2850
Sök

Nybörjare: Byta ut originalstereon billigt

by proxy
167 Inlägg
12 augusti 2010
#21
Med din budget hade jag köpt koaxialer och en ny cd spelare att koppla dom på.

Sony brukar ha rätt strömstarka förstärkare i sina apparater och orkar därför med att driva allt.

Jag skulle nog byta i dörrarna och hatthyllan (då dessa ger mer bas), kopplat ur högtalarna i
instrument panelen. Vill man senare lyfta ljudbilden kan du stoppa i några där också, men då kan dom
behöva riktas om. Kan ibland bli svårt att få bra ljudbild med högtalare som sitter så nära öronen.

Jag skulle köpt Hertz högtalare. Ger mycket ljudkvalite´per krona.

Ett delningsfilter delar upp ljudet i bestämda frekvensområden. Till det kopplar man sen högtalaren som är
bästa lämpad till att återge det.

Dura lex, sed lex

16 197 Inlägg
12 augusti 2010
#22
Fartdare skrev:
Med din budget hade jag köpt koaxialer och en ny cd spelare att koppla dom på.

Sony brukar ha rätt strömstarka förstärkare i sina apparater och orkar därför med att driva allt.

Jag skulle nog byta i dörrarna och hatthyllan (då dessa ger mer bas), kopplat ur högtalarna i
instrument panelen. Vill man senare lyfta ljudbilden kan du stoppa i några där också, men då kan dom
behöva riktas om. Kan ibland bli svårt att få bra ljudbild med högtalare som sitter så nära öronen.

Jag skulle köpt Hertz högtalare. Ger mycket ljudkvalite´per krona.

Ett delningsfilter delar upp ljudet i bestämda frekvensområden. Till det kopplar man sen högtalaren som är
bästa lämpad till att återge det.

synd bara att sonys HU låter kasst. 

sen tycker ja allt att DLS prylarna låter riktigt najs.

DLS lägger ju mer pengar på hur saker å ting ska låta än på design.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

by proxy
167 Inlägg
12 augusti 2010
#23
evilaudio skrev:
Fartdare skrev:
Med din budget hade jag köpt koaxialer och en ny cd spelare att koppla dom på.

Sony brukar ha rätt strömstarka förstärkare i sina apparater och orkar därför med att driva allt.

Jag skulle nog byta i dörrarna och hatthyllan (då dessa ger mer bas), kopplat ur högtalarna i
instrument panelen. Vill man senare lyfta ljudbilden kan du stoppa i några där också, men då kan dom
behöva riktas om. Kan ibland bli svårt att få bra ljudbild med högtalare som sitter så nära öronen.

Jag skulle köpt Hertz högtalare. Ger mycket ljudkvalite´per krona.

Ett delningsfilter delar upp ljudet i bestämda frekvensområden. Till det kopplar man sen högtalaren som är
bästa lämpad till att återge det.

synd bara att sonys HU låter kasst. 

sen tycker ja allt att DLS prylarna låter riktigt najs.

DLS lägger ju mer pengar på hur saker å ting ska låta än på design.

Tycker att Sony har ett ljud åt det neutrala hållet och passar de flesta. Har man en
lite mindre budget och skall köpa för 1000-1500 kr är det inget dåligt val.

Hertz tycker jag har lite "rockigare" ljud och passar nybörjaren väl. Rockford Fosgate är också
ett bra val.
DLS låter bra men ställer lite andra krav på kringutrustningen för att funka fullt ut.

Dura lex, sed lex

451 Inlägg
12 augusti 2010
#24
Fartdare skrev:
Tycker att Sony har ett ljud åt det neutrala hållet och passar de flesta. Har man en
lite mindre budget och skall köpa för 1000-1500 kr är det inget dåligt val.
.

Jag har aldrig hört en Sony HU som har bra ljud. Jag tror jag skulle välja en Hillman HU före en Sony om jag var tvungen att använda nån av dom. Köp en bra HU på en gång, det är hjärnan i hela anläggningen och sviker den då låter allt skit hur man än gör och hur dyra grejer man än har. Kortfattat, köp en Pioneer HU. smile
Senast redigerat av Landstrom (12 augusti 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2010
#25
Fartdare skrev:
Med din budget hade jag köpt koaxialer och en ny cd spelare att koppla dom på.

Sony brukar ha rätt strömstarka förstärkare i sina apparater och orkar därför med att driva allt.

Jag skulle nog byta i dörrarna och hatthyllan (då dessa ger mer bas), kopplat ur högtalarna i
instrument panelen. Vill man senare lyfta ljudbilden kan du stoppa i några där också, men då kan dom
behöva riktas om. Kan ibland bli svårt att få bra ljudbild med högtalare som sitter så nära öronen.

Jag skulle köpt Hertz högtalare. Ger mycket ljudkvalite´per krona.

Ett delningsfilter delar upp ljudet i bestämda frekvensområden. Till det kopplar man sen högtalaren som är
bästa lämpad till att återge det.

Nu tar vi och backar bandet här, svårt att få till en bra ljudbild med högtalarna uppe på brädan?? Då undrar jag vad du har lyssnat i för bilar... Jag kör med koaxialer på brädan och midbasar i dörrarna, ljudbilden sitter som den ska med centern mitt i brädan (iaf om man sitter på förarplats) och bra scenbredd och skaplig höjd.

jakobw skrev:
Så summan av allt är alltså att försöka hitta ett kit med en 6,5a och en 4a vilket du har gjort. Eller anser du det bättre med ditt sistnämnda alternativ? Visserligen blir de ju till att pilla dit ett par diskanter med kitet också men det får väl bli så i alla fall smile

Om du/ni nu tycker att det är bättre på att köra på något av de två nämna kiten, vilket ska jag köra på? DLS eller Hertz, Hertz-kitet ser ju bra mycket trevligare ut för ögat men vad säger örat? Vill gärna förstå mig på det jag gör också, så vad är ett delningsfilter och vad har de för uppgift?

Tackar och bockar för all hjälp!

Jag kan nästan lova att du kommer kunna spela högre och snyggare med lösa koaxialer och midbasar då dom kommer få mer effekt än vad ett kit för, kör själv en sådan set-up (fast med något dyrare element än dom du kollar på) & är mycket nöjd! Har testat 3-vägs kit också men föredrar att själv kunna välja delningsfrekvenser och ställa tidskomp separat, fast det är nog lite överkurs här. Men ändå, min röst faller på Hertz koaxialerna och middarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

by proxy
167 Inlägg
12 augusti 2010
#26
ChriZtoffer skrev:
Fartdare skrev:
Med din budget hade jag köpt koaxialer och en ny cd spelare att koppla dom på.

Sony brukar ha rätt strömstarka förstärkare i sina apparater och orkar därför med att driva allt.

Jag skulle nog byta i dörrarna och hatthyllan (då dessa ger mer bas), kopplat ur högtalarna i
instrument panelen. Vill man senare lyfta ljudbilden kan du stoppa i några där också, men då kan dom
behöva riktas om. Kan ibland bli svårt att få bra ljudbild med högtalare som sitter så nära öronen.

Jag skulle köpt Hertz högtalare. Ger mycket ljudkvalite´per krona.

Ett delningsfilter delar upp ljudet i bestämda frekvensområden. Till det kopplar man sen högtalaren som är
bästa lämpad till att återge det.

Nu tar vi och backar bandet här, svårt att få till en bra ljudbild med högtalarna uppe på brädan?? Då undrar jag vad du har lyssnat i för bilar... Jag kör med koaxialer på brädan och midbasar i dörrarna, ljudbilden sitter som den ska med centern mitt i brädan (iaf om man sitter på förarplats) och bra scenbredd och skaplig höjd.

jakobw skrev:
Så summan av allt är alltså att försöka hitta ett kit med en 6,5a och en 4a vilket du har gjort. Eller anser du det bättre med ditt sistnämnda alternativ? Visserligen blir de ju till att pilla dit ett par diskanter med kitet också men det får väl bli så i alla fall smile

Om du/ni nu tycker att det är bättre på att köra på något av de två nämna kiten, vilket ska jag köra på? DLS eller Hertz, Hertz-kitet ser ju bra mycket trevligare ut för ögat men vad säger örat? Vill gärna förstå mig på det jag gör också, så vad är ett delningsfilter och vad har de för uppgift?

Tackar och bockar för all hjälp!

Jag kan nästan lova att du kommer kunna spela högre och snyggare med lösa koaxialer och midbasar då dom kommer få mer effekt än vad ett kit för, kör själv en sådan set-up (fast med något dyrare element än dom du kollar på) & är mycket nöjd! Har testat 3-vägs kit också men föredrar att själv kunna välja delningsfrekvenser och ställa tidskomp separat, fast det är nog lite överkurs här. Men ändå, min röst faller på Hertz koaxialerna och middarna.

Nu var han ju ute efter en billig anläggning. Jag skulle inte satt högtalare i dom lägre  prisklasserna så
nära öronen. Försökte bara vara lite smidig...
Ljudet blir i alla fall bättre än original. Det kanske räcker.

Dura lex, sed lex

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 augusti 2010
#27
Men koaxialer nere i dörrarna? Eh nej tack, mina öron sitter då inte nere vid fötterna... Bara för att högtalarna är billiga så behöver inte det betyda att dom låter illa, har man bara nåt vettigt att driva dom med så kan det bli helt okej! Men ja hur han än gör så kommer det nog att låta bättre än vad det gör nu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#28
Jodå, tror t.om. Biltemas högtalare skulle pigga upp ljudet i min bil...

ChriZtoffer skrev:
Ett annat alternativ om du vill komma billigt undan, Hertz EV165.3 midbasar tillsammans med Hertz ECX 100.3 koaxialer. Då kan du driva koaxialerna på huvudenhetens främre kanaler och midbasarna på dom bakre, skapligt med effekt till högtalarna då utan att köra på steg. smile Det viktiga är dock att du monterar högtalarna stumt och stabilt!

Kan ju nästan tänka mig att på en lite enklare set-up som denna så kommer den lösningen nog bäst till hands. När du skriver att jag ska driva på främre och bakre, är de en inställning i HUn eller hur funkar de?
Hur tror du basen blir med Hertz-kitet? Vore ju kul med en låda i framtiden men blir det hyfsad bas-snärt i Hertzarna? Tänk nu i skitstereo-mått mätt... smile

Om jag nu byter HUn, vad bör jag tänka på där, tänkte mest så den passar osv.

Lägger upp lite bilder så ser ni hur det ser ut idag så kanske ni kan se ifall det är något värt att påpeka innan jag river allt...

http://noshit.se/bild.jpg

http://noshit.se/bild-1.jpg

http://noshit.se/bild-2.jpg

http://noshit.se/bild-3.jpg

Så jag borde vara good-to-go om jag införskaffar:
- Hertz EV 165.3
- Hertz ECX 100.3
- Hillman HDC-1160

Detta landar på ca 2300:- men känner att det ändå vore schyst att kunna plugga in ett USB så man slipper bränna skivor hela tiden...

Något mer jag kommer behöva? Och juste, kommer jag kunna dölja Hertz-högtalarna bakom mitt originalgaller? Vill att bilen ska se mer eller mindre omodifierad ut.
Senast redigerat av jakobw (13 augusti 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2010
#29
Min tanke är att du får köra lite kabeldragning, kablarna som normalt går fram kopplat du bara till 4" koaxialerna & kablarna som normalt sett går till bakhögtalarna kopplar du till middarna i framdörrarna. Antingen så drar du nya från ISO-kontakten bakom huvudenheten (enklast) eller så skarvar du på originalkablarna.

Anledningen till det då? Enklare att ställa in ljudet och varje högtalare få mer effekt än om du bara kopplar in dom rakt av på befintliga kablar.
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#30
Detta kommer alltså leda till att högtalarna bak lägger av? Halvkul kanske, nog att dom är kassa men det vore ju soft att få lite ljud där bak i alla fall.. Går det inte att fortfarande hålla liv i dom genom att köra högtalarna bak på originalutgången för högtalarna på dörren?

Efter att ha sett min fantastiska JVC-spelare (hö hö hö...), värt att lägga ut stålar på en Hillman? Bortsett från tekniska fördelar såsom usb-ingång osv. kommer det förbättra ljudkvaliteten?

Något man ska tänka på vid inköp av nya kablar? Kan tänka mig att det är lika bra att byta alla efter 11 års användande... smile

Tusen tack för all hjälp, uppskattas verkligen!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2010
#31
Brukar du ofta ha folk där bak? Annars så kan du skippa dom högtalarna, ingen vits med dom då. Problemet med att ha 6st högtalare inkopplade på huvudenheten är att det blir lite dum belastning då den bara har 4 utgångar, bäst isåfall vore att ha ett steg till t.ex. dörrhögtalarna. Då behöver du inte koppla om dom på instrumentbrädan eller dom bak, bara att dra lite nya kablar till dörrhögtalarna och koppla in steget till dom.

Högtalarkablarna kan absolut duga om du inte ska skicka på mer än huvudenhetens effekt på högtalarna, men vill du byta så vist, räkna dock inte med nån större skillnad i ljudet.
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#32
Men kan jag praktiskt sett koppla in dom? Blir det någon slags förgrening då eller?

Och nu är jag alltså inne på ännu ett nytt fenomen, har ju hört talas om det, men vad gör ett steg egentligen? Förstår ju att högtalarna kopplas till det men sen då? Kopplas steget sedan till huvudenheten eller? Vad ska man tänka på om jag nu vill köpa ett steg lite senare?

För ett alternativ är ju att köpa Hertz-högtalarna och börja med det, blir jag sedan sugen på att göra lite mer så skulle jag kunna köpa steg, ett par 4x6" koaxialer (och kanske en subbas), skulle inte de kunna bli ett rätt schyst budgetkit?

Gött att kablarna duger, men att byta från min JVC till Hillmans billigaste då? Kommer de förbättra ljudet något?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2010
#33
Ja nog går det, men det blir inte bra. Då får du seriekoppla dom med antingen fram eller bakhögtalarna, då blir det 8Ohms belastning och du kommer få ut väldigt lite effekt från huvudenheten, som då två högtalare per kanal ska dela på.

Slutsteget kopplas till huvudenheten ja, den får sin signal därifrån. Den behöver även ström (+12V, tas från batteriet) samt jord (tas från en bult i chassit nära steget). Ett slutsteg ger ut mer effekt än vad huvudenheten kan, därmed så kan du spela högre och det låter bättre.

Byte av huvudenhet kan jag inte säga nåt om, men Hillman är ju budget och JVC är väl något över budget, fast din är ju inte av senaste modell direkt så svårt att säga. Jag skulle nog ha lagt pengarna på ett steg till att börja med istället, kanske du kan låna en annan huvudenhet av nån kompis och testa?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#34
Blir hur som helst ett par Hertzare att börja med, blir lagom dyrt också, vill jag sedan få ut mer så vet jag att det finns lite mer grejer att pilla dit smile Mycket meck att få in ett steg? Eller är det i princip lite enklare kabeldragning genom befintliga kabelkanaler?

En annan grej jag kom på är att min JVC spelare "glömmer bort" sparade radiokanaler, ljudinställningar etc. när bilen står avstängd. Hur löser man så den kommer ihåg allt?
Senast redigerat av jakobw (13 augusti 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 augusti 2010
#35
Att koppla in ett steg är inte så svårt, bara ström och signalkabel som behöver dras genom bilen (på olika sidor av bilen, bör tilläggas), jorden har du där bak redan. Juste högtalarkablar också ja, om du nu ska driva högtalarna fram.

Byt plats på röd och gul kabel bakom stereon så löser sig demensen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#36
Haha, toppen! Störigt när den vägrar komma ihåg...
Steget lägger man med andra ord i bakluckan bäst? Var någonstans isf eller bara "löst" liggandes?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 augusti 2010
#37
Om du får plats så kan du med fördel sätta det under nåt säte eller liknande så blir det kortare kabel, men bagaget är det vanligaste. Skruva helst fast det då i nåt som är isolerat från bilens kaross (t.ex. ryggstödet på baksätet) så slipper det åka omkring och riskera att gå sönder. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

213 Inlägg
14 augusti 2010
#38
Kan faktisk säga att jag har testat hertz innan i 850 och dem lirar faktisk riktigt bra när dem är inspelade ger bra återgivning på allt faktisk. 6.5 är grymt bra tycker jag får faktisk ur en del bas ur dem. Så dem rekommenderar jag starkt!

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!

52 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
#39
Toppen, då känns ju inköpet ännu lite säkrare smile

Har sett Hertz EV 165, EV 165.3, EV 165.4, EV 165.3L m.m. vad skiljer dessa åt egentligen?

Nu till inköpet då... kikade på BRC.se som verkar ha bra priser, dock lite fundersam över att de har skrivit att Hertz högtalarens pris är per styck. Däremot på Blekingebilradios sida står det "Lager: 6 par"...
Säljs de styckvis eller i par?

EDIT: Två saker till, hur får jag bort min HU? tongue Och fick inget svar på de; kommer jag kunna ha kvar mitt original högtalargaller med Hertz-högtalarna?

EDIT 2: Kanske dessa..?
Senast redigerat av jakobw (14 augusti 2010)

213 Inlägg
15 augusti 2010
#40
Ett tips är brc och netonnet när det gäller hertz Brc har ett större utbud och bra priser men netonet finns ju nära alla

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!


Sök