4160
Sök

Bränsleförbrukning på en Golf II 1,8i -90?

731 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Tjena, går i tankarna om en golf inför vintern. Har hittat en för rimligt pris och den har 1,8i motorn. Års 1990.

Är det insprut på den och vad drar den milen?

huh?
10 427 Inlägg
11 augusti 2010
http://www.forumbilder.se/images/0a1201012018Pd18f.jpg

..och jo det är insprutning på den motorn. Bosch Mono Jetronic, går genom
en lustig "förgasare" dock.

731 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Var inte så farligt. Bmwn drar ju över litern nu när man räknat ett par gånger. Så skulle nog spara en del på att köra Golfen också.
Hur är den bilen i övrigt? Billiga delar? Mycket kända fel?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 augusti 2010
Billigaste bil jag troligtvis kommer att äga under mitt liv var en mk2a iaf.
Delarna är billiga som snor, bromsar får du runtom för under tusen spänn lätt, kamremmen kostade några hundra att byta, bytte vattenpump för 300 + jobb ungefär, styrleden kostade 75 riksdaler.
Försäkringen var löjligt billig, de e ju individuellt, men jag hade runt 1500-2000 i trafik per helår då, skatten ligger runt tusen.
Kända fel är att du ska kolla så all el funkar som alla bilar, elfel är gay o jaga.
Känn på golvmattan överallt så den inte är blöt någonstans, tyder på läckage om nätterna (jag hade en pöl höger-baksäte...vilket blir jävligt jobbigt om vintern då det även frostar på insidan). Visst kan man roa sig med att felsöka och fixa detta, men du vet ju inte hur länge den stått och haft vatten i sig, plus att skrapa rutorna både in och ut-sida inte är så roligt.
Rost på frambalken är tydligen inte ovanligt (min hade det inte). All annan rost bör du kunna se väldigt lätt, trösklar och dörrar är inte omöjligt, kolla bara så att trösklarna inte "går hål" i när du knackar lite..
Man kan ju med fördel använda magnet-tricket för å se om de har bättringsmålat trösklar/skärmkanter och dörrar, inte ovanligt att man gör det innan en försäljning för att den ska se fin ut...

Men som sagt, ingen "farlig" rost, bara ful rost egentligen...annars vet jag absolut ingen anledning till varför du inte bör köpa en, förutom att den är rätt osäker vid kollision

731 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Tack för svaret Mortalis, låter ju bra. Får se till att titta mattorna och elen då. Tror denna är rätt rostfri. nyligen besiktad också.

484 Inlägg
12 augusti 2010
Tror Mortalis fick med det mesta smile

Råkade själv ut för att byta framvagnsbalken på min Golf förra sommaren, den såg ut som en schweizerost när jag kollade på den big_smile kostade mig 2000 att köpa en begagnad på en skrot, då bytte dem den också så tyckte det va en helt okej deal smile

Föddes till att älska Volvo.

huh?
10 427 Inlägg
12 augusti 2010
Ja framvagnsbalk ja, tror det var 3-4st Golf II:or i bekantskapskretsen som
hade rostskadade framvagnsbalkar för några år sen. Så det lär ju inte direkt
vara ovanligt.

27 Inlägg
21 augusti 2010
steifan skrev:

lustig förgasare^^ Jag är inte helt säker men heter det inte centralinsprutning? Något sånt sa dom att jag har på min smile

Med en bilmek till Farsa så klarar man allt!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
21 augusti 2010
min brukar snitta 0.75 dom gångerna jag testat oftast vid lite längre körningar då ganska aktivt
och hårda omkörningar osv så dom är inte jätte törstiga

sprutet är ganska enkelt istället för 4st spridare har man 1st som sitter inbyggd i spjällhus enheten
varken krångligare eller enklare än så smile

Kör fort så hinner inget hända...

huh?
10 427 Inlägg
22 augusti 2010
Mackrix skrev:
steifan skrev:

lustig förgasare^^ Jag är inte helt säker men heter det inte centralinsprutning? Något sånt sa dom att jag har på min smile

Fick lov att byta "förgasarfoten" på min moders gamla Golf II 1,8 GL -90 tongue
Delar väl spjället med de äldre förgasarmotorerna skulle jag tro.

Sök