3432
Sök

Macks: Volvo V70 '-98 **AWD**..Civilcop..ich..**..småpillar..*

Småpyssel med en Volvo V70 AWD - 98. Inget mastodontbygge. Bara förfining och personifiering av en annars perfekt kombibil.

Forummoderator
692 884 Visningar
Projektet avslutat 19 oktober 2016
Forummoderator
26 414 Inlägg
4 december 2015
Trådstartare
Update!

151204

Situationen avvärjd. Ehm..vet inte riktigt om V70:in kände sig ensam eller vad det nu var, men efter att ha gjort en så kallad "norsk reset" så slocknade motorelektroniklampan och den verkar inte vilja tända igen..puuh!

Härligt när bilar lagar sig själva, är det enda jag har att säga om saken!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 414 Inlägg
11 december 2015
Trådstartare
Update!

151211

Så kul skulle man ju inte ha. Motorelektroniklampan tändes igen, och denna gång vid en start - alltså inte i ett gupp som sist.
Har bråkat som fasen med min telefon angående just det här. Anledningen är att jag sedan länge har Torque PRO och en sån här felkodsläsare som jag vet funkade till gamla telefonen, men fram till nu har det inte velat fungera.
Grannarna måste ha funderat på vad fasen jag höll på med tidigare ikväll när jag sprang ut, satte mig i bilen och stod på tomgången, för att sedan springa in igen..för att sen komma ut snart igen och göra om allt om och om igen.

MEN - nu funkar det. Var tvungen att para ihop mojängerna två gånger..eller ja..två separata gånger.
Felkoden som kommer upp är; P0108. Mapsensor säger en del sidor på internet men kan även vara luftläckage med trasiga slangar kring vevhusventilationen.

And the search goes on.

2 712 Inlägg
11 december 2015
Jag tror det var den felkoden vi hade på en S70.. Var en 2.4 så det är väl samma motor du har då? wink

Den har en liten vevhus slang eller vad man ska kalla det... Under insuget.. Trångt och jävligt.. O vår lärare som jobbade på Volvo i över 25 år sa de är vanligt att dem går sönder smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 414 Inlägg
11 december 2015
Trådstartare
amoreex skrev:
Jag tror det var den felkoden vi hade på en S70.. Var en 2.4 så det är väl samma motor du har då? wink

Den har en liten vevhus slang eller vad man ska kalla det... Under insuget.. Trångt och jävligt.. O vår lärare som jobbade på Volvo i över 25 år sa de är vanligt att dem går sönder smile

Jag har en 2.5, så nära i alla fall.

Har också läst om den där slangen. Om du menar den som går upp mellan benen på insuget..så att säga..så är den bytt och hel. Men du kanske menar någon annan?

2 712 Inlägg
11 december 2015
Mack skrev:
amoreex skrev:

Har också läst om den där slangen. Om du menar den som går upp mellan benen på insuget..så att säga..så är den bytt och hel. Men du kanske menar någon annan?

Ja men det är väl mer eller samma motor om jag inte missminner mig? smile

Jag minns inte exakt vilken det var.. men det kan ha varit den. kan varit en annan, ta och känn efter och se om du hittar fler slangar där smile

Börja annars med att kolla LMM hur den mår, brukar gå att kolla med en multimeter om funktionen är OK eller inte smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Forummoderator
26 414 Inlägg
11 december 2015
Trådstartare
amoreex skrev:
Mack skrev:
amoreex skrev:

Jag minns inte exakt vilken det var.. men det kan ha varit den. kan varit en annan, ta och känn efter och se om du hittar fler slangar där smile

Börja annars med att kolla LMM hur den mår, brukar gå att kolla med en multimeter om funktionen är OK eller inte smile

Det är nog ungefär samma skulle jag tro.
Kikade i morse och försökte lokalisera den här sensorn som tydligen skall finnas vid påfyllningen till spolarvätskan men blev tyvärr inget klokare. Klart det fanns grejer där, kablar och allt möjligt men inget såg konstigt ut i min värld.
Om Lmm:en är dålig så torde han väl gå dåligt?(vilket han underligt nog inte gör på något sätt)

Edit: Oerhört tack för tipsen dock. Alltid trevligt att bolla idéer!
Senast redigerat av Mack (11 december 2015)

Yawn...
3 151 Inlägg
12 december 2015
Mack skrev:
amoreex skrev:
Mack skrev:

Kikade i morse och försökte lokalisera den här sensorn som tydligen skall finnas vid påfyllningen till spolarvätskan men blev tyvärr inget klokare. Klart det fanns grejer där, kablar och allt möjligt men inget såg konstigt ut i min värld.
Om Lmm:en är dålig så torde han väl gå dåligt?(vilket han underligt nog inte gör på något sätt)

Inte alltid det märks helt väl om LMM är trasig, eller på väg att bli trasig. Jag kan ta med mig multimetern nån dag så kan vi mäta en snabbis och se. Jag skulle ändå vilja låna din felkodsläsare en sväng, så nu har jag ju en ursäkt till det också då. roll

Forummoderator
26 414 Inlägg
12 december 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Mack skrev:
amoreex skrev:

Inte alltid det märks helt väl om LMM är trasig, eller på väg att bli trasig. Jag kan ta med mig multimetern nån dag så kan vi mäta en snabbis och se. Jag skulle ändå vilja låna din felkodsläsare en sväng, så nu har jag ju en ursäkt till det också då. roll

Självklart får du låna den. Inga problem!
Lustigt..släckte ju lampan med felkodsläsaren igår morse och körde till och från jobbet inatt utan att den tändes.
Går det troll i bilen..?

Forummoderator
26 414 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
Update!

Blir inte uppdaterat här så ofta. Har tänkt på just denna tråd ganska ofta på sistone och jag funderar ärligt på att lägga ner den.
Nog för att där händer saker - om än att det inte är ofta - men det är enligt mig bara inte tillräckligt intressanta saker.
Nyligen hände visserligen detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-8bfc03d9b3ed171b89c36e1515de8e11.jpg

..vilket var ganska trevligt om man får säga det själv. V70:in må ha sina mil på nacken..eller hur man nu säger..men han funkar sannerligen bra än idag.
Men det är som inte så spännande att räkna milen. Jag plastar inte någon inredning eller bygger kjolpaket eller liknande. Det är bara såna små saker som kommer till.
Bakdämparna blev ju äntligen utbytta, och även om det tar emot att säga det så har man ju gått på en nit igen. Nu menar jag inte dom nya för dom funkar alldeles ypperligt men jag menar dom gamla, de jag köpte begagnade. De som enligt säljaren var i stort sett nya men som visade sig vara samma skrot och korn som alla dom andra jag köpt och upptäckt att dom varit - skrot.
Men nu är det slut på detta kapitel med stötdämparna. Alla fyra är numer utbytta och det känns riktigt bra.
Närmare våren till skall jag skaffa en ny uppsättning däck till Titan-fälgarna - då det som bekant inte bara var snedslitet det ena utan dessutom uppenbart påkört och därmed punka! - så kanske det går att få in en i alla fall liten slant för dom andra tre däcken. Vi får se.
Men ja..i övrigt. Vad händer i övrigt i framtiden?
Ska väl kanske tona rutorna lite mer seriöst, byta den spruckna frontkorgen efter min krock med råddjuret - funderar till och med på att - fyyyy mig för att jag ens tänker tanken - konvertera halvljuset till xenon..men vi får se.

Menmen. Står i valet och kvalet att lägga ner den här tråden faktiskt, och jag tror många förstår mig.
Har ju 240:in som står och väntar hemma hos pappa, för att inte glömma Mazdan som myser i mitt garage!

Påstängd
1 197 Inlägg
28 februari 2016
Kör faktiskt 55w xenon i V70in och det bländar inte mer än nån med originalxenon. smile
Funkar riktigt bra när man har projektorlinser!

Forummoderator
26 414 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
siiimooon skrev:
Kör faktiskt 55w xenon i V70in och det bländar inte mer än nån med originalxenon. smile

Är just på grund av dessa projektorlinser jag tror på konverteringen. Annars hade jag verkligen inte ens tänkt tanken.
Har ju besiktigat med dessa xenonlook-lampor som verkligen lyser blåvittaktigt och inte ett ord så..hm.
Tål att funderas på.

Påstängd
1 197 Inlägg
28 februari 2016
Mack skrev:
siiimooon skrev:

Är just på grund av dessa projektorlinser jag tror på konverteringen. Annars hade jag verkligen inte ens tänkt tanken.
Har ju besiktigat med dessa xenonlook-lampor som verkligen lyser blåvittaktigt och inte ett ord så..hm.
Tål att funderas på.

Jag sätter i halogen till besiktningen ändå, men tror nästan det skulle slinka igenom med xenon också för det blir så bra ljusbild och allt. smile
Kör iofs 35w bi-xenon i 940in med och det bländar inte heller värre än nån annan. smile

Forummoderator
26 414 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
siiimooon skrev:
Mack skrev:
siiimooon skrev:

Tål att funderas på.

Jag sätter i halogen till besiktningen ändå, men tror nästan det skulle slinka igenom med xenon också för det blir så bra ljusbild och allt. smile
Kör iofs 35w bi-xenon i 940in med och det bländar inte heller värre än nån annan. smile

I och med glasen på en 940 så förstår jag att du besiktigar med halogen, hehe.

Påstängd
1 197 Inlägg
28 februari 2016
Mack skrev:
siiimooon skrev:
Mack skrev:

Tål att funderas på.

I och med glasen på en 940 så förstår jag att du besiktigar med halogen, hehe.

Jo det kan nog bli sura miner på besiktningen annars.. smile

Forummoderator
26 414 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Jag Tror att din teori kan stämma ändå, har läst förut att oljan kan rinna ner via gängorna.(om jag minns rätt)
Men det Mervolic talar ju emot det och det. Men som sagt, jag är inte säker wink

Men om det fortsätter komma olja där så är det ett par o-ringar mellan ventilkåpan och toppen som är dåliga.

Update!

160506

Händer ju inte så mycket med V70:in numer. Har fått på nya sommardäck - blev däck från Landsail på grund av den tighta budgeten - och lite allmänt småfix men i övrigt är han precis som förut.
Är väl lite därför jag fortfarande funderar på att lägga ner den här tråden. Känns som att man då kan lägga krutet på dom andra i stället..för det behövs! (skäms bara jag tänker på det)

Måste dock kolla upp det här ovanstående problemet tror jag. Det har liksom förvärrats med tiden. Förr hände det när bilen hade stått i ett par dagar att han puffade lite blårök när man startade men nu är det mest varje gång..men som sagt..bara när man startar. Aldrig under körning.
Dessutom går han finfint. Inga hack, inget hickande eller lallande. Inget nämnvärt tickande på tomgången..inget. Bara detta blårykande vid start.

Forummoderator
26 414 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
Update!

160608

Skriver inte här så ofta numer..funderar fortfarande på att lägga ner den här tråden men här kommer ett litet inlägg i alla fall.
Var över till min gode vän Adde ikväll och fick hjälp med att byta ventilkåpspackningen på V70:in. För dom som vet så är det lite svårare än på en simpel B230. I ärlighetens namn höll jag inte koll själv på allt som behövdes plockas bort för att det skulle vara möjligt att limma dit nytt material..men kamremmen med spännare lossades, en sjujäkla massa skruvar, röret till turbon och lite annat. Sen blev det till att bända lite för att komma förbi övre motorfästet - som jag tolkade lite som en genväg men jag vet inte..litar blint på Adde i det här fallet - och väl löst så fick jag äran att ta bort allt det gamla materialet.

Väl ihopsatt så startade glädjeligen bilen igen. Allt kändes helt okej förutom ett liiiitet litet missljud som jag inte kunde lokalisera. Tänkte att det försvinner nog. Nästan hemma så började han pissa olja. Eller pissa och pissa..det var som att någon hade satt kniven i honom och en artär sprajade gatan under..och sedan la det av.
Mystiskt som fasen.
Fyllde på med lite mer olja och körde sista biten hem..inget hände. Inget läckage, ingenting.
Ska provköra lite mer i morgon och se hur det håller.

Håll tummarna!

2 030 Inlägg
9 juni 2016
ja det är många skruvar till ventilkåpan kan man säga!

Konstigt att den ska pissa olja och sen helt plötsligt är det bra igen! hmm

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

Forummoderator
26 414 Inlägg
9 juni 2016
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
ja det är många skruvar till ventilkåpan kan man säga!

Konstigt att den ska pissa olja och sen helt plötsligt är det bra igen! hmm

Jo skitkonstigt.
Har fyllt på mer idag och provkört. Tog först en kortare runda och sedan en längre.
Kändes okej. Droppar lite men jag tror det kom från oljepåfyllningslocket som låg och hoppade. Fick bända till flärparna undertill så gick det att dra dit riktigt igen. Hade kommit ut en hel del olja härifrån.

Blårök i alla fall inget idag när man startade..pepparpeppar!

Yawn...
3 151 Inlägg
9 juni 2016
Gött smile

Forummoderator
26 414 Inlägg
9 juni 2016
Trådstartare
Mervolic skrev:
Gött smile

Sannerligen!
Vore attan så skönt att ha detta bakom sig nu, lagomt till semestern och allt.
Fan om bilen skär eller nåt bara..vore mardrömmen.
Men då är det en Oskar som får påringning, och frågan om denne har en Audi att låna ut..hahaha..

Sök