Tjena bilproffsen
Detta är min första seriösa bil. Jag bara älskar att köra den, går så mjukt o fint på vägen med underbar komfort och vi trivs så bra ihop "Lena Omgea" & jag
Jag skapar denna tråd med hopp om att få massa tips & ideér om vad jag ska köpa o göra med henne. Både utseende mässigt och i motorn. Jag vill putsa o smörja varenda skruv!
Jag orkar inte med folk som säger skrota den o köp en "vettig" bil. jag bryr mig inte ett dugg om pengar med det menar jag inte att jag har hur mycket som helst men det kommer nya den 25:e varje månad så jag räknar med massa felköp samt skruva sönder diverse saker. Det här är bilen för mig, jag har inte ägt nån bil tidigare, bara kört massa olika: Bmw 535. olika saab:ar. volvo v70, 940, 740, s40, s80. audi a3, a4, 100. mm.. men ingen har varit lika skön som denna så jag vill ge henne allt jag kan och samtidigt få erfarenhet av bilar och motorer. jag har hållit på o skruvat på massvis med olika saker och renoverat hus samt kan en del om el men som sagt så är bilar och motorer helt nytt för mig men jag är inte rädd för att skruva och göra fel
Bilder kommer läggas upp lite tillochfrån när hon får nånting speciellt gjort
Jag bestämde mig för att börja fixa henne förra helgen och var till mekonmen och köpte: Fördelarlock, rotor, tändkabelsats, oljefilter, oljeplugg, kupéfilter, ventilkåpspackning, Termostat 92gradaers, tempgivare, termokontakt, grenrörspackning, vindrutetorkare o den där långa remmen som går till allt
sen har jag även hunnit med att handla ett öppet k&n luftfilter, luftintagset, 12" elfläkt, bromsoksfärg, gallernät, "hajfena"gps dummy för att det är snyggt, sidoblinkers, gångjärn till dörrarna, nya högtalare till dörrarna samtbaslåda och stereo från mds. Jag har garanterat glömt en hel del saker som ligger o väntar eller är beställda o kommer i veckan!
Inget av detta är "på" bilen än utan jag har som plan att börja nästa fredag. Har tyvärr inget garage där jag kan hålla på så jag håller till på min mors garageuppfart så jag får göra så mycket jag kan per gång för bilen måste bort varje gång. så om det är nån som har lite extra garage plats runt västerås som vill ha sällskap av min "Lena" och galna mig så hojta till
Har även handlat MASSA rengöringsprodukter från Meguiar´s allt från motortvätt till lackbehandling innan waxningen och WD40, el-spray och underredsbehnadlingsspray mm.
Utöver allt detta så har jag redan hunnit köpa 4st "nya" dörrar för mina var för rostiga, och fick då elhissar även till bakdörrarna med modulerna som ska monteras ner vid växelspaken. ska slipa o putsa och fixa lite sen lämna in bilen på lackning. Lämnade in bilen på avgaspiraten och dom bytte avgassystemet från grenrör till katten och sen hela vägen bak från katten. det blev orginalsystem för då visste jag inte att jag skulle göra så här så jag lär snart kasta detta o köpa nå tuffare
Så jag har en hel del att pyssla med men vill ha hjälp och ideér om nått jag ska tänka på eller om jag ska ha nå fett eller olja när jag skruvar i motorn. just nu sitter jag o tänker på grenrörspackningen om det är nått som ska på där eller om det är krångligt och om jag kan köpa nya skruvar/bultar o kanske rentav nytt grenrör/extraktorrör när jag tänker byta packningen
Tacksam för alla svar o hjälp jag kan få
Kom på en sak till! Det är att mitt mål med den här bilen är att när den glänser på nån fin biltidning typ bilsport eller nå liknande så är jag klar och ställer undan henne för att börja med nästa projekt