3652
Sök

Insugskamaxellägestiming - för tidig. Vad innebär det?

5 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag besiktade min Volvo S40 -04 för ett tag sen, och där hittade dom en felkod: "P0011 Insugskamaxellägestiming (A) - för tidig (bank 1)". Vad är det för nåt? Är det nåt enkelt fel som man kan fixa själv? Jag har känt att bilen gått dåligt på tomgången ett tag. När den står på tomgången har den ibland helt plötsligt börjat "pluddra" och velat stanna. Kan det ha något med den här felkoden att göra?

5 710 Inlägg
10 augusti 2010
#2
Bytt kamrem nyligen?
I mina öron låter det som att insugskammen står "en kugge fel" och att elektroniken känner av detta genom att jämföra värden mellan kamlägesgivaren och vevaxelgivaren.
Hur man kollar om det står rätt på din motor har jag ingen aning om...det kan säkert någon annan svara på.

MVH Jonas
..............

5 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#3
Ja, för två år sedan fick jag byta ett hjul på kamaxeln, och även kamremmen byttes. Men det var ju som sagt för två år sedan, den här felkoden har upptäckts alldeles nyligen. Även tomgångsproblemet har uppstått nu i år, men det kanske beror på nåt helt annat.

Supraman
2 300 Inlägg
10 augusti 2010
#4
Nolla om kammarna så ska de nog lösas.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

562 Inlägg
5 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#6
micke-opel skrev:
http://www.obd-codes.com/p0011

På den där länken kan man läsa följande: "A code P0011 refers to the VVT (variable valve timing) components".
Då har det nog något att göra med hjulet på kamaxeln som byttes för två år sedan i alla fall. På kvittot från verkstan står det "byte av VVT enhet". Det var dyrt som fan att byta den där, undrar om det finns nån garanti för sånt där. Det är ju ändå bara två år sedan mad

1 353 Inlägg
10 augusti 2010
#7
VolvoErik76 skrev:
micke-opel skrev:
http://www.obd-codes.com/p0011

På den där länken kan man läsa följande: "A code P0011 refers to the VVT (variable valve timing) components".
Då har det nog något att göra med hjulet på kamaxeln som byttes för två år sedan i alla fall. På kvittot från verkstan står det "byte av VVT enhet". Det var dyrt som fan att byta den där, undrar om det finns nån garanti för sånt där. Det är ju ändå bara två år sedan mad

dom flesta verkstäder har ju 3 års garanti på delar, och 1 års garanti på jobbet. men det är inget krav att ha så länge tror jag.

There's no replacement for displacement

161 Inlägg
8 september 2010
#8
har PRECIS bytt kamrem på min s40 och det är viktigt att dreven ligger i rätt ställning. antagligen har väl något skumt hänt eftersom de var ett tag sen de byttes. men gå tillbaka och 'klaga' lite big_smile
de var ju som nämnt inte billigt.

/stagesix
Senast redigerat av stagesix (8 september 2010)


577 Inlägg
11 januari 2011
#9
Fick detta P0011 på min Spacewagon nu idag.
Ska in & felsöka för 300kr sedan får man svar & pris :S
Tydligen samma GDI motorer i Mitsubihi Spacewagon & Volvo S/V40....

/Hedman

161 Inlägg
11 januari 2011
#10
Även galanten.
Galanten och s40 har samma chassi smile

/stagesix


577 Inlägg
11 januari 2011
#11
stagesix skrev:
Även galanten.
Galanten och s40 har samma chassi smile

/stagesix

eclips botten platta på volvo

/Hedman

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 januari 2011
#12
Hedman82 skrev:
stagesix skrev:
Även galanten.
Galanten och s40 har samma chassi smile

/stagesix

eclips botten platta på volvo

Oj här vad det många som trodde dom visste..

Hans S40 har ingen GDI motor dom har inte VVT.... Å chassit e samma som Mitshubishi karisma å så va det med det.

Ontopic nu då.

Ja remmen kan sitta fel eller så kan remhjulet "VVT eneheten" vara felmonterad vid bytet men det kan också var en kamgivare som strular.

Har din motorlampa lyst??  hur många gånger e felkoden satt??? e det nått oljud från VVT enheten (låter som skrammel från motorn som kommer å går hörs mest när bilen e varm på tomgång)

Har bytt massa VVT enheter på dessa bilarna å det har funkat för mig varje gång iaf.

Tomgångsproblemen kan ha med detta å göra men måste inte kan lika gärna var sketet spjällhus muppad ecm tomgångsmotor luftläckage osv osv.

Nolla felkode å kör bilen ett tag å se om den kommer tillbaka. Kolla också så att remmen inte e slak eller har hoppat sitter den rätt kan det va smart att nolla kammarne med verktyget i bakkant å se så hjulet sitter rätt.

Det kaon också vara ventilen som reglerar oljeflödet ut till VVT enetn som inte funkar som den skall detta e dock väldigt ovanligt. Ventilen kan man lossa å köra dirket med strö, å se om den reglrera kolla även så det blir öppet i dom olika kanalrena om man sätter ström på den.

Om du kan göra detta själv eller inte e det ju hemskt svår för mig å svara på Jag har ju ingen aning om vad du kan men om du inte känner dig säker så bör du lämna in den. Kan fort bli dyrt om man sätter remmen fel...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

577 Inlägg
11 januari 2011
#13
Okej då har jag lärt mig nått nytt!

/Hedman


Sök