2813
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
687 860 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
30 maj 2012
#781
Mack skrev:
Update!

120530



Ja vad säger du Mervolic..det där gick ju mindre bra att koppla in, när man inte har alla grejer..haha..

Har fått paket från do88 nu dessutom. Så i morgon skall jag införskaffa nya slangklämmor till de nya slangarna.

Dessutom skall jag köpa ett relä man tydligen behöver för att kunna koppla in xenonet..det hade ju inte gjort nåt om de hade informerat om det på H2m-racing när jag köpte kittet..

Tror det blir lite nya slip-papper dessutom.
Är du säker på det? Jag har kopplat både hel och halvljus UTAN reläsats smile Bara att plugga in mot original kablaget smile gjort på ca 15 min exkl. ballast placering.

EDIT: H4 dvs. Bixenon behöver ha reläsats.
Senast redigerat av AD_ (30 maj 2012)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Forummoderator
26 296 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#782
AD_ skrev:
Mack skrev:
Update!

120530



Ja vad säger du Mervolic..det där gick ju mindre bra att koppla in, när man inte har alla grejer..haha..

Har fått paket från do88 nu dessutom. Så i morgon skall jag införskaffa nya slangklämmor till de nya slangarna.

Dessutom skall jag köpa ett relä man tydligen behöver för att kunna koppla in xenonet..det hade ju inte gjort nåt om de hade informerat om det på H2m-racing när jag köpte kittet..

Tror det blir lite nya slip-papper dessutom.
Är du säker på det? Jag har kopplat både hel och halvljus UTAN reläsats smile Bara att plugga in mot original kablaget smile gjort på ca 15 min exkl. ballast placering.

EDIT: H4 dvs. Bixenon behöver ha reläsats.
Jag har ingen aning..därför jag tar till hjälp, haha. Nu är det ju H7 på V70:in..vet inte om det spelar in eller inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
30 maj 2012
#783
Jo, det går att koppla utan reläsats också, men för att göra det snyggt krävs lite mer än vad vi hade. Och dessutom är det lika bra att köpa en reläsats då det ger bättre ström till ballasterna. smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
30 maj 2012
#784
Mack skrev:
AD_ skrev:
Mack skrev:
Update!

120530



Ja vad säger du Mervolic..det där gick ju mindre bra att koppla in, när man inte har alla grejer..haha..

Har fått paket från do88 nu dessutom. Så i morgon skall jag införskaffa nya slangklämmor till de nya slangarna.

Dessutom skall jag köpa ett relä man tydligen behöver för att kunna koppla in xenonet..det hade ju inte gjort nåt om de hade informerat om det på H2m-racing när jag köpte kittet..

Tror det blir lite nya slip-papper dessutom.
Är du säker på det? Jag har kopplat både hel och halvljus UTAN reläsats smile Bara att plugga in mot original kablaget smile gjort på ca 15 min exkl. ballast placering.

EDIT: H4 dvs. Bixenon behöver ha reläsats.
Jag har ingen aning..därför jag tar till hjälp, haha. Nu är det ju H7 på V70:in..vet inte om det spelar in eller inte.
Det ska inte spela någon roll. Utan det skall bara vara att ta + och - från ballasten och koppla in det rätt i kontakten i bilen. Sedan koppla in lampan i ballasten och slå på smile Så körde jag. Funkat klockrent hela vintern.
Det som är fördel med relä är att strömmen går från batteriet och man slipper den lilla extra belastningen på original elsystemet.

Man måste även borra hål i täcklocket för att kablarna ska kunna komma ut till ballasten och tillbaka in till lampan.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Yawn...
3 151 Inlägg
30 maj 2012
#785
AD_ skrev:
Det ska inte spela någon roll. Utan det skall bara vara att ta + och - från ballasten och koppla in det rätt i kontakten i bilen. Sedan koppla in lampan i ballasten och slå på smile Så körde jag. Funkat klockrent hela vintern.
Det som är fördel med relä är att strömmen går från batteriet och man slipper den lilla extra belastningen på original elsystemet.

Man måste även borra hål i täcklocket för att kablarna ska kunna komma ut till ballasten och tillbaka in till lampan.
Det såg inte ut att passa alls med den kontakten som satt i V70:n...men det är möjligt att det gör det. Det såg dock ut som om man skulle behöva någon form av adapter för själva bilens kontakt är fyrkantig medan ballastens anslutning är avrundad, om du förstår vad jag menar?

Dock är det inte en så liten belastning, det är ändå ca 11 Ampere per ballast. Det ger rätt så stor värmeutveckling och därför anser jag att det är bättre att använda ett relä, vars kablar är dimensionerat för den strömstyrkan... Men det betyder inte att det inte fungerar att koppla utan relä... Däremot är det skillnad på 'fungerar' och 'vad som är bäst'. wink

Yawn...
3 151 Inlägg
30 maj 2012
#786
Dock skulle jag ju kunna snickra ihop en adapter väldigt lätt, om du tycker att det vore bättre Mack? Har ju grejerna hemma..

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
30 maj 2012
#787
Mervolic skrev:
AD_ skrev:
Det ska inte spela någon roll. Utan det skall bara vara att ta + och - från ballasten och koppla in det rätt i kontakten i bilen. Sedan koppla in lampan i ballasten och slå på smile Så körde jag. Funkat klockrent hela vintern.
Det som är fördel med relä är att strömmen går från batteriet och man slipper den lilla extra belastningen på original elsystemet.

Man måste även borra hål i täcklocket för att kablarna ska kunna komma ut till ballasten och tillbaka in till lampan.
Det såg inte ut att passa alls med den kontakten som satt i V70:n...men det är möjligt att det gör det. Det såg dock ut som om man skulle behöva någon form av adapter för själva bilens kontakt är fyrkantig medan ballastens anslutning är avrundad, om du förstår vad jag menar?

Dock är det inte en så liten belastning, det är ändå ca 11 Ampere per ballast. Det ger rätt så stor värmeutveckling och därför anser jag att det är bättre att använda ett relä, vars kablar är dimensionerat för den strömstyrkan... Men det betyder inte att det inte fungerar att koppla utan relä... Däremot är det skillnad på 'fungerar' och 'vad som är bäst'. wink
Nja, inte riktigt. Är det kabelskor du menar? För du borde ju kunna sätta två flatstiftshyslor in original kontakten på bilen. För de kabelskorna jag menar sitter i gummitätningen tillsammans med lampan. Iaf på mitt kitt. Jag skulle kunna fixa en bild på hur mitt är kopplat om det underlättar smile

Precis wink Det är ju helt klart bäst med relä, det säger jag inget emot. Men för enkelhetens skulle struntade jag i det smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Yawn...
3 151 Inlägg
30 maj 2012
#788
AD_ skrev:
Nja, inte riktigt. Är det kabelskor du menar? För du borde ju kunna sätta två flatstiftshyslor in original kontakten på bilen. För de kabelskorna jag menar sitter i gummitätningen tillsammans med lampan. Iaf på mitt kitt. Jag skulle kunna fixa en bild på hur mitt är kopplat om det underlättar smile

Precis wink Det är ju helt klart bäst med relä, det säger jag inget emot. Men för enkelhetens skulle struntade jag i det smile
Jaha, så det går att koppla på dem också? Då lärde jag mig något nytt då. Då behövs ju inte någon adapterkabel ens.

Ja, Mack får avgöra vilket som ska användas. Med ett relä får man ju lite snabbare uppstartstider också. smile

Forummoderator
26 296 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#789
Mervolic skrev:
AD_ skrev:
Nja, inte riktigt. Är det kabelskor du menar? För du borde ju kunna sätta två flatstiftshyslor in original kontakten på bilen. För de kabelskorna jag menar sitter i gummitätningen tillsammans med lampan. Iaf på mitt kitt. Jag skulle kunna fixa en bild på hur mitt är kopplat om det underlättar smile

Precis wink Det är ju helt klart bäst med relä, det säger jag inget emot. Men för enkelhetens skulle struntade jag i det smile
Jaha, så det går att koppla på dem också? Då lärde jag mig något nytt då. Då behövs ju inte någon adapterkabel ens.

Ja, Mack får avgöra vilket som ska användas. Med ett relä får man ju lite snabbare uppstartstider också. smile
Med tanke på alla kloka ord som skrivs i tråden - tackar för det såklart - så låter det ju som att ett relä inte skadar, snarare tvärtom, så det är väl lika bra att jag köper ett sådant så blir det bra sen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
30 maj 2012
#790
Mack skrev:
Med tanke på alla kloka ord som skrivs i tråden - tackar för det såklart - så låter det ju som att ett relä inte skadar, snarare tvärtom, så det är väl lika bra att jag köper ett sådant så blir det bra sen?
Jo, det är ju att föredra, tycker jag. Det är ju dimensionerat rätt, och med rätt säkring. Att byta till en tåligare säkring i bilens originalsystem är inte att rekommendera, för Volvo har ju räknat på det där med kabeldimensionerna när de byggde bilen... Med ett relä slipper man oroa sig för kabelbrand etc. smile

Forummoderator
26 296 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#791
Mervolic skrev:
Mack skrev:
Med tanke på alla kloka ord som skrivs i tråden - tackar för det såklart - så låter det ju som att ett relä inte skadar, snarare tvärtom, så det är väl lika bra att jag köper ett sådant så blir det bra sen?
Jo, det är ju att föredra, tycker jag. Det är ju dimensionerat rätt, och med rätt säkring. Att byta till en tåligare säkring i bilens originalsystem är inte att rekommendera, för Volvo har ju räknat på det där med kabeldimensionerna när de byggde bilen... Med ett relä slipper man oroa sig för kabelbrand etc. smile
Precis. Och sånt undviker man ju gärna..
Särskilt jag som har sån jäkla respekt för sånt som har med el att göra!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
30 maj 2012
#792
Det ska man ha, men inte till överdrift... Hehe.

Forummoderator
26 296 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#793
Mervolic skrev:
Det ska man ha, men inte till överdrift... Hehe.
Nej det är sant, haha.
Men tycker man det är obehagligt att bara lyfta på pluspolen på batteriet så..är det som det är..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
31 maj 2012
#794
Senast redigerat av teamvolvoracing (31 maj 2012)

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 296 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#795
teamvolvoracing skrev:
sett de här? här ha du ju en beskrivning om hur de gör oxå!
http://www.risetrade.se/sv/produkter/lj … aster.html
http://www.risetrade.se/sv/produkter/lj … n-kit.html
Nope..det där hade jag faktiskt inte sett.
Tack för länkarna.
Aja, ska ju ändå ut på ärenden senare idag så det är ju ingen resa i onödan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
31 maj 2012
#796
dock tycker ju jag att du ska satsa på 35w i halvlyset och 55w i hel sen när du ha skaffat nya lyktor, då ha du nog me ljus så du klara dig utan extra lysen till en bit fram i vinter iaf för 2 55w + 2 35w tända samtidigt ger rätt ok lyse

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 296 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#797
teamvolvoracing skrev:
dock tycker ju jag att du ska satsa på 35w i halvlyset och 55w i hel sen när du ha skaffat nya lyktor, då ha du nog me ljus så du klara dig utan extra lysen till en bit fram i vinter iaf för 2 55w + 2 35w tända samtidigt ger rätt ok lyse
Jajo men..jag vill som inte konvertera halvljuset. Har varken behovet eller viljan, men jag förstår vad du menar såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trucker
1 220 Inlägg
31 maj 2012
#798
vänta bara tills de bli typ höst å du slår av helljuset, blir BÄCKSVART! talar av egen erfarenhet fått ställt mig på bromsen då ja inte sett nånting

Vissa är bara bättre än andra!

Forummoderator
26 296 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#799
teamvolvoracing skrev:
vänta bara tills de bli typ höst å du slår av helljuset, blir BÄCKSVART! talar av egen erfarenhet fått ställt mig på bromsen då ja inte sett nånting
Haha..den dagen den sorgen.
Frågan är hur ljusbilden blir angående halvljuset..det är det jag oroar mig för mest.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Yawn...
3 151 Inlägg
31 maj 2012
#800
Jag instämmer med teamvolvoracing... Har även jag råkat ut för det där med kolmörker när man slår av konverterat helljus. big_smile "Var tusan tog halvljuset vägen..?!..jaha, där är det..".

Ljusbilder är i stort sett omöjligt att veta förrän man provat. Xenonlamporna tar ju upp lite mer plats än halogenlamporna så själva brännpunkten förflyttas ju och därmed ändras ljusbilden - ibland mycket, ibland lite. Ibland till det bättre - ibland till det sämre. Ibland passar det att konvertera halvljuset, och ibland blir det helt sjukt.

Helljuset är det lite hur som med, där får man nästan alltid en förbättring. Det kompletteras ju av halvljuset. Det enda problemet som kan uppstå (t ex blir det så på en MB E230 från omkring '96) är att det bildas som en jätteupplyst pöl 4-5 meter framför bilen men att det inte blir så mycket spridning på ljuset.

Det är helt enkel bara att prova och se - antingen blir man nöjd, eller så blir man det inte. smile
Senast redigerat av Mervolic (31 maj 2012)


Sök