3265
Sök

Köpråd - Ny vardagsbil 0-100 000

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2010
#21
sparren skrev:
Tack för infon!

Jag har läst lite på olika forumtrådar och det verkar som Alfan kräver lite mer av sin ägare när det gäller ekonomi för täta kamremsbyten, dyra tändstift, oljebyten och tillsyn. Jag är fruktansvärt ohändig så det kanske är vettigare för mig att ha en mer vanlig vardagsbil? Jag blir lätt stressad när allt faller sönder;)

BMW 330 läste jag också om och det verkar ju som att den har lite taskigt rostskydd då rosten ofta dyker upp underifrån. Det var lite förvånande då jag trodde BMW var kvalité rakt igenom. Audi verkade ha bättre rostskydd på de modellerna i början av 2000-talet.

Jag har fortfarande inte fått någon utförlig rapport angående A4 modellerna:) Någon som har bra koll på dessa? de låg för övrigt bäst till när det gällde rostskydd vad jag kunde läsa mig till.

Rost är den modellens (E46)  svaghet, men på en sedan gäller det motorhuv och baklucka. Och motorhuven´s problem orsakas av att den ligger emot strålkastarna och skaver av lacken, vilket går att förhindra enkelt även för den ohändige.
Därmed inte sagt att övriga delar av karossen inte kan rosta, men där är skyddet bra och risken för rost liten.

I övrigt har E46 ett mycket bra rostskydd och innan ovanstående fel upptäcktes bedömdes den ha ett ordentligt rostskydd även av expertisen. http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … modelID=69
*Nu gäller detta visserligen E90, men de nämner E46 i goda ordalag som du ser*

Utan visst är det tråkigt och även dåligt av Bmw att där finns brister i rostskyddet, men som sagt alla bilar har nackdelar och om vi jämför; På vissa bilar får man byta kamrem, på andra är det packboxar eller  tändkassetter som ofta ger upp.

Lite lackblåsor på bakluckan framstår som rätt ofarligt i jämförelse, och i värsta fall får du väl byta lucka när det nått så långt att det syns. Det kostar inte mer än ett kamremsbyte på många modeller om du går till rätt aktör. smile

Jag kan i alla fall vittna om två E46, varav den ena rullade 40.000mil, som inte hade en prick rost på sig. Därmed inte sagt att de inte rostar, men någon herre-jösses omfattning är det inte!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
10 augusti 2010
Trådstartare
#22
En liten sammanfattning om vad jag läst idag kan man säga;)

Men ja, frågan är vilken modell som är mest bang for the buck? Som sagt vill jag gärna ha en komfortabel och stabil bil som håller och inte rostar. Den behöver inte heller vara svindyr i drift och underhåll. Det känns spontant som att en Alfa räknas bort(trots att de verkar ha schysst interiör). Audi känns spännande dock verkar de inte vilja ha med skinnklädsel i första taget?

Men som sagt, lite mer ord om Audi vore uppskattat:)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
10 augusti 2010
#23
Subaru Legacy kanske kan vara ett alternativ?

Driftsäkerheten är mycket hög (Subaru har inte landets mest nöjda ägare utan orsak). Även komforten är bra och fyrhjulsdriften blir säkerligen både nyttig och underhållande under vinterhalvåret.

Ett vältilltaget bagageutrymme, fin kvalitetskänsla och låg ljudnivå är tre andra fördelar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

sparren
10 augusti 2010
Trådstartare
#24
IceEyes skrev:
Subaru Legacy kanske kan vara ett alternativ?

Driftsäkerheten är mycket hög (Subaru har inte landets mest nöjda ägare utan orsak). Även komforten är bra och fyrhjulsdriften blir säkerligen både nyttig och underhållande under vinterhalvåret.

Ett vältilltaget bagageutrymme, fin kvalitetskänsla och låg ljudnivå är tre andra fördelar.

Ja det kanske kunde varit ett alternativ. Dock vet jag inte om den tilltalar mig rent estetiskt!

Alfa Romeo verkar ju rätt häftig när man kikar på den, verkar vara påkostad inuti med läderklädsel i de flesta man kikar på. Men frågan är om det är värt det när det kostar så jäkla mycket mer än andra bilar i service, kamrem, tändstift etc. Dessutom såg jag att närmsta Verkstad var 10 mil bort. Lite surt!

Men om vi ska sammanfatta de tankar och funderingar jag har kring bilen så ser det väl ut såhär:

*2001 årsmodell och framåt
*Komfortabel bil att sitta och åka i
*Gärna 150 - 200hk
*Välutrustad, väldigt gärna skinnsäten, och allt annat såsom klimatanlänggning etc
*Estetiskt tilltalande.
*Helst inte för dyr att serva och den får gärna dricka en bit under litern/mil
*Stabil bil med kvalité som håller
*Bra rostskydd
*Pris: Det jag siktar på är väl runt 80 000 - 100 000 kr

Så, vad tror vi?smile

385 Inlägg
10 augusti 2010
#25
Mitt tips är att provköra en 330 innan du bestämmer dig. Du kommer gilla precis allt med den, jag lovar smile Det enda felet som dyker upp i mitt huvud är, som tidigare nämnts, tyvärr rosten. Huven, bakluckan och även skärmkanterna kan rosta. Kanske inte mkt mer än någon annan bil, men som sagt, det är enda "felet" med 330:n. Underbar motorkaraktär, bra väghållning och samtidigt bekväm. En fröjd att köra enligt mig smile

Kan kanske tillägga att om du hittar en med M-paket så är det ett stort plus. Den är då både snyggare och mer lättsåld när du väl ska sälja den igen. M-paket kan iofs också betyda att den har blivit hårdare körd tack vare att den i regel kanske tilltalar yngre köpare lite mer, men det skiljer såklart från bil till bil.
Senast redigerat av KG (10 augusti 2010)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
10 augusti 2010
#26
en bil jag hade kollat på är väl - Bmw e60 520 eller 525i smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

sparren
10 augusti 2010
Trådstartare
#27
Ja BMW 330 känns väl som ett riktigt starkt alternativ. Men är det M-sportpaket man ska ha eller vad heter det? Såg något om Tech 2 o allt vad det var! Men jag är verkligen tokallergisk mot rost, lite jobbigt då! haha.

Men någon sa att 2004 års modell har 12 års rostskydd. Men är inte det mer röta på balkar o sånt haha? Eller får man ta det på huvar och dörrar om det blir rostbubblor?

Den nya bmw som du(memme) länkade till var fräsh, dock känns den aningens dyr för min smak!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2010
#28
sparren skrev:
Alfa Romeo verkar ju rätt häftig när man kikar på den, verkar vara påkostad inuti med läderklädsel i de flesta man kikar på. Men frågan är om det är värt det när det kostar så jäkla mycket mer än andra bilar i service, kamrem, tändstift etc. Dessutom såg jag att närmsta Verkstad var 10 mil bort. Lite surt!

Så mycket mer kostar det ej, dubbla tändstift gäller enbart 2.0TS. Kamrem har många av konkurrenterna och liknande. Och den stora fördelen är ju att en Alfa Romeo dels ligger lite lägre i pris, men de är även svårsålda vilket gör att det går att pruta rätt bra på dem.

Tex. var där en 156 JTS-03 för 49.000:- på Blocket, hur mycket Audi A4 får du för den summan? Och en sådan Audi är lika dyr i underhåll som Alfan.

Men visst lite dyrare än genomsnittet blir den troligtvis, vilket vägs upp något av lägre inköpspris, men totalt är det kanske värt det om 156 är en modell du fastnar för?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
10 augusti 2010
#29
aa gillar e60 skit mkt, så att de la lite över i pris.

men kolla annars in e39 540i .. 285 hästar, årsmodellerna är väl från 96-03.. kolla in den med, finns då även i 530i och så vidare. gillar den med skärpt!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
10 augusti 2010
#30
http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_540 … _9&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … _9&w=3

Annars finns dom med lite mindre motor , 525 och 520 räcker gott och väl!




http://www.blocket.se/hela_sverige?q=52 … &md=th


Länk till flera e39 med 525 motorn, runt 200hk smile
Senast redigerat av Memme (10 augusti 2010)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

385 Inlägg
10 augusti 2010
#31
sparren skrev:
Ja BMW 330 känns väl som ett riktigt starkt alternativ. Men är det M-sportpaket man ska ha eller vad heter det? Såg något om Tech 2 o allt vad det var! Men jag är verkligen tokallergisk mot rost, lite jobbigt då! haha.

Men någon sa att 2004 års modell har 12 års rostskydd. Men är inte det mer röta på balkar o sånt haha? Eller får man ta det på huvar och dörrar om det blir rostbubblor?

Den nya bmw som du(memme) länkade till var fräsh, dock känns den aningens dyr för min smak!

M-paket (eller M-sportpaket) innebär i runda slängar sportstolar och andra kjolar, front och bakjol, sportratt, annan växelspakdsknopp och i regel också sportchassi. Vad som sitter på bilen kan nog variera, då vissa har eftermonterat m-paket och då kanske bara det visuella sitter där.

Men du ska inte bli bortskrämd av rost-snacket. Ta och titta på några stycken så ser du. Är bilen rostig behöver du ju inte köpa den tongue
Efter -04 fick de 12 års rostskyddsgaranti ja. Men du lär inte hitta en vettig -04 för under 100 000.

sparren
10 augusti 2010
Trådstartare
#32
Rquired skrev:
sparren skrev:
Alfa Romeo verkar ju rätt häftig när man kikar på den, verkar vara påkostad inuti med läderklädsel i de flesta man kikar på. Men frågan är om det är värt det när det kostar så jäkla mycket mer än andra bilar i service, kamrem, tändstift etc. Dessutom såg jag att närmsta Verkstad var 10 mil bort. Lite surt!

Så mycket mer kostar det ej, dubbla tändstift gäller enbart 2.0TS. Kamrem har många av konkurrenterna och liknande. Och den stora fördelen är ju att en Alfa Romeo dels ligger lite lägre i pris, men de är även svårsålda vilket gör att det går att pruta rätt bra på dem.

Tex. var där en 156 JTS-03 för 49.000:- på Blocket, hur mycket Audi A4 får du för den summan? Och en sådan Audi är lika dyr i underhåll som Alfan.

Men visst lite dyrare än genomsnittet blir den troligtvis, vilket vägs upp något av lägre inköpspris, men totalt är det kanske värt det om 156 är en modell du fastnar för?

Ja det finns ju lite olika motoralternativ. Frågan är vilken som är mest vettig så att den inte drar för mycket, och skiljer det mycket i servicekostnad? Antar att en V6:a kostar mer att underhålla?

Sedan funderar jag på om man måste gå till en alfa verkstad för att serva? Eller klarar vilken by-meckare som helst av det?

Vad är det för service och underhåll man bör tänka på? Är det var 6000 mil man byter kamrem, pris? Sen tändstift, hur ofta, var det 10000mil?, ca 6000 kr? Sedan skulle man väl byta olja ofta tyckte jag någon sa?

Det var väl även mycket problem med lås på dörrar som hängde sig när det var kallt och batterier som ladda ur sig och som ansågs normalt för de bilarna?

Känns som man får utreda situationen innan man köper grisen i säcken;)

Föresten, den som du länkade till såg ju väldigt trevlig ut, dock var det ingen färg som tilltalad mig speciellt mycket!wink

sparren
10 augusti 2010
Trådstartare
#33
KG skrev:
sparren skrev:
Ja BMW 330 känns väl som ett riktigt starkt alternativ. Men är det M-sportpaket man ska ha eller vad heter det? Såg något om Tech 2 o allt vad det var! Men jag är verkligen tokallergisk mot rost, lite jobbigt då! haha.

Men någon sa att 2004 års modell har 12 års rostskydd. Men är inte det mer röta på balkar o sånt haha? Eller får man ta det på huvar och dörrar om det blir rostbubblor?

Den nya bmw som du(memme) länkade till var fräsh, dock känns den aningens dyr för min smak!

M-paket (eller M-sportpaket) innebär i runda slängar sportstolar och andra kjolar, front och bakjol, sportratt, annan växelspakdsknopp och i regel också sportchassi. Vad som sitter på bilen kan nog variera, då vissa har eftermonterat m-paket och då kanske bara det visuella sitter där.

Men du ska inte bli bortskrämd av rost-snacket. Ta och titta på några stycken så ser du. Är bilen rostig behöver du ju inte köpa den tongue
Efter -04 fick de 12 års rostskyddsgaranti ja. Men du lär inte hitta en vettig -04 för under 100 000.

Det är ju bara det att köper man en som är runt 01 - 04 så kan man ju ge sig fan på att man lägger 100 000 kr och sen börjar raset haha! Det är väl den berömda 10års perioden när bilen börjar sacka ihop!wink

Aldrig nöjd
804 Inlägg
10 augusti 2010
#34
Leta upp en Fiat Coupé 20vt LE! Skulle inte ens fundera på någonting annat i den prisklassen. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2010
#35
sparren skrev:
Ja det finns ju lite olika motoralternativ. Frågan är vilken som är mest vettig så att den inte drar för mycket, och skiljer det mycket i servicekostnad? Antar att en V6:a kostar mer att underhålla?

Sedan funderar jag på om man måste gå till en alfa verkstad för att serva? Eller klarar vilken by-meckare som helst av det?

Vad är det för service och underhåll man bör tänka på? Är det var 6000 mil man byter kamrem, pris? Sen tändstift, hur ofta, var det 10000mil?, ca 6000 kr? Sedan skulle man väl byta olja ofta tyckte jag någon sa?

Det var väl även mycket problem med lås på dörrar som hängde sig när det var kallt och batterier som ladda ur sig och som ansågs normalt för de bilarna?

Känns som man får utreda situationen innan man köper grisen i säcken;)

Föresten, den som du länkade till såg ju väldigt trevlig ut, dock var det ingen färg som tilltalad mig speciellt mycket!wink

V6 är med god marginal dyrast att byta kamrem på, dels är det ett mer avancerat arbete och dels är där trängre under huven. Dessutom är den törstig, minst en liter milen vid blandad körning.

Vettigast och billigast är nog en 2.0 JTS på 165hp, drar en 0.8L/milen och enklare uppbyggd även om jag har för mig att den fortfarande har kamrem. Dessutom fick 156 ett antisladdsystem standard vid den tiden, och det är förstås ett plus oavsett bil!

Priset för service kan jag inte riktigt, men har för mig att det kostar 5000:- att byta kamrem ink. service hos en märkesverkstad, vilken skal bytas med 6000mils intervall. Tändstift vet jag inte om det finns någon intervall på, det är väl mer vid behov? Men 6000:- kostar det verkligen inte, jag hoppas du menar 600:-? Men att man skulle behöva byta olja ofta har jag aldrig hört talas om.

Frågan är om det är (Eller rättare sagt om du tycker det är) någon idé att serva en 10år gammal bil på märkesverkstad? (För nog klarar en vanlig All-bilverkstad att serva och reparera en modern Alfa) I så fall kapar du kostnaderna rätt rejält oavsett märke.

Sedan som du skriver finns det lite småfel på alla bilar och definitivt på Alfa Romeo, de gamla ryktena om att italienska bilar trillar isär konstant stämmer inte längre men småfel är troligtvis lite vanligare än på genomsnittsbilen. Andra liknande fel kan vara att dörrlisterna som sagt släpper vilket gör att det kommer en del oljud från dörrarna vid högre fart, att innerskärmarna (Som består av en matta...) hänger ner när de blir blöta och liknande.

Rostskyddet har däremot visat sig vara bra på 156.

Men min erfarenhet av Alfa är att man fullständigt struntar i sådana saker, man är så kär i bilen att man blir lite överseende med sådant. Och det är den stora fördelen med 156, en stor själ och mycket karisma har den. Men samtidigt är det ingen dålig eller dyr bil heller.

Du kan läsa om vad Teknikens Värld tyckte om 156 JTS med om du känner för det;
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

*För att förtydliga, "den klassiska italienska körställningen" var att man behövde armar som var längre än benen för att sitta bekvämt. Denna finns inte kvar i 156 mer än att är man lång får man inte riktigt plats med benen, och skjuter man stolen hela vägen bak blir det inte mycket benutrymme kvar i baksätet.

Det är så jag tolkar deras "Den bristfälliga sittkomforten för oss långisar kvarstår". smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
10 augusti 2010
Trådstartare
#36
Rquired skrev:
sparren skrev:
Ja det finns ju lite olika motoralternativ. Frågan är vilken som är mest vettig så att den inte drar för mycket, och skiljer det mycket i servicekostnad? Antar att en V6:a kostar mer att underhålla?

Sedan funderar jag på om man måste gå till en alfa verkstad för att serva? Eller klarar vilken by-meckare som helst av det?

Vad är det för service och underhåll man bör tänka på? Är det var 6000 mil man byter kamrem, pris? Sen tändstift, hur ofta, var det 10000mil?, ca 6000 kr? Sedan skulle man väl byta olja ofta tyckte jag någon sa?

Det var väl även mycket problem med lås på dörrar som hängde sig när det var kallt och batterier som ladda ur sig och som ansågs normalt för de bilarna?

Känns som man får utreda situationen innan man köper grisen i säcken;)

Föresten, den som du länkade till såg ju väldigt trevlig ut, dock var det ingen färg som tilltalad mig speciellt mycket!wink

V6 är med god marginal dyrast att byta kamrem på, dels är det ett mer avancerat arbete och dels är där trängre under huven. Dessutom är den törstig, minst en liter milen vid blandad körning.

Vettigast och billigast är nog en 2.0 JTS på 165hp, drar en 0.8L/milen och enklare uppbyggd även om jag har för mig att den fortfarande har kamrem. Dessutom fick 156 ett antisladdsystem standard vid den tiden, och det är förstås ett plus oavsett bil!

Priset för service kan jag inte riktigt, men har för mig att det kostar 5000:- att byta kamrem ink. service hos en märkesverkstad, vilken skal bytas med 6000mils intervall. Tändstift vet jag inte om det finns någon intervall på, det är väl mer vid behov? Men 6000:- kostar det verkligen inte, jag hoppas du menar 600:-? Men att man skulle behöva byta olja ofta har jag aldrig hört talas om.

Frågan är om det är (Eller rättare sagt om du tycker det är) någon idé att serva en 10år gammal bil på märkesverkstad? (För nog klarar en vanlig All-bilverkstad att serva och reparera en modern Alfa) I så fall kapar du kostnaderna rätt rejält oavsett märke.

Sedan som du skriver finns det lite småfel på alla bilar och definitivt på Alfa Romeo, de gamla ryktena om att italienska bilar trillar isär konstant stämmer inte längre men småfel är troligtvis lite vanligare än på genomsnittsbilen. Andra liknande fel kan vara att dörrlisterna som sagt släpper vilket gör att det kommer en del oljud från dörrarna vid högre fart, att innerskärmarna (Som består av en matta...) hänger ner när de blir blöta och liknande.

Rostskyddet har däremot visat sig vara bra på 156.

Men min erfarenhet av Alfa är att man fullständigt struntar i sådana saker, man är så kär i bilen att man blir lite överseende med sådant. Och det är den stora fördelen med 156, en stor själ och mycket karisma har den. Men samtidigt är det ingen dålig eller dyr bil heller.

Du kan läsa om vad Teknikens Värld tyckte om 156 JTS med om du känner för det;
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

*För att förtydliga, "den klassiska italienska körställningen" var att man behövde armar som var längre än benen för att sitta bekvämt. Denna finns inte kvar i 156 mer än att är man lång får man inte riktigt plats med benen, och skjuter man stolen hela vägen bak blir det inte mycket benutrymme kvar i baksätet.

Det är så jag tolkar deras "Den bristfälliga sittkomforten för oss långisar kvarstår". smile

Ok, ja det verkar ju vara en bil som man antingen älskar eller avskyr!wink vad anser du att den där gröna borde ligga på i pris? Eller vad man borde kunna få ner den i pris? Såg ju att mycket var bytt på den redan...

Det var någon som sa att ett "Äkta" tändstift som ska hålla 10 000 mil enligt alfa kostade 6000 att byta, men de kanske skrev fel, vad vet jag?

Det är lite den där interiörlyxen med sköna säten och sådant som hade varit sjukt härligt att ha. Sen vet jag inte om utsidan är det snyggaste jag sett men man kanske hinner ändra sig;)?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 augusti 2010
#37
Saab 9-5 sc Aero, riktigt trevlig och praktisk bil med en motor som inte lär göra dig besviken. Att du sedan får grymt mycket bil för pengarna är bara + i kanten wink
Senast redigerat av TenZer (10 augusti 2010)

Rock'n Roll

sparren
10 augusti 2010
Trådstartare
#38
Om man istället kikar på en bil som Audi A3. Vad tror ni om en sådan? Den är ju lite billigare än A4, därav kan man ju få en något nyare för samma peng kanske?

Vet ni om det finns något specialpaket så att man kan få skinnsäten? Verkar inte finnas så hemskt mycket av den varan i audis bilar!

Andra för och nackdelar med den bilen?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2010
#39
sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:
Ja det finns ju lite olika motoralternativ. Frågan är vilken som är mest vettig så att den inte drar för mycket, och skiljer det mycket i servicekostnad? Antar att en V6:a kostar mer att underhålla?

Sedan funderar jag på om man måste gå till en alfa verkstad för att serva? Eller klarar vilken by-meckare som helst av det?

Vad är det för service och underhåll man bör tänka på? Är det var 6000 mil man byter kamrem, pris? Sen tändstift, hur ofta, var det 10000mil?, ca 6000 kr? Sedan skulle man väl byta olja ofta tyckte jag någon sa?

Det var väl även mycket problem med lås på dörrar som hängde sig när det var kallt och batterier som ladda ur sig och som ansågs normalt för de bilarna?

Känns som man får utreda situationen innan man köper grisen i säcken;)

Föresten, den som du länkade till såg ju väldigt trevlig ut, dock var det ingen färg som tilltalad mig speciellt mycket!wink

V6 är med god marginal dyrast att byta kamrem på, dels är det ett mer avancerat arbete och dels är där trängre under huven. Dessutom är den törstig, minst en liter milen vid blandad körning.

Vettigast och billigast är nog en 2.0 JTS på 165hp, drar en 0.8L/milen och enklare uppbyggd även om jag har för mig att den fortfarande har kamrem. Dessutom fick 156 ett antisladdsystem standard vid den tiden, och det är förstås ett plus oavsett bil!

Priset för service kan jag inte riktigt, men har för mig att det kostar 5000:- att byta kamrem ink. service hos en märkesverkstad, vilken skal bytas med 6000mils intervall. Tändstift vet jag inte om det finns någon intervall på, det är väl mer vid behov? Men 6000:- kostar det verkligen inte, jag hoppas du menar 600:-? Men att man skulle behöva byta olja ofta har jag aldrig hört talas om.

Frågan är om det är (Eller rättare sagt om du tycker det är) någon idé att serva en 10år gammal bil på märkesverkstad? (För nog klarar en vanlig All-bilverkstad att serva och reparera en modern Alfa) I så fall kapar du kostnaderna rätt rejält oavsett märke.

Sedan som du skriver finns det lite småfel på alla bilar och definitivt på Alfa Romeo, de gamla ryktena om att italienska bilar trillar isär konstant stämmer inte längre men småfel är troligtvis lite vanligare än på genomsnittsbilen. Andra liknande fel kan vara att dörrlisterna som sagt släpper vilket gör att det kommer en del oljud från dörrarna vid högre fart, att innerskärmarna (Som består av en matta...) hänger ner när de blir blöta och liknande.

Rostskyddet har däremot visat sig vara bra på 156.

Men min erfarenhet av Alfa är att man fullständigt struntar i sådana saker, man är så kär i bilen att man blir lite överseende med sådant. Och det är den stora fördelen med 156, en stor själ och mycket karisma har den. Men samtidigt är det ingen dålig eller dyr bil heller.

Du kan läsa om vad Teknikens Värld tyckte om 156 JTS med om du känner för det;
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

*För att förtydliga, "den klassiska italienska körställningen" var att man behövde armar som var längre än benen för att sitta bekvämt. Denna finns inte kvar i 156 mer än att är man lång får man inte riktigt plats med benen, och skjuter man stolen hela vägen bak blir det inte mycket benutrymme kvar i baksätet.

Det är så jag tolkar deras "Den bristfälliga sittkomforten för oss långisar kvarstår". smile

Ok, ja det verkar ju vara en bil som man antingen älskar eller avskyr!wink vad anser du att den där gröna borde ligga på i pris? Eller vad man borde kunna få ner den i pris? Såg ju att mycket var bytt på den redan...

Det var någon som sa att ett "Äkta" tändstift som ska hålla 10 000 mil enligt alfa kostade 6000 att byta, men de kanske skrev fel, vad vet jag?

Det är lite den där interiörlyxen med sköna säten och sådant som hade varit sjukt härligt att ha. Sen vet jag inte om utsidan är det snyggaste jag sett men man kanske hinner ändra sig;)?

6000:- för 4 tändstift blir 1500:- stycket, du får väl tio stycken vanliga tändstift för det priset och beroende på bil och körstil håller ett sådant också 10.000mil så det känns orimligt dyrt med 6000:-. Oavsett om siffran stämmer eller ej så passar vanliga "vettiga" stift med!

Kollar man upp listpriset på den gröna JTSen* på blocket är det på ungefär 37-44.000:-, jag tycker du bör kunna få ner den till 45.000:- åtminstone. Så något "kanonpris" är inte 49.000:- även om det inte är helt fel i alla fall. smile

http://www.blocket.se/sodermanland/Alfa … 20&w=3

Audi A3 är en mindre A4, har du inget behov av den större modellen är det smart att satsa på en billigare och smidigare A3.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
10 augusti 2010
Trådstartare
#40
Men rent genrellt, är det mycket bil för pengarna? Min bror har faktiskt en A3 2,0 FSI mörgråmetallic(riktigt snygg) som han förmodligen ska sälja nästa vår. kanske vore något att satsa på? Han ska förmodligen ha en sprallans ny Audi A5 det lilla svinet;) Det är ju så man blir avundsjuk iaf!


Sök