att hjälpa till med denna relativt simpla fråga för den kunnige så har jag funderat lite och prövat runt och jag är ganska säker på att alla kablar är rätt för det har fungerat i en annan bil för 2 dagar sedan enda skillnaden är just lågsignalkabeln i ''input'' till steget i den andra bilen var en ''vanlig'' stereo med 2 lågsignaluttgångar men denna nya i den andra bilen har bara en och som ''EVILAUDIO'' säger så måste jag nog ha signal på både channel 1 och 2 så jag tar saken i egna händer och kör förmodligen in till BRC och handlar en ''Splitter'' som jag stoppar i just channel 1 och 2 och hoppas på att det ska fungera big_smile

Stämmer detta alla ljudbyggare där ute?? tongue

Tack på förhand wink

16 197 Inlägg
7 augusti 2010
du måste signal in på ALLA kanaler..   inte bara 1-2 utan även 3-4 .

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Under upplärning
368 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
du måste signal in på ALLA kanaler..   inte bara 1-2 utan även 3-4 .

Aha MEN då har jag bara 2 frågor kvar som jag vill ha besvarade tongue

1. Jag har ju bryggat steget innan och då haft signalkabel på kanal 1 och 2, varför fungerade detta? (kan ju dock ej svara på om de spelade optimalt eftersom jag hade ett antal andra basar i bilen..)

2. Ska jag köpa klassiska Y splitters för då får jag väl köpa 3 st Y splitters för att få 4 utgångar eller finns det någon 1 till 4 splitter??

Tack för att ni tar er tid big_smile

685 Inlägg
7 augusti 2010
Som sagt så måste du ha RCA kabel i alla 4 uttagen.

om du har använt en 3,5mm som blev 2 RCA och kopplat in i 1-2 så har du bara fått ut signal på den översta (kan vara bara understa med) bryggningen!

X-oversen skall båda stå på LP (LowPass) och ställas in på runt 80Hz.
Gainen ser ut till att stå på max? Om du är på volymknappen mycket och spelar högt så sänk den på alla kanalerna innan du spelar sönder basarna tongue

Under upplärning
368 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Okej, ja det kan nog vara en bra ide att sänka typ allt som står på max :p så då verkar allting stämma förutom lågsignalutgångarna? Men du har inget svar på min splitter fråga om det finns någon 1-4 splitter jag kan köpa ( i så fall får ni gärna länka:d) eller hur ska jag annars göra?

685 Inlägg
8 augusti 2010
1 till 4 splitter har jag aldrig sett så det tror jag inte finns.

Men är det den huvudenheten jag tror det är så fanns där väll fler RCA utgångar på stereon? isåfall så är det bara till o dra fler kablar ju.

Under upplärning
368 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
1 till 4 splitter har jag aldrig sett så det tror jag inte finns.

Men är det den huvudenheten jag tror det är så fanns där väll fler RCA utgångar på stereon? isåfall så är det bara till o dra fler kablar ju.

Amen va f**n tongue Nu snurrar de i huvet.. Ja det är den ''Hillman HDC 1160'' och när jag läser på infon om den så står där ju mycket riktigt 2 rca utgångar + en sub utgång och det var den sub utgången han på brc pratade om (den som är grön) sen var där 2 vita och 2 röda till som jag trodde var om man ville koppla till fler högtlare.. Ett tag var jag inne på om man skulle köpa en RCA splitter som gick från 1 till 2 sen en som splitta 2 till 4 men jag får ut och läsa imorgon på kablarna tongue

Tack för hjälpen idag big_smile

VW Ägare
1 011 Inlägg
8 augusti 2010
Den stereon har bara en RCA som sub utgång.

Det du behöver är tre Y-splittar så att du kan få in subsignalen i samtliga ingångar.

Glöm sen inte att starta Sub utgången i menyerna till Stereon.

Henrik Eberlund

685 Inlägg
8 augusti 2010
Eberlund skrev:

Det du behöver är tre Y-splittar så att du kan få in subsignalen i samtliga ingångar.

dock så behöver man inte använda sub utgången. det enda som försvinner är (om det finns) att man kan ställa in subwoofer basnivå för sig och LPF på stereon.

klarar man sig utan detta och inte skall driva fler steg på stereon så är det inga problem alls att koppla sitt slutsteg som skall driva bas på de andra kanalerna.

Men man kan ju som sagt också köpa en jävla massa splitters ^^

VW Ägare
1 011 Inlägg
8 augusti 2010
Snoogiloo skrev:
Eberlund skrev:

dock så behöver man inte använda sub utgången. det enda som försvinner är (om det finns) att man kan ställa in subwoofer basnivå för sig och LPF på stereon.

klarar man sig utan detta och inte skall driva fler steg på stereon så är det inga problem alls att koppla sitt slutsteg som skall driva bas på de andra kanalerna.

Men man kan ju som sagt också köpa en jävla massa splitters ^^

Sant men om han köper två eller tre y-splitters kan ju kvitta. Han måste ju endå köpa minst två. Och ska man köpa två så kan man likabra köpa tre så bibehåller man LPF styrningen och Subvolymen i stereon.

Henrik Eberlund

Under upplärning
368 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Nu har ja prövat lite till wink Tog en lågnivåkabel till och tog bort den andre från subutgången och satte båda på rear röd och vit från stereon (det är inte någon av de som går till mina 4 andra högtalare från stereon wink ) sen satte jag de i kanal 1 och 2 i steget och helt plötsligt var där grym bas. MEN det var bara den ena som tryckte på ordentligt och om man ändrade inställningarna på den övre raden så var det ingen skillnad så jag tror detta då beror på att jag bara har signal på 1 och 2 men inte 3 och 4 så jag var inne och köpte en RCA 2-4 som jag ska pröva senare idag;) Och hoppas då på att båda basarna ska dunka ordentligt big_smile Sen måste det väl vara så att det jag prövat i morse när bara den ena basen rörde sig ordentligt var för att jag hade bryggkopplat basarna så steget vill ha signal på alla kanaler men då bara fått det på 1 och 2?

685 Inlägg
8 augusti 2010
Japp anledningen till att du bara fick en bas som tryckte på är för att du har bara signalkabel till kanal 1 och 2, alltså bara en bryggning som får signal då.

Kopplar du in splitters så du även har kanal 3 och 4 så kommer du få signal på båda bryggningarna smile

Under upplärning
368 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Så, nu är problemet löst så jag vill bara tacka till alla som tog sig tid och berätta hur de gick för er som kanske har samma problem;) jag drog en lågnivåkabel till sen var jag inne och shoppa en RCA 2-4 så koppla jag in alla kanaler sen koppla jag om bryggkopplingen så den blev rätt och nu dunkar de som f**n i bilen så jag är nöjd:d om någon är intresserad så har jag ett par 5" DLS som framsystem och och ett par blaupunkt 6*9 i bak;)

36 Inlägg
7 september 2010
Synd att jag inte såg denna tråden från när du la upp den tongue
Har exakt likadant steg som du, och självklart måste man ju ha en lignivåkabel till varje kanal om man ska använda alla 4. tongue

1 till 2 splitters och 2 till 4 splitter har ju nästan alla tv/ljud butiker smile (iaf dom jag har besökt)

Bra att det löste sig för dig smile

Sök