4404
Sök

Nybörjare: Byta ut originalstereon billigt

52 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Helt ny här, har försökt söka runt lite men hittar dessvärre inte svar på min fråga.
Har precis köpt min första bil, en Seat Cordoba 1,6 SXE Vario. En riktig gubbräser men fyller mina behov!

Nu till frågan, ljudanläggningen i den här är som alla säkert vet inte jättekul original. Jag undrar ifall jag i kan köpa ett par nya högtalare och trycka in under högtalargallret som finns idag. Jag vill alltså helst inte modifiera bilens utseende inuti utan bara få bättre ljud för en billig peng genom att byta högtalarna rakt av (om det nu är möjligt).

Om detta nu är möjligt (och kan bli bra):

1. ...kan jag behålla alla originalkablar, stereo etc. och bara byta högtalarna med hyfsat resultat ljudmässigt?
2. ...vad är det för högtalarstorlek jag ska titta på?
3. ...om jag nu skulle få för mig att trycka in en baslåda också, vad snackar vi för pengar då för att få ut ett okej resultat?

Bör tillägga att jag inte är så sugen på att lägga ner massor med pengar på det här utan vill bara kunna få ut lite schystare ljud än i dagsläget. Ska nog inte ha bilen mer än ett år, ja ni förstår...

Tack!

ohshit
1 285 Inlägg
11 augusti 2010
1; Ja det kan du, ett tips är ju dock att uppgradera HUn om du inte redan har en bra sådan.

2; Tror det är 6.5" i din bil, iaf i framdörrarna

3; säg på ett ungefär för ett litet mera "icke-värsting" ljud; 3000 med bas & steg, beror helt på vad du är ute efter.

The löwer class.

52 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Okej, vad är HUn? Ifall ingen vet här vad storleken på resten av högtalarna är, hur får jag reda på det då? Finns det på internet någonstans eller är det bara att plocka ur och mäta diametern och sedan köpa ett par och trycka in?

Hur vet jag vilka högtalare jag ska ha, finns det olika infästen etc?  Tips på något bra och billigt? För som du nämner har jag ett par halvstora i dörrarna, sedan sitter det ett par vid vindrutan på varje sida, sedan har jag ett par fyrkantiga högtalargaller vid bakre sidorutorna också. Vilken typ av högtalare ska sitta var?

Nu vart de mycket frågor, väldigt tacksam för svar!

EDIT: Kan detta vara ett alternativ till dörrarna?
http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=2091
Senast redigerat av jakobw (11 augusti 2010)

ohshit
1 285 Inlägg
11 augusti 2010
jakobw skrev:
Okej, vad är HUn? Ifall ingen vet här vad storleken på resten av högtalarna är, hur får jag reda på det då? Finns det på internet någonstans eller är det bara att plocka ur och mäta diametern och sedan köpa ett par och trycka in?

Hur vet jag vilka högtalare jag ska ha, finns det olika infästen etc?  Tips på något bra och billigt? För som du nämner har jag ett par halvstora i dörrarna, sedan sitter det ett par vid vindrutan på varje sida, sedan har jag ett par fyrkantiga högtalargaller vid bakre sidorutorna också. Vilken typ av högtalare ska sitta var?

Nu vart de mycket frågor, väldigt tacksam för svar!

EDIT: Kan detta vara ett alternativ till dörrarna?
http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=2091

HU är stereon

brl.se --> bilhögtalare --> högtalarstorlekar, sedan letar du upp din bil

enligt brl så är det; 6.5" i framdörrar, 4" i instrumentpanelen & 4x6" i "hatthyllan"

oftast ska det gå & bara plugga in nya högtalare vid originalhålen förutsatt att det är samma tum, kolla så det passar med monteringsdjupet med, bara o mäta, och du kan även mäta dom andra högtalarna så du vet att du köper likadana. annars är det bara & köpa högtalare med samma tum.

ang. länken så har jag inte hört så mycket om autotek & i mina öron låter det lite mer som budget märke, så visst, dom funkar bra, men skulle inte förväntat mig så mycket mer än det av dom.

hur stor budget har du & vad för ljud är du ute efter så är det enklare att ge tips smile

The löwer class.

52 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Låter toppen, grymt att du kan hjälpa till lite! Alltså, egentligen så är jag inte så sugen på att lägga ner såvärst mycket pengar på bilen då jag mest har den som transportmedel från A till B och sedan lite småresor där ikring, men säg att taket går runt 2000:-. Lägger gärna ut mer, men då gör jag hellre det tills nästa bil då jag kanske vill investera lite mer.

Hurdana är BRLs grejer då? Något att titta på eller ska man se efter begagnade prylar om man vill få hyfsade grejer billigt?

Bör tilläggas att det just nu sitter en JVC HU/stereo i bilen, står 4x40W på den. Kan ju inte tänka mig att de är mycket att hänga i julgranen... Bör jag byta den också? Om jag gör det, visst åker jag på att byta hela displayen och även själva modulen/lådan bakom?

ohshit
1 285 Inlägg
11 augusti 2010
jakobw skrev:
Låter toppen, grymt att du kan hjälpa till lite! Alltså, egentligen så är jag inte så sugen på att lägga ner såvärst mycket pengar på bilen då jag mest har den som transportmedel från A till B och sedan lite småresor där ikring, men säg att taket går runt 2000:-. Lägger gärna ut mer, men då gör jag hellre det tills nästa bil då jag kanske vill investera lite mer.

Hurdana är BRLs grejer då? Något att titta på eller ska man se efter begagnade prylar om man vill få hyfsade grejer billigt?

Bör tilläggas att det just nu sitter en JVC HU/stereo i bilen, står 4x40W på den. Kan ju inte tänka mig att de är mycket att hänga i julgranen... Bör jag byta den också? Om jag gör det, visst åker jag på att byta hela displayen och även själva modulen/lådan bakom?

Ja okej, men 2000 säg,

http://dbakuten.se/detail-item_id-318253 som framsystem , för ska du bara ha för att lyssna lite & inga värstingkrav så anser jag inte att du beöver byta stereo, men annars så finns det ju; http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=139 ; prisvärt paket helt enkelt smile

Fast i slutändan med din budget så får du nog mest för dina pengar om du kollar begagnat smile

The löwer class.

52 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Och de här...?
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=139

...men då byts ju inte högtalarna på brädan ut, bör man byta alla? Kitet du visar, då byts alltså alla 4 högtalare fram ut?

Tack!

ohshit
1 285 Inlägg
11 augusti 2010
jakobw skrev:
Och de här...?

...men då byts ju inte högtalarna på brädan ut, bör man byta alla? Kitet du visar, då byts alltså alla 4 högtalare fram ut?

Tack!

pioneer stereon i det andra pakete är bättre, annars rätt lika.

inget krav på att byta alla högtalare, om inte dina i brädan är helt sönder, väljde ett kit då jag tycker det ger mer högre & finare ljudbild än koaxialer, om det är det spl kitet jag visade så är det bara 6.5" som ska bytas, diskanterna monterar du bara vid dörren eller i stolpen, lr vart du vill, så nära högtalaren som möjligt iaf

The löwer class.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2010
Jag skulle nog ha börjat med att byta högtalarna på brädan, i med ett par 4" koaxialer eller kanske ett kit där. Högtalarna i dörrarna duger säkert som midbasar om du inte har alltför stora krav, & högtalarna bak kan du också låta vara. Satsa på en ny bra huvudenhet (stereo) istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
11 augusti 2010
Cgee skrev:
jakobw skrev:
Och de här...?

Tack!

inget krav på att byta alla högtalare, om inte dina i brädan är helt sönder, väljde ett kit då jag tycker det ger mer högre & finare ljudbild än koaxialer, om det är det spl kitet jag visade så är det bara 6.5" som ska bytas, diskanterna monterar du bara vid dörren eller i stolpen, lr vart du vill, så nära högtalaren som möjligt iaf

Vad säger att pioneeren är bättre? Märket?
Har du själv lyssnat på dessa enheter?

Vi testade just dessa två HU i en kompis bil då han inte visste vilken han ville ha, kan säga att det slutade med en hillman 1160..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

ohshit
1 285 Inlägg
11 augusti 2010
M_icke_ skrev:
Cgee skrev:
jakobw skrev:
Och de här...?

Tack!

Vad säger att pioneeren är bättre? Märket?
Har du själv lyssnat på dessa enheter?

Vi testade just dessa två HU i en kompis bil då han inte visste vilken han ville ha, kan säga att det slutade med en hillman 1160..

har testat båda två ja, kan iofs bara vara min, men hillmannen jag hade slutade spela cd-skivor efter ett tag & inställningarna gjorde istortsett ingen skillnad, men som sagt, för det priset så ska jag icke påpeka att det är en dålig HU, bara att jag har haft bättre erfarenheter med pioneer

The löwer class.

52 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Någon som kan förklara skillnaden med koaxialer? Vad är det och vad finns det för alternativ?

Vill helst inte ha några lösa diskanter, tycker det ser rätt illa ut, går det att bygga in dom i högtalarna på brädet kanske?

ohshit
1 285 Inlägg
11 augusti 2010
jakobw skrev:
Någon som kan förklara skillnaden med koaxialer? Vad är det och vad finns det för alternativ?

Vill helst inte ha några lösa diskanter, tycker det ser rätt illa ut, går det att bygga in dom i högtalarna på brädet kanske?

med lite fantasi & kunskap kan du bygga in dom vart du vill wink

nejmen är du kunnig & sugen på att plasta så kan du plasta in dom i stolpen, annars så gör du det lättaste & köper koaxialer = högtalare med "inbyggd" diskant.

The löwer class.

52 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Om jag nu köper koaxialer och trycker in ett par 6,5" i dörrarna, vilken typ av högtalare ska då sitta på brädet resp. bagageutrymmet? Eller är det bara hitta likvärdiga koaxialer i rätt storlek och trycka dit? Tänkte att man kanske ha diskanten på ett ställe, mellanregister på ett annat osv.

Kan jag, om jag vill, byta ut så det istället sitter bashögtalare i bagageutrymmet med samma kablar som i dagsläget, och då även under samma högtalargaller? Det jag menar är alltså att skita i koaxialer där bak och istället köra på högtalare med bas i för att få lite schystare dunk. Lyssnar gärna på en del electro, house etc. smile Om det är möjligt, lär ljudet i baksätet bli kasst då?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2010
Om du ska ha koaxialer i dörrarna så får du se till att ha filter till dom så du kan få dom att spela enbart midbas (ett lågpassfilter ställt på typ 200Hz), annars blir det grötigt med mellanregister och diskant både nedifrån dörrarna och uppifrån brädan. Högtalarna bak kan du som sagt strunta i, finns mig veterligen bara koaxialer i 6x4" formatet. Satsa på nå rejäla 6,5or i dörrarna istället då, men det kan bli svårt med din budget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

52 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Förstår att jag inte kommer få något värstingsystem, det är inte tanken heller, utan vill ha piggare ljud i bilen än vad som finns nu.

Om jag, som du säger, struntar i högtalarna bak och fokuserar på fram; vad rekommenderar du/ni då under 2000:- totalt. Ska då alltså ha ett par 4" och ett par 6,5", och ev. lösa diskanter om de nu förenklar det hela. Vad sätter jag för högtalare på dörrarna och vad ska de sitta i brädan?

Fattar att det låter drygt i era öron men är inte så sugen på att spendera jättemycket pengar/tid på den här bilen... smile

EDIT: Så du menar att om jag nu inte är så kräsen i det här fallet, vilket jag inte är, kan nöja mig med att bara byta ut högtalarna på brädan, är dessa ett bra alternativ då? http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=166

Så är det smartast om jag nu vill komma undan relativt billigt att nöja mig med byte av högtalare på brädan och låta resten vara (tills vidare)?
Senast redigerat av jakobw (11 augusti 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2010
Ja det där är ett alternativ, eller så ett Dls X-SC63 alternativt Hertz ESK 163L 3-vägs kit. smile Då får du med högtalare till alla hål fram och behöver bara två kanaler till alltihop, bäst vore dock ett steg.
Senast redigerat av ChriZtoffer (11 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

52 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Haha, gillar smyghatet att snåla på ljud, och tro mig, vill verkligen inte göra det men det här är mer en temporär lösning!

Vad är fördelen med 3-vägs? Steg känns lite uteslutet då både tid och pengar sticker iväg då, eller?

Något av dessa då? Eller ger kitet du visade mer kräm (för visst är de väl bara klämma dit som allt annat hitills?)?
http://www.mds.se/sv/product/745/MDS-Xite-X400
http://www.mds.se/sv/product/812/MDS-Fanatic-FGP423

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2010
Jag ser ingen vits med koaxialer i dörrarna också men vist, om du tar bort diskanten eller ännu hellre kör ett lågpassfilter på dom så kan det bli rätt bra. Fördelen med 3-vägs kitten som jag länkade är att du då får en separat midbas i dörren och sen mellanregister och diskant uppe på brädan. Det du behöver göra förutom att skruva fast högtalarna är att koppla in dom till delningsfiltret & det i sin tur ska kopplas till huvudenheten.

Ett annat alternativ om du vill komma billigt undan, Hertz EV165.3 midbasar tillsammans med Hertz ECX 100.3 koaxialer. Då kan du driva koaxialerna på huvudenhetens främre kanaler och midbasarna på dom bakre, skapligt med effekt till högtalarna då utan att köra på steg. smile Det viktiga är dock att du monterar högtalarna stumt och stabilt!
Senast redigerat av ChriZtoffer (11 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

52 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Så summan av allt är alltså att försöka hitta ett kit med en 6,5a och en 4a vilket du har gjort. Eller anser du det bättre med ditt sistnämnda alternativ? Visserligen blir de ju till att pilla dit ett par diskanter med kitet också men det får väl bli så i alla fall smile

Om du/ni nu tycker att det är bättre på att köra på något av de två nämna kiten, vilket ska jag köra på? DLS eller Hertz, Hertz-kitet ser ju bra mycket trevligare ut för ögat men vad säger örat? Vill gärna förstå mig på det jag gör också, så vad är ett delningsfilter och vad har de för uppgift?

Tackar och bockar för all hjälp!

Sök