Rquired skrev:
sparren skrev:
Ja det finns ju lite olika motoralternativ. Frågan är vilken som är mest vettig så att den inte drar för mycket, och skiljer det mycket i servicekostnad? Antar att en V6:a kostar mer att underhålla?
Sedan funderar jag på om man måste gå till en alfa verkstad för att serva? Eller klarar vilken by-meckare som helst av det?
Vad är det för service och underhåll man bör tänka på? Är det var 6000 mil man byter kamrem, pris? Sen tändstift, hur ofta, var det 10000mil?, ca 6000 kr? Sedan skulle man väl byta olja ofta tyckte jag någon sa?
Det var väl även mycket problem med lås på dörrar som hängde sig när det var kallt och batterier som ladda ur sig och som ansågs normalt för de bilarna?
Känns som man får utreda situationen innan man köper grisen i säcken;)
Föresten, den som du länkade till såg ju väldigt trevlig ut, dock var det ingen färg som tilltalad mig speciellt mycket!
V6 är med god marginal dyrast att byta kamrem på, dels är det ett mer avancerat arbete och dels är där trängre under huven. Dessutom är den törstig, minst en liter milen vid blandad körning.
Vettigast och billigast är nog en 2.0 JTS på 165hp, drar en 0.8L/milen och enklare uppbyggd även om jag har för mig att den fortfarande har kamrem. Dessutom fick 156 ett antisladdsystem standard vid den tiden, och det är förstås ett plus oavsett bil!
Priset för service kan jag inte riktigt, men har för mig att det kostar 5000:- att byta kamrem ink. service hos en märkesverkstad, vilken skal bytas med 6000mils intervall. Tändstift vet jag inte om det finns någon intervall på, det är väl mer vid behov? Men 6000:- kostar det verkligen inte, jag hoppas du menar 600:-? Men att man skulle behöva byta olja ofta har jag aldrig hört talas om.
Frågan är om det är (Eller rättare sagt om du tycker det är) någon idé att serva en 10år gammal bil på märkesverkstad? (För nog klarar en vanlig All-bilverkstad att serva och reparera en modern Alfa) I så fall kapar du kostnaderna rätt rejält oavsett märke.
Sedan som du skriver finns det lite småfel på alla bilar och definitivt på Alfa Romeo, de gamla ryktena om att italienska bilar trillar isär konstant stämmer inte längre men småfel är troligtvis lite vanligare än på genomsnittsbilen. Andra liknande fel kan vara att dörrlisterna som sagt släpper vilket gör att det kommer en del oljud från dörrarna vid högre fart, att innerskärmarna (Som består av en matta...) hänger ner när de blir blöta och liknande.
Rostskyddet har däremot visat sig vara bra på 156.
Men min erfarenhet av Alfa är att man fullständigt struntar i sådana saker, man är så kär i bilen att man blir lite överseende med sådant. Och det är den stora fördelen med 156, en stor själ och mycket karisma har den. Men samtidigt är det ingen dålig eller dyr bil heller.
Du kan läsa om vad Teknikens Värld tyckte om 156 JTS med om du känner för det;
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml*För att förtydliga, "den klassiska italienska körställningen" var att man behövde armar som var längre än benen för att sitta bekvämt. Denna finns inte kvar i 156 mer än att är man lång får man inte riktigt plats med benen, och skjuter man stolen hela vägen bak blir det inte mycket benutrymme kvar i baksätet.
Det är så jag tolkar deras "Den bristfälliga sittkomforten för oss långisar kvarstår".