2871
Sök

Går min bil igenom besiktningen, volvo 940

190 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
tjaa..

ska nu besiktiga första bilen för första gången smile

och jag undrar om bilen går igenom men sista dämparen borttagen, det är en helt vanlig 940 gl..

sen tutan, provar dom alltid den? har en annan ratt utan tutknapp, så ska slänga dit en switch med en lapp där det står tuta.. men prövar dom alltid tutan?

sen asså vad gör dom på en besiktning? från det att man kör dit bilen och hur lång tid tar det? smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 augusti 2010
om bilen inte låter för mycke ska det gå bra.

ja tutan ska fungera och dom har alltid provat den när jag besat

2slow

Japan Quality
670 Inlägg
8 augusti 2010

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

KHRacing
8 augusti 2010
pinjegard skrev:
Hallo
Tror inte de godkänner att sista dämparen är borta. Brukar inte mäta avgas halten då.
Tutan har de aldrig kollat på mina bilar, men de ska göra det egentligen.

Besiktning brukar ta ca 15 min typ. De kollar alla lampor, vindrutetorkare och spolare mäter avgaserna,rost  etc. De kollar allt på bilen kan man säga.
Glöm ej varningstriangel. Tråkigt att åka dit för en sådan skit sak:)

Lycka till

Vad har avgashalten med sista dämparen att göra ? INGET.

bara där sitter en rörbit som de kan stoppa in mätaren i så mäter de såklart, annars får man en tvåa på det.

tutan brukar de kolla i den ögonblilcket de rullar ut genom porten för testrundan, mina tutor har de alltid kollat, de skall kolla tutan, inte "egentligen".

K

Saabifierad
2 031 Inlägg
8 augusti 2010
Har råkat ut för att dom kollar tutan rätt ofta, har även fått nedslag på det, det blir en 2:a eller underkänt så måste det vara fixat snarast, du behöver inte göra en ombesiktning men blir du tagen på en flygande inspektion så kommer dom kolla tutan om dom fått rätt information i sin dator.

Edit: 2:a eller 1:a, kommer inte ihåg hur det gamla siffersystemet fungerade, verkade betydligt enklare än dagens iallafall.
Senast redigerat av Slash (8 augusti 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

679 Inlägg
8 augusti 2010
Tutan brukar dom alltid kolla , det där men dämparen tror jag inte dom bryr sig , har du bara ersatt dämparen med ett rakt rör ut vid kofångaren bryr dom sig nog inte , besikta min volvo 740 med 2,5 system och en liten simons dämpare , inga problem

1 210 Inlägg
8 augusti 2010
Där har du en liten lista om vad dom brukar kolla osv.. sen ta de lugnt de är inte värre än så,att din bil får en ombesiktning... smile 

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … t&m=31

190 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
haha okeej tack så mycket big_smile

är inte nervös, bilen har gått 1,4 mil sen senaste besiktningen wink

men tänkte bara ifall dom gnäller på dämparen, men har rör bitar o slutrör som ska fixas nu smile

sen har jag fixat en knapp till tutan, så ska koppla in den bara smile

så tack så mkt för all info wink det ska nog gå bra smile

1 210 Inlägg
8 augusti 2010
maccan92 skrev:
haha okeej tack så mycket big_smile

är inte nervös, bilen har gått 1,4 mil sen senaste besiktningen wink

men tänkte bara ifall dom gnäller på dämparen, men har rör bitar o slutrör som ska fixas nu smile

sen har jag fixat en knapp till tutan, så ska koppla in den bara smile

så tack så mkt för all info wink det ska nog gå bra smile

Såg att du var ifrån Kramfors.. där är dom gnälliga enligt min erfarenhet wink så lika bra att fixa de som du var orolig för..

smile  lycka till

Sök