4697
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

503 080 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
2 174 Inlägg
6 mars 2012
#861
jocke_gronberg skrev:
JimmyAndersson skrev:
Fan snart åker fälgarna på smile
Väntar med spändhet smile

Det gör jag också. Ska provmontera fälgarna så fort däcken åkt på. Dock så är det lite för mycket grus på vägarna då det skadar fälgarna mycket.

skadar små grus fälgarna? kanske om man lägger dom ner haha men dom tar ju ingen stryk av att köra. inte ens i 200 kmh, då har du jävligt dåliga fälgar. Jag har lägre profil och större fälgar än dig och det är inga problem köra ens på grusväg.


4 586 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#862
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:
JimmyAndersson skrev:
Fan snart åker fälgarna på smile
Väntar med spändhet smile

Det gör jag också. Ska provmontera fälgarna så fort däcken åkt på. Dock så är det lite för mycket grus på vägarna då det skadar fälgarna mycket.

skadar små grus fälgarna? kanske om man lägger dom ner haha men dom tar ju ingen stryk av att köra. inte ens i 200 kmh, då har du jävligt dåliga fälgar. Jag har lägre profil och större fälgar än dig och det är inga problem köra ens på grusväg.

Mycket är väl att ta i. Men brukar alltid vänta tills dom sopat vägarna. karossen bli tillräckligt "blästrad" av 205orna som sitter på nu.
Senast redigerat av jocke_gronberg (6 mars 2012)


4 586 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#863
Nu körs bilen på grundladd igen. Troligtvis lider det mot renovering då vevhustrycket är högt vid ladd över 0.8 och uppåt. Men för att vara helt säker så kommer motorn få ett leek down test.


4 586 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#864
Ska ev hämta en ny motor till bilen nu helgen. B5234T3

Det är dock en automat passar den rakt ner i min bil ändå fast jag har manuell

Vet att jag måste byta svänghjulet.. Någon annat ?


2 174 Inlägg
8 mars 2012
#865
jocke_gronberg skrev:
Ska ev hämta en ny motor till bilen nu helgen. B5234T3

Det är dock en automat passar den rakt ner i min bil ändå fast jag har manuell

Vet att jag måste byta svänghjulet.. Någon annat ?

men vad har hänt med din andra motor den gick ju så jädrans bra?? har ja missat nått nu hehe.

Jag fråga ju dig om den drog nån olja hit och dit men det gjorde den inte sa du tongue

Du behöver endast byta svänghjulet på motorn, men passa på och byt packboxen mellan motor och låda, kostar inte många kronor, släng på lite lack på växellådan och motorns botten det ser extremt fräscht ut när man sätter ihop det.

Mvh kim


2 174 Inlägg
8 mars 2012
#866
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:

Det gör jag också. Ska provmontera fälgarna så fort däcken åkt på. Dock så är det lite för mycket grus på vägarna då det skadar fälgarna mycket.

skadar små grus fälgarna? kanske om man lägger dom ner haha men dom tar ju ingen stryk av att köra. inte ens i 200 kmh, då har du jävligt dåliga fälgar. Jag har lägre profil och större fälgar än dig och det är inga problem köra ens på grusväg.

Mycket är väl att ta i. Men brukar alltid vänta tills dom sopat vägarna. karossen bli tillräckligt "blästrad" av 205orna som sitter på nu.

jo det är sant, synd man inte kan ha så breda däck på 850, jag körde 225,40.18 på min 850 en gång i tiden, och det var lite för brett inte bra som du säger.


4 586 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#867
leak down test kommer göras inom kort. Ska bara låna kompisens kompressor


4 586 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#868
Gamla lamdan gick lite fet eller ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-be4cfdbb7d2098eb87f45402c3a4dfd4.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (11 mars 2012)


138 Inlägg
11 mars 2012
#869
Då kanske du har en del av felet där?


2 419 Inlägg
11 mars 2012
#870
Du ska nog inte förvänta dig att lambdan är gyllenbrun för sotar gör de ju! Kolla stiften hur de ser ut istället!


4 586 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#871
turboroger: En del men långt ifrån alla. Hade felkod på lamdan

strandberg31: Stiften är såklart kollade. Hade felkod på lamdan lampan lös lite till och ifrån.
Senast redigerat av jocke_gronberg (11 mars 2012)


2 174 Inlägg
11 mars 2012
#872
"lambda" lampan kan betyda 13 olika saker på volvo 850. och sådär ser "alla" lambor ut som gått mer än några tusen mil.

stift går ej kolla med blotta ögat det finns speciella maskiner som möter motstånd vid visst varvtal m.m men tror ej du har något sånt, stift kostar inget bara köpa nytt.

Lambdan blir lätt "förstörd" av en slutkörd turbo då den dränks i olja. jag har säkert bytt 5 lambdor genom åren bara pga dom blivit dränkta i olja när man kört slut en turbo. Det passerar ju ett par liter olja ner i avgassystemet då, och bräns fast.

går att värma dom med svetsen och rengöra med t röd funkar varje gång typ.  Men du hade redan köpt en ny såg jag.

831 kr är billigt, men man kan ge hälften även om det är en bosch huvudsaken är att det är rätt antal kablar, och sen inte löda dom, (har flera mekar sagt, men jag tvivlar) Tennet leder tydligen inte strömmen så snabbt som den ska göra till lamdan om man löder.

Hoppas du får iordning påt. men dom problemen du har är standard på alla 850 turbos, vet ingen som inte haft problem med sina.


4 586 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#873
hangman skrev:
"lambda" lampan kan betyda 13 olika saker på volvo 850. och sådär ser "alla" lambor ut som gått mer än några tusen mil.

stift går ej kolla med blotta ögat det finns speciella maskiner som möter motstånd vid visst varvtal m.m men tror ej du har något sånt, stift kostar inget bara köpa nytt.

Lambdan blir lätt "förstörd" av en slutkörd turbo då den dränks i olja. jag har säkert bytt 5 lambdor genom åren bara pga dom blivit dränkta i olja när man kört slut en turbo. Det passerar ju ett par liter olja ner i avgassystemet då, och bräns fast.

går att värma dom med svetsen och rengöra med t röd funkar varje gång typ.  Men du hade redan köpt en ny såg jag.

831 kr är billigt, men man kan ge hälften även om det är en bosch huvudsaken är att det är rätt antal kablar, och sen inte löda dom, (har flera mekar sagt, men jag tvivlar) Tennet leder tydligen inte strömmen så snabbt som den ska göra till lamdan om man löder.

Hoppas du får iordning påt. men dom problemen du har är standard på alla 850 turbos, vet ingen som inte haft problem med sina.

har mer hört att det är mer regel än undantag att man har olja i inloppsrör till turbo.

Stift är beställt borde komma nästa vecka.

Kollar efter annan bil så 850n inte behöver rulla så mycket ifall det är något allvarligt fel.

Körde med en väldigt dåligt turbo innan jag böt så vet hur fint det ryker om en sådan. wink
Senast redigerat av jocke_gronberg (11 mars 2012)


4 586 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#874
Usa blinkers åkte på idag och även en snyggare montering av nummerplåten fram.

Testade att köra ner slangen ifrån vevhusventilationen i en pet flaska. borrade ett hål i den och drog in slangen i mitten av flaskan. tog sedan en annan slang ner till luftröret. Körde några hård sväng med någon lägre ladd än tidigare.

Resultatet blev bra ingen olja alls i pet flaskan. Verkar som när laddet kommer över 1.0 bar som jag börjar få leak down. Går nu upp på 1.0 bar på 4 och 5 ans växel

Verkar som det är dags att sluta plåga bilstakaren med mycket ladd och snart slänga på 19 tummarna och njuta av sommaren som är påväg.

bilder kommer så fort dom sitter på.
Senast redigerat av jocke_gronberg (12 mars 2012)


4 586 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#875
Lämnade in däck och fälgar idag. Hämtar dom imorgon och då ska även framvagn o bakvagn ställas in.

Kommer vänta ett tag till innan dom åker på. Det är lite för kallt på kvällar/morgnar än.
Senast redigerat av jocke_gronberg (13 mars 2012)


230 Inlägg
13 mars 2012
#876
Låter kannon vi vill ha bilder! big_smile


4 586 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#877
åker på om 2-3 veckor

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-3575dc0a1d7cfa55b1c2be1c4c0b60ed.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (14 mars 2012)


1 679 Inlägg
14 mars 2012
#878
Fyfan vad snyggt yikes


138 Inlägg
14 mars 2012
#879
ser riktigt riktigt jäkla bra ut!



Sök