3450
Sök

Fråga om basar storleksmässigt samt fråga om RE Audio SR 15 D2.

1 150 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Tja...

Som sagt, varför väljer en del 12" och en del 10"? Vad är den faktiska skillnaden?

Ska fixa mig ett par nya basar om ett tag, har fram tills nu kört med två st Mutant 10" som funkat riktigt bra. Men nu är jag lite inne på Mutants nya serie 12", men vet inte om jag ska köra på de eller fortsätta med 10".

/S_Henjer

Edit:
Ändrade topic från Varför välja 12" basar framför 10" basar -> Fråga om basar storleksmässigt samt fråga om RE Audio SR 15 D2. Frågan om basen ligger längre ner i tråden..
Senast redigerat av S_Henjer (9 augusti 2010)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 562 Inlägg
9 augusti 2010
du får ett djupare ljud av tolvorna.

1 150 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
du får ett djupare ljud av tolvorna.

Det blir alltså enkelt sagt "mer" bas med en 12" än en 10"?

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 562 Inlägg
9 augusti 2010
dom brukar säga de, tror 12 lämpar sig mer till metal och 10 till techno trance.
Senast redigerat av mange_240 (9 augusti 2010)

400 Inlägg
9 augusti 2010
Mnja, 12" har större konarea och flyttar därmed mer luft. Vilket i teorin betyder mer ljudtryck.

Man kan egentligen inte dela upp dem på annat vis. En 10" bas kan vara bättre än en 12" bas på vilket område som helst, och vise versa. Det beror på så mycket annat också, hur de är uppbyggda osv.

Dock är det lättare att bygga en mindre bas så den fungerar bättre med "snabb och snärtig bas" så som hårdrock t.ex. Så speciellt om man kollar på billigare basar så hänger ofta den mindre basen i serien med bättre till snabb bas. Väldigt ofta fungerar de ändå i princip lika bra båda två, så då är det som sagt bara storleken som skiljer.

Denna diskussionen kan pågå i evigheter, och det finns egentligen inget egentligt svar på din fråga. Det beror på så mycket annat än bara konstorleken.

Men i DITT fall, skulle JAG köpa 10":arna om jag ville lyssna mest på snabbare musik, och 12":arna om jag är mer för hiphop/trance osv. Kollar man på 2 olika stora basar i samma serie är det oftast så et ligger till. Obs, ingen regel alls, det finns väldigt många undantag, men just då det gäller mutanterna är jag nästan säker på det.

Råkar du ha en låda liggandes till 10" som är bra och skulle passa åt de nya (med modifikation) så kanske det är lika bra att satsa på dom så slipper du undan med mindre jobb.

Mvh. Jonatan

21 761 Inlägg
9 augusti 2010
Man kan egentligen inte säga att en 12" alltid ger mer och djupare bas än en 10", riktigt så enkelt är det inte. En 12" har större konarea än 10" och på så sätt kan den flytta mer luft (om båda har lika lång slaglängd), vilket borde ge högre ljud i teorin.

Det man dock kan säga är att om man jämför 12" och 10" av samma märke och inom samma modellserie, då brukar 12" ofta kunna spela aningen djupare och högre. Mer än så kan man inte generalisera tycker jag, det kan nämligen vara stor skillnad mellan olika märken och storlekar. smile

400 Inlägg
9 augusti 2010
Drönirettab fick det mycket enklare förklarat än jag ser jag smile

Mvh. Jonatan

1 150 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Okej, jag förstår. Det JonatanR skrev om lådan, du har rätt. Jag slipper ju jobbet, men om de nu blir så att jag köper nya basar så ska jag nog satsa på att göra lite snyggt i skuffen med;)

Tack ska ni ha!

a slice of lemon
and a shot tequila..

400 Inlägg
9 augusti 2010
S_Henjer skrev:
Okej, jag förstår. Det JonatanR skrev om lådan, du har rätt. Jag slipper ju jobbet, men om de nu blir så att jag köper nya basar så ska jag nog satsa på att göra lite snyggt i skuffen med;)

Tack ska ni ha!

Gillas! smile

Mvh. Jonatan

215 Inlägg
9 augusti 2010
S_Henjer skrev:
Tja...

Som sagt, varför väljer en del 12" och en del 10"? Vad är den faktiska skillnaden?

2 tum lol

1 150 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Punti skrev:
S_Henjer skrev:
Tja...

2 tum lol

wink Dagens skämt. 1p.

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Är det någon som har någon erfarenhet eller känner till något om RE Audio SR 15 D2. Blev lite sugen på en sådan innan när jag satt och letade innan. Postar även lite spec. på basen.

Storlek: 15"
Talspolar: 2x2ohm
Effekt: 350 wrms / 1000 w peak
Känslighet: 87.6dB / 1w / 1m

Qes: 0,45
Qms: 4,87
Qts: 0,41
Fs: 23 Hz
Vas: 203 L
Xmax: 18mm ( peak to peak 36mm )
Sd: 810cm2
Re: 1,8ohm
Bl: 14,35

Skulle jag klara mig med ett Monoblock på 300-600 wrms, till denna basen?

a slice of lemon
and a shot tequila..

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
3 466 Inlägg
9 augusti 2010
En större bas brukar dessutom ha större magnet och ibland även större spole, med andra ord, starkare motor till att kontrollera den något tyngre konen.. Med andra ord är skillnaden ofta mycket mindre än man tror.. Det finns dessutom 15" som är betydligt rappare än vissa 10".

Man kan ju dessutom tänka på att en större bas har högre känslighet, alltså spelar den i teorin högre med samma effekt. Och dessutom brukar effekttåligheten ligga något högre på en större bas..

Har du plats, så satsa hellre på en rapp 15" än en 10" eller 12". Och kom ihåg att även en rapp 15" ofta ger bättre djupbas än en mindre bas.

Fördelen med att välja en stor bas ex 1st 15" istället för 2st 10" av samma serie är dels att det blir billigare, du behöver lite drygt hälften av effekten som tiorna vill ha och du har ungefär samma konarea.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 150 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Stickan skrev:
och frågan om re sr 15 d2 löd?

Jag postade ett inlägg bara några sekunder innan ditt, så du missade nog det precis. Ändrade rubriken innan jag postade frågan, dumt av mig. wink

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
En större bas brukar dessutom ha större magnet och ibland även större spole, med andra ord, starkare motor till att kontrollera den något tyngre konen.. Med andra ord är skillnaden ofta mycket mindre än man tror.. Det finns dessutom 15" som är betydligt rappare än vissa 10".

Man kan ju dessutom tänka på att en större bas har högre känslighet, alltså spelar den i teorin högre med samma effekt. Och dessutom brukar effekttåligheten ligga något högre på en större bas..

Har du plats, så satsa hellre på en rapp 15" än en 10" eller 12". Och kom ihåg att även en rapp 15" ofta ger bättre djupbas än en mindre bas.

Fördelen med att välja en stor bas ex 1st 15" istället för 2st 10" av samma serie är dels att det blir billigare, du behöver lite drygt hälften av effekten som tiorna vill ha och du har ungefär samma konarea.

Låter bra.. Vad tror du om en RE Audio SR 15 D2 då? Postade lite spec. om den lite tidigare i tråden..

a slice of lemon
and a shot tequila..

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 augusti 2010
S_Henjer skrev:
M_icke_ skrev:

Låter bra.. Vad tror du om en RE Audio SR 15 D2 då? Postade lite spec. om den lite tidigare i tråden..

Bra prisvärd bas som jag har lite extra värme i hjärtat till. den ser lite klen ut men spelar gott som f-n.
Iaf den med vanlig svart pappkon o platt dammkåpa.

75-85L låda hade ja till den och en 6" aeroport med ca 20cm rör i mitten + trattarna.
Går o ha större låda med men mindre hade ja inte rekommenderat.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 785 Inlägg
10 augusti 2010
M_icke_ skrev:

Tycker att du generaliserar väldigt mycket kring element med större kornarea. För det första finns det många element som har exakt samma motorstorlek i samma modellserie 12" som 15".

Bättre djupbas i en 15" än flera 10"? Skulle inte tro det haha........ tycker du ska räkna ut vilket som ger störst konarea en 15" eller 2st 10".

Avslutningsvis är det en enorm skillnad mellan baselementen på marknaden idag. Så skillnaden är enorm bara från en 12" till en annan 12".

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

4 693 Inlägg
10 augusti 2010
Största skillnaden blir nog i volymen på lådan då man kan välja väldigt djupspelade 10" basar som vill ha liten låda, eller rappa 15" som vill ha stora lådor.

Booyakasha!

400 Inlägg
10 augusti 2010
dbjanoz skrev:
Bättre djupbas i en 15" än flera 10"? Skulle inte tro det haha........ tycker du ska räkna ut vilket som ger störst konarea en 15" eller 2st 10".

2st 10" = 1st ~13.5" ? eller?

Och vart ville du isf komma med den meningen? Hänger inte riktigt med, därför jag frågar smile

Mvh. Jonatan

Sök