Rquired skrev:
Lexus IS200 är lite klen med sin lilla tvåliterssexa men annars en trevlig bil, i en IS300 får du rejält med krut men modellen i sig är inget jag köpt; IS brukar kallas en blåkopia på Bmw´s 3-serie och det är precis det den är. En 3-serie utan karaktär, med mindre körglädje och en riktigt usel inredningskvalité.
En 3-serie är mycket mer bil, men är en sådan 3a inte aktuell är IS inget dumt alternativ.
Ett annat alternativ är Mercedes C-klass, kanonbil i klass med 3-serie eller A4 men med halvdant rostskydd. Du behöver inte oroa dig över "skotthål" men med tiden kommer rosten med all sannolikhet börja krypa i hörnen på bilen, köper du en tio år gammal C-klass har den förmodligen redan börjat.
Enklaste metoden om du vill ha en C-klass är att köpa en välvårdad bil som varit fullservad hos auktoriserad MB-verkstad, då finns det en 30-årig garanti. Denna gäller visserligen mot "genomrostning inifrån" som alla andra tillverkares garantier, men med lite tjat eller hot (Om tex. att gå till en annan verkstad) så brukar det gå att få igenom.
Ett annat roligt val är Alfa Romeo 156, finns som sedan och SW (Kombi) men är ingen storlastare oavsett. Det finns mycket rykten om märket Alfa rent generellt men mycket är och har inte varit aktuellt på ett par decennium; Rostskyddet är bra mycket bättre än på Mercedes till exempel och Alfa har inte varit mer problemfyllda än tex. Saab vid undersökningar.
Men när det kommer till att köras är 156 den bästa framhjulsdrivna bilen i klassen, ingen annan tillverkare lyckas trolla bort framhjulsdriften på samma vis som Alfa och få en sådan vägkänsla och körglädje som 156 besitter.
Alfa är inte det vettigaste valet på någon punkt, men det väger den upp lätt: Körglädje, motor (Både 2.0 och V6 är pärlor), väghållning, styrning, karisma och så vidare. Värd att kolla upp när 3-serien inte är aktuell, och det är lätt att fastna. Kom bara ihåg att service är dyrt, å andra sidan det gäller Audi med flera med...
**********************************************************************************
Fast Opel Vectra? Jag menar inget illa mot Vectra-ägare men jag trodde du ville ha en rolig bil? Söker du en praktisk familjebil är den kanske vettig men så fort "rolig" kommer in i kalkylen tycker jag Vectra bör hoppa ur om det inte är någon värstingversion. Och inte ens då är det ens i närheten av det roligaste valet.