Har du ström till spolen, eller efter spolen?
Koppla in ett tändstift på högspänningskabeln ( dvs den som går mellan spole och fördelare)
och tryck stiftet mot ex grenröret.
Får du gnista?
Då har du ström till fördelaren.
Om du inte får gnista från tändstift som är kopplade till fördelaren så är det antingen fördelaren/rotor trasig, eller kablar.
Kolla säkring 11 om du har spänning.
Om inte säkring 11 får spänning i varken läge II eller III på tändlåset så kan det bero på olika saker:
om vevaxelgivaren som sitter i skarven mellan motorn och lådan inte ger signal till bränsleboxen att motorn går runt så är inte bränsleboxen inresserad av att jorda relät för att starta pumparna
trasig bränslebox är också alternativ..
Du kan kolla att pumparna går genom att göra följande operation, mha den går du förbi alla reläer och boxar :
* lossa askkoppen
* dra ut relälådan
* ta ur sopparelät
* kolla på reläts undersida hur stiftens kontakter heter & sitter
* bygla i relähållaren för sopparelät följande kontaktstift samtidigt utan tändningen på
30 matning
87/1 soppapump under bilen
87/2 soppapumpen i tanken
lyssna i tankpåfyllningsröret om du hör tankpumpen
känn / lyssna under bilen på den pumpen om den går
Går pumparna så beror det troligen på givaren mellan motorn och lådan som sagt...
Hallgivaren , vevaxelgivarenhar samma uppgift
Styrboxen för bränsle - begagnad ligger väl runt 700 - 1500 kr privat / skrot
Du kan också mäta kontakten vid en spridare om du har 12v , ta loss en kontakt och mät där när du vridit på tändningen-då fungerar det svarta relät som , sitter oftast på expansionskärlet för påfyllningen av kylvatten, styr insprutarnas spänning - bränsleboxen jordar även dessa då de ska öppna.
Hoppas detta hjälper till något iaf...
Senast redigerat av Andreas_ace (12 augusti 2010)