Billigaste bil jag troligtvis kommer att äga under mitt liv var en mk2a iaf.
Delarna är billiga som snor, bromsar får du runtom för under tusen spänn lätt, kamremmen kostade några hundra att byta, bytte vattenpump för 300 + jobb ungefär, styrleden kostade 75 riksdaler.
Försäkringen var löjligt billig, de e ju individuellt, men jag hade runt 1500-2000 i trafik per helår då, skatten ligger runt tusen.
Kända fel är att du ska kolla så all el funkar som alla bilar, elfel är gay o jaga.
Känn på golvmattan överallt så den inte är blöt någonstans, tyder på läckage om nätterna (jag hade en pöl höger-baksäte...vilket blir jävligt jobbigt om vintern då det även frostar på insidan). Visst kan man roa sig med att felsöka och fixa detta, men du vet ju inte hur länge den stått och haft vatten i sig, plus att skrapa rutorna både in och ut-sida inte är så roligt.
Rost på frambalken är tydligen inte ovanligt (min hade det inte). All annan rost bör du kunna se väldigt lätt, trösklar och dörrar är inte omöjligt, kolla bara så att trösklarna inte "går hål" i när du knackar lite..
Man kan ju med fördel använda magnet-tricket för å se om de har bättringsmålat trösklar/skärmkanter och dörrar, inte ovanligt att man gör det innan en försäljning för att den ska se fin ut...
Men som sagt, ingen "farlig" rost, bara ful rost egentligen...annars vet jag absolut ingen anledning till varför du inte bör köpa en, förutom att den är rätt osäker vid kollision