2164
Sök

Förstärka en Volvo 740 för 500 hästar.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#1
Har en 740 turbo som jag funderar att trimma upp till 500 hk. Har köpt en 740 turbo utan turbo. Sen köpte jag spridare och turbo och annat fint. smile

Men 500 hk håller inte min bil för. Jag måste förstärka och få bättre väghållning. Hur gör man? smile
Fick 4 stycken 17" Dezent alu-fälgar lågprofil igår. Riktigt snygga. Tänkte om dom breda platta fälgarna gör bättre väghållning?


Hobby-Skruvare
203 Inlägg
11 augusti 2010
#2
Det finne en jättebra tråd om väghållning på svenskavolvo7/900klubben. I övrigt kan väl en bur vara att tänka på för att förstärka chassit.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#3
Du menar denna?
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=64177

Finns det något mer som man kan göra?


Hobby-Skruvare
203 Inlägg
Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#5
Men hur förstärka då?
Ambulansstag och rör mellan fjäderbenstornet. Det måste väll finnas något mera.
Man måste väll stärka bakaxeln och den axeln som sitter på den. Vad det nu kallas.
Senast redigerat av Volvo740-88 (11 augusti 2010)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 augusti 2010
#6
Volvo740-88 skrev:
Men hur förstärka då?
Ambulansstag och rör mellan fjäderbenstornet. Det måste väll finnas något mera.
Man måste väll stärka bakaxeln och den axeln som sitter på den. Vad det nu kallas.

Med de frågorna så är ditt mål på 500hk ouppnåeligt

Jonas

Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#7
Volvo_Mannen skrev:
Volvo740-88 skrev:
Men hur förstärka då?
Ambulansstag och rör mellan fjäderbenstornet. Det måste väll finnas något mera.
Man måste väll stärka bakaxeln och den axeln som sitter på den. Vad det nu kallas.

Med de frågorna så är ditt mål på 500hk ouppnåeligt

Jasså? Trodde man kunde vara ny i ett ämne. hmm
Alltså man börjar inte som expert.


235 Inlägg
12 augusti 2010
#8
Krävs ju tyvärr att man inte är nybörjare om man ska fixa en driftsäker 500hk volvo 740. Men får du kunnig hjälp är det ju en annan sak.

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
13 augusti 2010
#9
Fast tror du på dig själv, läser på lite och inte har tummen mitt i hand så tycker jag inte du ska ge upp.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
13 augusti 2010
#10
Prata med Sharky här på garaget, han har egen erfarenhet av 940 med ca 500hkr...
För övrigt måste jag nog hålla med de andra redan skrivit, att som nybörjare försöka bygga en 740 med den effekten du vill ha är inte helt enkelt...  Är ingen expert själv, men räkna med problem...
Du kommer behöva en mycket starkare koppling, kanske göra om svänghjul, växellåda vettafan om den håller... Vet inte vad kardan å bakaxel tål, men de ligger nog i riskzonen iaf skulle ja tro...
Tänk dessutom på att de kommer bli mycket svårt att besikta bilen sen...

Fortfarande lika sugen på 500hkr, eller kan du nöja dej med hälften?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

948 Inlägg
13 augusti 2010
#11
bakvagnsbryggan får du allt förstärka/byta med, finns ju i rostfritt stål och kulled(uniballs)

761 Inlägg
15 augusti 2010
#12
Absolut nr1 är bur, det är inget att ens fundera över.
Även om man helt bortser från säkerheten så ska man ändå ha bur, för chassit klarar inte av den kraften utan vrider sig med tiden, jag vet bilar dom har blivit ramsne pga för mycket effekt.

Sen måste man ha klart för sig hur mycket 500hk är, har man inte först haft en 740 på säg 300hk så ska man inte heller försöka hantera en på 500hk. smile

Förövrigt så är det i princip bakvagnsbryggan och givetvis växellådan och koppling som inte hänger med.

Bra bromsbelägg och bra bromsolja är viktigare innan man börjar tänka på väghållning, förutsatt att man har friska dämpare och bussningar


10 287 Inlägg
15 augusti 2010
#13
Öhhh, ok...tongue

Alltså - jag har iofs byggt seriöst för 500Hkr men för gatan och för att ha bra motorvägsprestanda och inte för att drifta eller hålla på att röja runt med bilen.

På sätt och vis håller jag med Jullee. 500Hkr seriöst bygge är ett rejält åtagande och lite väl häftigt för att lära sig på. Rimligt mål är ett första bygge på måhända 300Hkr så man får lite känsla för hur allt lirar.
Dels för att alla misstag blir billigare och dels för att 500Hkr är rätt tufft att hantera i en 740.

Ett bra riktmärke är 300kr per hästkraft man vill trimma en turbobil. Så om du nu har typ 170Hkr och skall upp till 500Hkr så är det 330 Hkr trimning a´300 kr = ca 100000 kr inklusive allt med väghållning etc. Detta förutsatt att allt lirar och man inte skottar en motor eller två på vägen.

/Göran


TobbeE_87 skrev:
Prata med Sharky här på garaget, han har egen erfarenhet av 940 med ca 500hkr...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
16 augusti 2010
#14
Sharky skrev:
Öhhh, ok...tongue

Alltså - jag har iofs byggt seriöst för 500Hkr men för gatan och för att ha bra motorvägsprestanda och inte för att drifta eller hålla på att röja runt med bilen.

På sätt och vis håller jag med Jullee. 500Hkr seriöst bygge är ett rejält åtagande och lite väl häftigt för att lära sig på. Rimligt mål är ett första bygge på måhända 300Hkr så man får lite känsla för hur allt lirar.
Dels för att alla misstag blir billigare och dels för att 500Hkr är rätt tufft att hantera i en 740.

Ett bra riktmärke är 300kr per hästkraft man vill trimma en turbobil. Så om du nu har typ 170Hkr och skall upp till 500Hkr så är det 330 Hkr trimning a´300 kr = ca 100000 kr inklusive allt med väghållning etc. Detta förutsatt att allt lirar och man inte skottar en motor eller två på vägen.

/Göran

TobbeE_87 skrev:
Prata med Sharky här på garaget, han har egen erfarenhet av 940 med ca 500hkr...


Då måste man ju lämna iväg allt och inte gjort ett piss själv för att komma upp i 100 lax tongue

~Andy~

16 197 Inlägg
16 augusti 2010
#15
volvoandy90 skrev:
Sharky skrev:
Öhhh, ok...tongue

Alltså - jag har iofs byggt seriöst för 500Hkr men för gatan och för att ha bra motorvägsprestanda och inte för att drifta eller hålla på att röja runt med bilen.

På sätt och vis håller jag med Jullee. 500Hkr seriöst bygge är ett rejält åtagande och lite väl häftigt för att lära sig på. Rimligt mål är ett första bygge på måhända 300Hkr så man får lite känsla för hur allt lirar.
Dels för att alla misstag blir billigare och dels för att 500Hkr är rätt tufft att hantera i en 740.

Ett bra riktmärke är 300kr per hästkraft man vill trimma en turbobil. Så om du nu har typ 170Hkr och skall upp till 500Hkr så är det 330 Hkr trimning a´300 kr = ca 100000 kr inklusive allt med väghållning etc. Detta förutsatt att allt lirar och man inte skottar en motor eller två på vägen.

/Göran

TobbeE_87 skrev:
Prata med Sharky här på garaget, han har egen erfarenhet av 940 med ca 500hkr...


Då måste man ju lämna iväg allt och inte gjort ett piss själv för att komma upp i 100 lax tongue

ett riktigt seriöst bygge kostar mycke mer än 100.000kr.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

761 Inlägg
16 augusti 2010
#16
evilaudio skrev:
volvoandy90 skrev:
Då måste man ju lämna iväg allt och inte gjort ett piss själv för att komma upp i 100 lax tongue

ett riktigt seriöst bygge kostar mycke mer än 100.000kr.

Oja, min framvagn och motorblocket (bottendelen) så är jag halvvägs redan på den summan, lägg till fälgar och sprut så är det över gott och väl, och det är nog inte ens halvvägs av den totala summan hmm


10 287 Inlägg
16 augusti 2010
#17
Min erfarenhet är att folk i gemen glömmer att räkna med allt "smått" som kostar.
Min "formel" är inget slumpmässigt uppkast utan byggt på erfarenhet från egna och andras byggen.

Vi kan lista för ett 500Hkr bygge:

- Nya stakar
- Tvätta ren motor/topp i en riktig motortvätt
- Hena lopp
- Helst nya smidda kolvar
- Nya lager
- Nya packningar
- Inköp av 531 topp
- Större ventiler
- Ev nya säten
- Sätesjobb
- Porta toppen
- Annan kam
- Skärkantspackning eller motsv
- Bygga nytt insug
- Större spjäll eller separata spjäll
- Ny soppapump
- Nytt soppafilter
- Ny motorolja för inkörning plus ett byte till
- Nytt oljefilter
- Spridare
- Annat sprut
- Kablage till sprut
- Kontakter till givare etc
- MAP sensor
- Tempgivare
- Spjällägesgivare
- Ny intercooler
- Slangar till IC
- Klammer till slangar
- Nytt grenrör
- Insugs och grenrörspackningar
- Nya muttrar till grenrör
- Balansering av vev/remskiva/svänghjul
- Nya bult till svänghjulet
osv osv osv hela vägen ner till
- Större bromsskivor fram
- Bättre framok
- Nya bromsbelägg
- Nya bromsslangar
- Ny bromsvätska

Gör hela listan komplett och sätt pris på varje sak.

/Göran


volvoandy90 skrev:
Då måste man ju lämna iväg allt och inte gjort ett piss själv för att komma upp i 100 lax tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
16 augusti 2010
#18
Sharky skrev:
Min erfarenhet är att folk i gemen glömmer att räkna med allt "smått" som kostar.
Min "formel" är inget slumpmässigt uppkast utan byggt på erfarenhet från egna och andras byggen.

Vi kan lista för ett 500Hkr bygge:

- Nya stakar
- Tvätta ren motor/topp i en riktig motortvätt
- Hena lopp
- Helst nya smidda kolvar
- Nya lager
- Nya packningar
- Inköp av 531 topp
- Större ventiler
- Ev nya säten
- Sätesjobb
- Porta toppen
- Annan kam
- Skärkantspackning eller motsv
- Bygga nytt insug
- Större spjäll eller separata spjäll
- Ny soppapump
- Nytt soppafilter
- Ny motorolja för inkörning plus ett byte till
- Nytt oljefilter
- Spridare
- Annat sprut
- Kablage till sprut
- Kontakter till givare etc
- MAP sensor
- Tempgivare
- Spjällägesgivare
- Ny intercooler
- Slangar till IC
- Klammer till slangar
- Nytt grenrör
- Insugs och grenrörspackningar
- Nya muttrar till grenrör
- Balansering av vev/remskiva/svänghjul
- Nya bult till svänghjulet
osv osv osv hela vägen ner till
- Större bromsskivor fram
- Bättre framok
- Nya bromsbelägg
- Nya bromsslangar
- Ny bromsvätska

Gör hela listan komplett och sätt pris på varje sak.

/Göran


volvoandy90 skrev:
Då måste man ju lämna iväg allt och inte gjort ett piss själv för att komma upp i 100 lax tongue


Mjo jag ligger på runt 60 lax som jag har kvitto på och har kommit en bit på vägen men är myycket kvar tongue det tar aldrig slut ^^ dock är de inköp av bilen där med ^^

~Andy~


Sök